اخبار کوتاه زیست محیطی استان اصفهان

اخبار کوتاه زیست محیطی استان اصفهان

اخبار کوتاه زیست محیطی استان اصفهان
دستگیری یک گروه سه نفره متخلف شکار و صید توسط یگان حفاظت محیط زیست کاشان، ۱۵۳۰ متر از اراضی قمیشلو رفع تصرف شد، جلوگیری از فعالیت یک واحدهای تولیدی آلوده کننده هوا در شهرستان های لنجان و شاهین شهرو میمه و تحویل یک پرنده شکاری دلیجه توسط دوستدارپرندگان به اداره حفاظت محیط زیست خوانساراز مهمترین خبرهای زیست محیطی یک هفته اخیر در استان اصفهان است.

به گزارش"پارما"، یک گروه سه نفره متخلف شکار وصید توسط یگان حفاظت محیط زیست کاشان دستگیر و به مراجع قضایی معرفی شد.
حسین خادمی رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کاشان در این باره  گفت: یک گروه سه نفره متخلف شکار و صید در منطقه حفاظت شده قمصر و برزک توسط یگان این اداره دستگیر شدند و از متخلفان یک قبضه سلاح و ادوات شکار کشف و ضبط شد.
وی با بیان اینکه براساس ماده ۱۵ قانون شکار و صید ؛ شروع به شکار جانوران وحشی خلاف قانون و قابل تعقیب و مجازات است گفت: پرونده متخلفان جهت رسیدگی به مراجع قضایی شهرستان کاشان ارجاع شد.
خادمی همچنین از کشف و رها سازی ۶ قطعه کبک از یک متخلف شکار و صید توسط یگان حفاظت محیط زیست کاشان خبرداد و اظهار داشت: ۶ قطعه کبک از متخلف شکار و صید در کاشان کشف و ضبط شد و پس از اخذ جریمه از متخلف و ارجاع پرونده به مراجع قضایی این پرندگان توسط محیط بانان و با حضور دوستداران محیط زیست در زیستگاه های شهرستان کاشان رها سازی شدند.
** یک هزار۵۳۰ متر از اراضی قمیشلو رفع تصرف شد
رئیس اداره پارک ملی و پناهگاه حیات وحش قمیشلو گفت: ۱۵۳۰ متراز اراضی تصرف شده این منطقه با حکم مراجع قضایی آزاد شده است.
مرتضی جوهری افزود: این مقدار زمین با پیگیری اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان و پارک ملی و پناهگاه حیات وحش قمیشلو و با حکم مراجع قضایی آزاد و متخلفان نیز جریمه شدند.
پارک ملی و پناهگاه حیات وحش قمیشلو با مساحت ۱۱۳ هزار هکتار در ۴۵ کیلومتری شمال غرب شهر اصفهان واقع شده و دارای سه زیستگاه مهم تپه استپی و دشتی، تپه ماهوری و زیستگاه کوهستانی و برف‌ گیر است.
این منطقه مهم زیستی علاوه بر برخورداری از بیش از ۳۷۱ گونه گیاهی، زیستگاه گونه‌های مختلف حیات وحش از جمله آهو، قوچ، پازن ، میش، کل بز، گرگ، کبک، تیهوو کفتار است.
**جلوگیری از فعالیت یک واحد تولیدی آلوده کننده هوا در شهرستان لنجان
فاطمه محمدی رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان لنجان در این باره گفت: این واحد تولیدی به دلیل فعالیت توام با آلودگی هوا و توجه نکردن به اخطاریه های صادر شده و نارضایتی های عمومی با صدور حکم قضایی پلمب شد.
وی افزود: این واحد تولیدی در زمینه تولید اهک فعالیت داشت که گرد و غبار ایجادی و منتشره از قسمت خروجی کوره های اهک پزی منجر به آلودگی هوا گردیده بود که با عنایت به ماده ۱۲ قانون هوای پاک و ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی به دستور قاضی، واحد منجر به توقف فعالیت و پلمب تا رفع کامل آلودگی شد.
** صدور حکم قضایی برای مسئول یک واحد متخلف آلوده کننده محیط زیست درشهرستان شاهین شهر و میمه
رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان شاهین شهر و میمه گفت: حکم قضایی برای مسئول یک واحد متخلف آلوده کننده محیط زیست در شهرستان شاهین شهر و میمه صادر شد.
مهدی پور قاسم در این باره اظهار داشت: مسئول یک واحد مرغداری به جرم تهدید علیه بهداشت عمومی و آلودگی محیط زیست به یکصد میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شد.
وی گفت: یک واحد مرغداری گوشتی که با فعالیت خود موجبات آلودگی محیط زیست و تهدید علیه بهداشت عمومی را فراهم آورده بود، از طریق مراجع قضایی شهرستان پیگیری و منجر به صدور حکم محکومیت متصدی واحد به پرداخت مبلغ یکصد میلیون ریال جریمه نقدی شد.
واحد موصوف با فعالیت غیر اصولی از جمله دفع غیر اصولی لاشه طیور تلف شده در محیط و عدم مدیریت پسماندهای تولیدی موجبات آلودگی محیط زیست و تهدید علیه بهداشت عمومی را فراهم آورده بود.
** تحویل یک قطعه دلیجه توسط دوستدارپرندگان به اداره حفاظت محیط زیست خوانسار
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان خوانسارگفت: یک قطعه دلیجه که از ناحیه پا دچار آسیب شده بود توسط دوستدار پرندگان به اداره محیط زیست خوانسار تحویل داده شد.
شهاب برهانی افزود: این پرنده پس از تیمار و درمان توسط دامپزشک تا زمان بهبودی کامل در این اداره تحت مراقبت خواهد بود و پس از آن در طبیعت رها می شود.
دلیجه پرنده شکاری مورد حمایت و حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست است که از خانواده شاهینیان با پرهای قهوه ای و خال های تیره، بال های نوک تیز و دُم باریک است.
زیستگاه دلیجه بیشتر باغ های قدیمی و دره های سنگی است و به صورت گروهی در سوراخ دیوارها و شکاف صخره ها، همراه با کبوتر و گنجشک ها آشیانه سازی می کند. لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات