درجه حفاظتی غار سراب باباحیدر چهارمحال و بختیاری تعیین شد

درجه حفاظتی غار سراب باباحیدر چهارمحال و بختیاری تعیین شد

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری، شهرام احمدی با اعلام این خبر اظهار داشت: غارهای کشور درجه بندی می شوند تا مشخص شود که میزان دخالت انسانها در هر غاری باید چه اندازه باشد. وی افزود: درجه بندی غارها بر اساس ارزش باستانی و دیرینه شناسی، میزان بازدید، ارزش زمین شناختی، ارزش آبشناسی و ارزش زیستی صورت می گیرد و از نظر اهمیت حفاظتی به چهار دسته تقسیم می شود. احمدی ادامه داد: طبق آیین نامه حفاظت و بهره برداری از غارها، غارهای درجه یک غارهایی هستند که حضور گردشگران در آنها ممنوع است و تنها برای مطالعات و تحقیقات دانشگاهی می توان از آنها استفاده کرد. غارهای درجه دو غارهایی هستند که باید تحت شرایط و نظر کارگروه باشند، در غارهای درجه سه نیز می توانند افراد حضور پیدا کنند اما در غارهای درجه چهار هیچ آثاری وجود ندارد و معمولا با یک حفره آهکی خاتمه پیدا می کنند، یعنی اینها غارهای کوچکی هستند که از نظر تاریخی اثر قابل ملاحظه ای ندارند.

این مقام مسئول بیان کرد: غارها باید محلی برای حضور حیواناتی باشد که سالها آنجا زندگی کرده اند به عنوان مثال اگر غاری که محل زیست خفاش ها هست را به محل رفت و آمد انسان ها تبدیل کنیم و خفاش را از محل زندگی خودش جدا کنیم اولین صدمه اش به زمین های زراعی اطراف غار می رسد و محصولات آن منطقه در عرض دو سه سال آفت زده می شوند، چرا که وظیفه خفاش این بوده که حشرات موذی را شکار کند اما وقتی این کار را انجام نمی دهد آفات به زمین ها هجوم می آورند.

احمدی عنوان کرد: تعیین درجه غار سراب باباحیدر به عنوان غار درجه ۳ و همچنین تهیه نقشه، شناسنامه و طرح تفصیلی غار توسط دستگاه مربوطه طی دو ماه آینده برای ارائه به این کارگروه از مهمترین دستاوردهای کارگروه غارشناسی استان است، همچنین درخصوص بهره‌برداری از غار امامزاده حمزه علی درجه حفاظتی غار مذکور درجه۴ تعیین و مقرر شد بهره‌برداران از طریق دستگاه های مرتبط نسبت به پیگیری طرح گردشگری این غار اقدام نمایند.

وی خاطرنشان کرد: تصمیم گیری درمورد پراکنش غارهای استان جهت تعیین حریم برای آنها در جلسه آتی این کارگروه مطرح شود.

احمدی در پایان تصریح کرد: رعایت قوانین و استانداردهای حفاظتی و محیط زیستی، شرط اصلی بهره برداری پایدار از این منابع ارزشمند است.

گفتنی است: هجدهمین کارگروه غارشناسی استان به دبیری حفاظت محیط زیست استان و با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار و مسئولان دستگاه های عضو در دفتر هماهنگی امورعمرانی استانداری تشکیل جلسه داد.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختيارى

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختيارى

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختيارى یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات