استفاده از شیشه دوجداره در ساختمان ترجیح نیست، ضرورت است

استفاده از شیشه دوجداره در ساختمان ترجیح نیست، ضرورت است

www.BanaNews.irبنانیوز- معاون وزیر مسکن و شهرسازی خبر از برنامه ریزی برای تعویض پنجره های ۵ میلیون واحد مسکونی داد و تاکید کرد که برای اجرای این مهم برنامه ریزی لازم با مشارکت انجمن صنفی تولید کنندگان پنجره های مجهز به شیشه دوجداره انجام شده است.

تلاش برای تشویق مردم به استفاده از پنجره های مجهز به شیشه دوجداره از سال ها قبل در برنامه دولت ها قرار داشت و در مقطعی سازمان بهینه سازی مصرف آمادگی خود را برای تقبل بخشی از هزینه های تبدیل پنجره های معمولی به این نوع پنجره اعلام کرده بود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) محمود فاطمی عقدا زمان اجرای طرح تعویض پنجره ها را سال جاری اعلام کرد و ابراز امیدواری نمود با اجرای این طرح از هدر روی انرژی در بخش خانگی کاسته شود.

تاریخ استفاده از عایق سازی پنجره ها در ایران به صدها سال قبل برمی گردد و در بسیاری از خانه های قدیمی ایران از شیوه های مختلف برای جلوگیری از نفوذ گرما و یا سرما به داخل خانه ها استفاده می شد که وجود دو پنجره پشت سرهم در برخی منازل مسکونی قدیمی نشانگر این مدعا است.

در زمان هایی نه چندان دور ، جلو و یا پشت در ورودی منازل و مساجد نیز پرده های ضخیمی وجود داشت که این نوع عایق کاری اکنون نیز در برخی مساجد و اماکن عمومی رایج است.

همزمان با افزایش قیمت انرژی در جهان طراحان مسکن در جهان دنبال راهکاری برای جلوگیری از هدر رفتن انرژی بودند که ساخت پنجره های دوجداره فقط یکی از این راهکارها و البته موثر ترین آان بود.

در مرحله نخست ساخت پنجره های دوجداره چوبی در کشورهای مختلف جهان رایج شد اما در نمونه های اولیه این نوع پنجره ها ورود هوا و رطوبت میان شیشه ها باعث کثیف شدن و یا بخار گرفتن بین دو شیشه می شد که امکان پاک کردن آن وجود نداشت.

طراحان حوزه ساختمان در مرحله بعدی اقدام به تولید پنجره های فلزی ( آهنی و یا آلومینومی) کردند که در این نوع پنجره ها با توجه به ثبات بیشتر اسکلت، امکان درز گیری کامل کناره شیشه ها مهیا شد، اما هادی بودن اسکلت فلزی ، خود هدر رفتن انرژی را سبب می شد.

با رشد صنعت پتروشیمی و تولید موادی چون ( پی وی سی) و ( یو پی وی سی) طراحان حوزه ساختمان از این مواد برای ساخت انواع در و پنجره استفاده کردند و در مدت کمی استفاده از آنها در امکان رایج و بهره گیری از سایر مواد در ساخت پنجره تا حدود زیادی منسوخ شد.

عایق بودن پنجره های (پی وی سی) و (یو پی وی سی) در مقابل آلودگی های صوتی و جلوگیری آن از انتقال گرد و غبار به داخل اماکن سبب روی آوردن بیشتر مردم به ویژه ساکنان شهرهای بزرگ به استفاده از این نوع پنجره ها شد و تولید پنجره از حالت سنتی و کارگاهی به صورت کارخانه ای درآمد و تعداد زیادی کارخانه تولید پروفیل و پنجره شکل گرفت که برخی از آنها اکنون محصولات خود را با برندهای معروف در سطح جهان عرضه می کنند.

نگاه به وضعیت کشورهای جهان نشان می دهد که روی آوری به استفاده از پنجره های مجهز به شیشه های دوجداره نه یک ترجیح بلکه با توجه به شرایط کنونی یک ضرورت است.

مردم جهان برای کاهش هزینه ها و افزایش رفاه خود علاوه بر استفاده از این نوع پنجره در ساختمان های نو ساز، با صرف هزینه و بدون کمک دولت ها اقدام به تعویض پنجره های خانه های خود کردند که اکنون تعویض پنجره نیز خود به یک رشته در صنعت ساخت و ساز تبدیل شده و تعداد زیادی متخصص در این حوزه فعال هستند.

تخصص این افراد و یا شرکت ها تا آنجا پیشرفته است که تعویض پنجره های قدیمی و جایگزینی پنجره های جدید با سرعت بسیار حتی کمتر از چند ساعت انجام می شود و هیچ گونه خرابی در ساختمان که منجر به جمع کردن اسباب و اثاثیه شده و یا مشکلات برای ساکنان شود، مشاهده نمی شود.

تجارب کشورهای مختلف جهان نشان می دهد که استفاده از این نوع پنجره ها اقدامی کاملا اختیاری بوده و هیچگونه اجباری از ناحیه دولت متوجه مردم نبوده است، اما دولت ها با پیشقدم شدن در استفاده از این نوع پنجره در اماکن عمومی و دولتی به فرهنگ سازی در این زمینه کمک کردند و تولید کنندگان با استفاده از ابزارهای تبلیغاتی که اکثر آنها در اختیار بخش خصوصی است ، با کمترین هزینه موفق به معرفی محصول خود شدند.

به عقیده کارشناسان اجرای هدفمند کردن یارانه ها اقدامی موثر در تشویق مردم به صرفه جویی در مصرف انر‍ژی است، اما همزمان با این اقدام معرفی راهکارهای جلوگیری از هدر رفتن انرژی نیز لازم است که در این میان دستگاه های دولتی وظایف سنگینی به عهده دارند.

بسیاری از تولید کنندگان در و پنجره با فناوری های جدید، بالا بودن هزینه های تبلیغات در ایران و بی توجهی رسانه های جمعی به ویژه رسانه ملی به معرفی این نوع کالاها را از مشکلات مهم پیش روی توسعه فرهنگ استفاده از پنجره های مجهز به شیشه های دوجداره می دانند.

آنان ضمن انتقاد از بالا بودن هزینه های آگهی در رسانه های تصویری و نوشتاری و همچنین فضاهای تبلیغاتی در سطح شهرها از دولت انتظار دارند زمینه را برای توسعه فرهنگ استفاده از فناوری هایی که منجر به کاهش هزینه سوخت می شود فراهم کند.

به اعتقاد کارشناسان اقتصادی در صورت رواج صحیح فرهنگ عایق کاری در اماکن و تاسیسات علاوه بر کاهش مصرف سوخت و انر‍ژی در کشور، به میزان قابل توجه از آلودگی هوای شهرهای بزرگ کاسته می شود.

 

 

    نظرات