موزه‌ها؛ نقبی به تاریخ و حفظ هویت

وقتی پای صحبت‌های قدیمی‌های ساری و اهالی تاریخ و فرهنگ مرکز استان مازندران می‌نشستیم، همیشه از نبود یک موزه جامع برای این شهر تاریخی گله‌ها می‌شنیدیم. جایی که هم مکانی برای حفظ باورها و ارزش‌ها و تاریخ و هویت کهن ساری باشد و هم محفلی برای مراجعه تا با دیدن اسناد و آثار تاریخی بر جای مانده در طول تاریخ باشکوه این شهر بزرگ، از گذشته پرفروغ عبرت بگیریم و از تجارب ارزنده پیشینیان برای حال و آینده بهتر، بهره ببریم.

بوستان ولایت ساری اما به گواه آنچه تا به امروز بر آن گذشت از ابتدا در کنار ایجاد فضای مفرح‌بخش برای خانواده‌ها و نیز ایجاد مکانی با قابلیت جذب گردشگر بیشتر برای ساری و مازندران، با تاکید شهردار ساری که همواره به فرهنگ به‌عنوان یکی از ارکان مهم توسعه نگاه کرده و می‌کند، با هدفی جامع‌تر یعنی فراهم کردن امکانی برای ساروی‌ها و غیرساروی‌ها در جهت استفاده بهینه از ظرفیت‌های فرهنگی ایجاد شد.

در این میان اختصاص بخشی از فضای گسترده بوستان ولایت به ایجاد موزه‌های متنوع که شامل موزه اسناد و نسخ خطی، موزه تاریخ، موزه مهر و سکه و موزه باستان‌شناسی است، گامی مهم و پویا در جهت همین هدف تعریف می‌شود.

ضمن اینکه زیر مجموعه‌های این ۴ بخش از جمله موزه مردم‌شناسی و آثار تاریخی، موزه تاریخ طبیعی مازندران و موزه مطبوعات که در عین تخصصی بودن وجه مردمی‌تری نیز دارند، نشان‌دهنده توجهی‌ست که مدیریت شهری ساری به بخش‌های تخصصی و عام‌تر در کنار هم داشته و دارد.

در این مدت مقامات و مسئولان مختلف کشوری و استانی نیز در بازدید از این پروژه بزرگ ساری، همواره ابراز شعف و خرسندی خود را از ایجاد چنین فضایی در مرکز استان مازندران ابراز کرده‌اند که خود، نشانه‌ای دیگر است بر اینکه عزم شهردار ساری برای ساخت چنین مجتمعی در قلب شهر ساری، چقدر اصولی و لازم بوده است.

در تعریفی هم از که فرهنگ به شکل آکادمیک شده است؛ فرهنگ، مجموعه‌ای از ارزش‌ها، سنت‌ها، باورها و هویت و تاریخی‌ست که از نسلی به نسل دیگر انتقال داده می‌شود و بخشی از آن، اشیا و اسنادی‌ست که با داشتن اماکنی همچون موزه‌ها به شکل مطلوبی حفظ شده و به آیندگان می‌رسند.

ضمن اینکه یکی از بزرگ‌ترین نقایص فرهنگی ساری که تا به حال تقریبا تنها مرکز استانی بود که موزه نداشت، با اتفاق خوب بوستان ولایت و موزه‌های چهارگانه‌اش مرتفع شده و در آینده نزدیک و با تاکید و توجه مهدی عبوری و پیگیری مدیران متعهدی چون سیف‌الله فرزانه و دیگران، به سرانجامی بهتر و موثرتر نیز خواهد رسید.

روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری ساری

لینک اصل خبر در سایت شهرداری ساری

    منبع خبر

    شهرداری ساری

    شهرداری ساری

    شهرداری ساری یک شهرداری در شهر ساری می باشد

      نظرات