راه‌اندازی ۱۴۰ ایستگاه سنجش گرد و‌ غبار در آینده نزدیک

راه‌اندازی ۱۴۰ ایستگاه سنجش گرد و‌ غبار در آینده نزدیک

www.BanaNews.irمعاون پژوهش‌های کاربردی سازمان هواشناسی با اشاره به راه‌اندازی ۱۴۰ ایستگاه سنجش گرد و غبار در آینده نزدیک گفت: اولین سامانه سنجش به صورت آنلاین در خوزستان تا ۳ ماه آینده راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مجتبی ذوالجودی گفت: رویکرد سازمان هواشناسی ارتقای ایمنی حمل و نقل، ارتقای مدیریت ریسک و بحران و ارتقای خدمات عامه هواشناسی است.

وی افزود: با توجه به این رویکردها ۷ گرایش در این سازمان وجود دارد که شامل هواشناسی هوانوردی، دریایی، جاده‌ای، آب‌شناسی، عامه، آلودگی هوا و کشاورزی است.

ذوالجودی در خصوص هواشناسی هوانوردی گفت: کلیه پروازها در آسمان ایران با سازمان هواشناسی در ارتباط است و بیشتر حوادث هوایی در کشور به دلیل توجه کمتر خلبانان به هشدارهای هواشناسی بوده است.

وی در مورد هواشناسی جاده‌ای‌ گفت: تفاهم‌نامه‌ای با سازمان راهداری برای ایجاد ۵۶ ایستگاه هواشناسی برای کاهش حوادث رانندگی امضا شده است.

وی در مورد هواشناسی دریایی بیان کرد: بدون هواشناسی دریایی ایمنی برای صنعت دریانوردی وجود ندارد و امیدواریم با همکاری سازمان بنادر دفاتر خدمات این سازمان در بنادر ایران ایجاد شود.

ذوالجودی در مورد خدمات هواشناسی به کشاورزان خاطرنشان کرد: پیش‌بینی‌های هواشناسی موجب بهبود تولید محصولات کشاورزی می‌شود و ارتباط مناسبی بین این سازمان و وزارت جهاد کشاورزی وجود دارد.

وی با اشاره به عضویت سازمان هواشناسی در کمیته ملی گرد و غبار گفت: از جمله وظایف این سازمان شناسایی کانون گرد و غبار، پایش و پالایش گرد و غبار و اعلام نتایج آن به سازمان‌های مربوطه است.

معاون پژوهش‌های کاربردی سازمان هواشناسی افزود: در این راستا برنامه‌هایی تدوین شده است که در قالب دو فاز اجرا می‌شود.

وی افزود: فاز اول این برنامه شامل راه‌اندازی ۱۴۰ ایستگاه سنجش گرد و غبار برای مناطق درگیر در کشور است و در همین راستا اولین سامانه سنجش به صورت آنلاین در خوزستان ظرف ۲ تا ۳ ماه آینده راه‌اندازی می‌شود.

معاون پژوهش‌های کاربردی سازمان هواشناسی خاطرنشان کرد: فاز دوم این برنامه شامل راه‌اندازی ۳۰ ایستگاه برای سایر مناطق کشور دانست.

به گزارش بنانیوز به نقل از فارس، وی در مورد سایر برنامه‌های این سازمان، گفت: ایجاد سامانه هشدار و پیش‌آگاهی خشکسالی، پورتال ملی اطلاع‌رسانی خشکسالی، سامانه اطلاع‌رسانی گرد و غبار، ارزیابی شاخص‌های خشکسالی، پایش خشکسالی با استفاده از سنجش از راه دور و ماهواره‌ای انعکاسی و گرمایشی و تهیه اطلس خشکسالی از جمله برنامه‌های این سازمان است.

 

 

    نظرات