بازتعریف ابنیه پادگان به نام موزه های ساری

حوزه فرهنگ و هنر در مازندران و ساری، غیر از آسیبی که در این سال‌ها از عدم وجود برنامه‌ریزی‌های مناسب از سوی متولیان امر دیده است، در بخش سخت‌افزاری و دارا بودن اماکنی که تنها ماهیت فرهنگی و هنری داشته باشند و به طور اختصاصی به مقوله فرهنگ و هنر بپردازند هم، ضعف‌های بسیاری داشته است.

وقتی پای صحبت هنرمندان و فرهنگیان ساری می‌نشستیم، معمولا متفق‌القول از مکانی که هم بتوان در آن کار تخصصی انجام داد و هم به آن به چشم یک «پاتوق» فرهنگی نگاه کرد، به‌عنوان یک پاشنه آشیل در حوزه فرهنگ مرکز مازندران نام می‌بردند.

با نگاه به گذشته و دوران قبل از ساخت و افتتاح بوستان ولایت در ساری، به خوبی به خاطر می‌آوریم که در ابتدای تغییر وضعیت پادگان سابق ساری به یک مجتمع فرهنگی و اجتماعی در میدان امام حسین(ع) شهر ساری، شهردار ساری، تاکید ویژه‌ای بر وجه فرهنگی بوستان ولایت داشت. این نگاه که از همان شعار «فرهنگ، همسنگ عمران» برآمده بوده است، توجه ویژه‌ای داشت تا این مرکز تفریحی فرهنگی که قرار بود (و هست) بخشی از زیبایی بار بصری شهر ساری را به دوش بکشد و مکانی برای دورهمی‌های صمیمانه خانوادگی و لذت بردن از فضایی مفرح و آرام باشد، تنها بر این وجه متمرکز نشود و بتواند نقش مهمی در راستای توسعه و ارتقای فرهنگی شهر و استان نیز داشته باشد.

به همین منظور از همان گام اول چه در مرحله برنامه‌ریزی و چه در زمینه طراحی نقشه کلی و جزیی بخش‌های مختلف بوستان، برای شاخه‌های مختلف فرهنگی و هنری و اجتماعی، قسمت‌های ویژه‌ای تدارک دیده شده است که غالبا با حفظ فضای سبز موجود و ابنیه پادگان سابق صورت گرفته است .

با این نگاه، بوستان ولایت ساری، دارای شناسنامه‌های منفک و تخصص محوری همچون، کتابخانه دیجیتال، سالن آمفی‌تئاتر، خانه دانشوران، سرای جهان‌دیدگان، خانه هنرمندان و نگارخانه، مسجد، موزه‌های تخصصی و فضای بازی کودک شد که بخش‌هایی از آن به مرحله بهره‌برداری رسیده و مورد استقبال نیز قرار گرفته است.

از سویی دیگر، تبدیل معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری ساری به سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی و با توجه به اینکه سازمان‌های تابعه شهرداری در ارتباط بی‌واسطه‌تر با مخاطبان و مردم، امکان به مراتب بهتری دارند و ضمن اینکه بخشی از وظایف سازمان‌ها، تلاش برای رسیدن به استقلال معنوی و مادی در جهت رفاه شهروندی هستند، بخشی از بوستان ولایت با درایت شهردار ساری به‌عنوان مکان جدید سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری ساری منظور شد.

امروز هم که در اغلب شهرهای پیشرفته و توسعه یافته، شاهدیم که انجام فعالیت‌های موثر در تمامی حوزه‌ها؛ به‌ویژه حوزه فرهنگ، دیگر تنها متکی بر فعالیت‌های اداری و وابسته به نهادهای دولتی نیست و مردم -با یا بی واسطه- نقشی بسیار مهم در اجرای بهتر امور دارند، در مرکز استان مازندران، با توجه به حضور سازمان‌های مردم‌نهاد فعال و وجود هنرمندان و فرهنگیان دارای دغدغه و تخصص، بوستان ولایت و سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری ساری یک امکان خوب برای رسیدن به روزهای بهتر در حوزه فرهنگ و هنر مازندران هستند.

البته شکی نیست که در این راه، حمایت‌های دیگر دستگاه‌ها و نهادهای متولی امر فرهنگی مازندران و ساری می‌تواند مسیر رسیدن به توسعه همه‌جانبه و پایدار فرهنگی را سرعتی مضاعف ببخشد و بار دیگر ثابت کند که تعامل و هم‌اندیشی مثبت، اولین و مهم‌ترین گام برای شروع هر مسیری‌ست.

روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری ساری

لینک اصل خبر در سایت شهرداری ساری

    منبع خبر

    شهرداری ساری

    شهرداری ساری

    شهرداری ساری یک شهرداری در شهر ساری می باشد

      نظرات