پیگیری صدور شناسنامه فنی ملکی برای ساخت و سازهای شهر تهران

پیگیری صدور شناسنامه فنی ملکی برای ساخت و سازهای شهر تهران

www.banaNews.ir

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مدیرکل دفتر مقررات ملی ساختمان وزارت مسکن وشهرسازی در پاسخ به این سئوال که وضعیت اجرای مقررات ملی ساختمان در کشور را چگونه ارزیابی می کند، اظهار داشت: با اینکه شاهد روند رضایت بخشی در اجرایی شدن آنها هستیم ولی با ایده ال ها فاصله داریم.

وی ضعف در ترویج، دسترسی های متفاوت به خدمات فنی مهندسی در نقاط مختلف کشور و مسائل اقتصادی را از جمله دلایل موثر در نرسیدن به نقطه ایده آل در رعایت مقررات ملی ساختمان بر شمرد و افزود : قصد ندارم بگویم که موفقیت های چشمگیری در حوزه ترویج مقررات ملی ساختمان داشته ایم اما از یاد نبریم زمانی مقررات یاد شده حتی نشان خاصی هم نداشتند تا چه رسد به اینکه در طی سال برای شناساندن مجموعه قوانین ساختمانی به دست اندرکاران ساخت و ساز و گوشزد کردن لزوم رعایت آنها به استانهای مختلف سفر کنیم و سالیانه هم همایشی با عنوان مقررات ملی ساختمان برگزار شود.

خیلی ها با مقررات ملی ساختمان آشنایی نداشتند

خوب بخاطر دارم که افراد و مسئولان ساخت و ساز در شهرهای مختلف آشنایی چندانی با مقررات ملی ساختمان نداشتند اما امروز با فعالیت های ترویجی انجام شده نظیر بر گزاری جلسات استانی و همایش های کشوری در کنار ساخت برنامه و پخش آن از صدا و سیما، اکثر مردم و مسئولان با مقررات ملی ساختمان آشنا هستند.

بایدها و نبایدهایی که تحکمی نیستند

بایدها و نبایدهای مقررات ملی ساختمان از جنس تحکمی نظامی نیستند ، بلکه از جنس بایدها ونبایدهای اجتماعی هستند که رعایت کردن آنها در نهایت به نفع خود مردم است. با این حال از آنجایی که ممکن است سازنده برخی تخلفات را انجام دهد و در نهایت به ضرر بهره بردار تمام شود، ما هم وظایف حاکمیتی خود را انجام داده و افراد مختلف را به مراجع ذیصلاح معرفی می کنیم.

سال گذشته ۱۲۰۰ نفر از مهندسان ناظری که در امر نظارت تخلف داشتند را به شورای انتظامی نظام مهندسی ساختمان معرفی کردیم.تا به تخلفات آنها رسیدگی شود .

مثلث ساخت و ساز

سازمان های مسکن و شهرسازی،‌شهرداری ها و نظامات مهندسی ساختمان سه ضلع مثلث ساخت و ساز در کشور هستند. که براساس قانون نظارت عالیه برعهده وزارت مسکن و شهرسازی ،‌مسئولیت ساخت وساز برعهده شهرداری ها و ارائه خدمات فنی- مهندسی وظیفه نظامات مهندسی ساختمان است.

نظارت تصادفی بر شخصی سازها

وزارت مسکن وشهرسازی مسئولیت نظارت عالیه بر ساخت و سازها را برعهده دارد. از همین رو ناظران دفتر مقررات ملی ساختمان این وزارتخانه و سازمانهای تابعه از سال گذشته علاوه بر کلیه ساخت و سازهای طرح مسکن مهر ، حدود ۵ درصد از ساخت وسازهای شخصی ساز در شهرهای مختلف کشور را مورد نظارت و ارزیابی قرار داده و افراد متخلف را معرفی کردند.

شهرداری ها، مسئول نظارت بر ساخت وساز

چون شهرداری ها هستند که پروانه ساختمانی و پایان کار را صادر می کنند ، مسئولیت ساخت و ساز برعهده آنها است و مهندسان ناظر در حقیقت کارمندان غیر مستقیم شهرداری ها هستند که خدمات فنی – مهندسی لازم را ارائه می دهند. البته علاوه بر مهندس ناظر برای هر ساختمان یک بازرس نیز تعیین می شود تا روند ساخت پروژه را کنترل کند.

مسکن مهر زیر ذره بین است

از آنجایی که پروژه های مسکن مهر زیر ذره بین مسئولان و مردم قرار دارند ، علاوه بر نظارت ناظران سازمان نظام مهندسی ساختمان، مهندسان سازمانهای مسکن و شهرسازی نیز کلیه واحدهای مسکونی مهر را مورد نظارت قرارمی دهند و در کل می توان گفت که این واحدها با کیفیت خوبی ساخته می شوند و تمام تلاش خود را برای جلوگیری از ساخت و سازهای بی کیفیت در طرح مسکن مهر کرده ایم و هر پروژه ای که دارای اشکالات فنی بوده تا زمان برطرف کردن اشکال تعطیل کرده ایم.

به گزارش بنانیوز به نقل از روابط عمومی وزارت مسکن و شهرسازی، پیگیری صدور شناسنامه فنی ملکی برای ساختمانهای تهران

جلسات پیگیری صدور شناسنامه فنی ملکی برای ساختمانهای شهر تهران ادامه دارد و ما امیدواریم این کار مانند سایر شهرهای کشور در تهران نیز انجام شود. اینکه به دلیل تخلف تعداد محدودی از مهندسان کل قضیه را کنار بگذاریم درست نیست.

 

 

 

 

    نظرات