رمزگشایی از طرح جدید مسکن

رمزگشایی از طرح جدید مسکن

www.BanaNews.irرییس کانون انبوه‌سازان می‌گوید وعده جدید رییس‌جمهور درباره «درمان اصلی برای حل مشکل مسکن در راه است»، به طرح تازه آنها برمی‌گردد؛ در حال حاضر تامین مسکن ۵ دهک اول (کم‌درآمدها) در قالب مسکن‌مهر در جریان است و حالا انبوه‌سازان اعلام کرد‌ه‌اند آمادگی حمایت مالی‌وفنی را از مسکن ۵ دهک پردرآمد جامعه دارند و قادرند با مشارکت بانک‌ها و تسهیلات ساخت حداقل ۵۰ میلیونی با نرخ سود ۲۰ درصد، «مسکن‌لوکس» بدون قیمت‌گذاری دستوری بسازند. این طرح در تهران قابلیت اجرا تا ۵۰ هزار واحد را دارد تا به نیمی از تقاضای موجود در پایتخت پاسخ دهد.

رییس کانون انبوه‌سازان: بانک‌ها برای این طرح لحظه‌شماری می‌کنند

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) پیام جدید رییس‌جمهور به بازار مسکن مبنی بر «در راه بودن درمان اصلی دولت برای حل مشکل مسکن» که چند روز پیش مطرح شد همزمان شده با طرحی که انبوه‌سازان تهران به تازگی جزئیات آن را برای همراهی دولت با طرح، به وزارت مسکن ارائه کرده‌اند.

این طرح که رییس کانون سراسری انبوه‌سازان آن را همان «درمان مدنظر رییس‌جمهور» عنوان می‌کند، نحوه تامین مسکن برای ۵ دهک پردرآمد در شهرهای بزرگ را شامل می‌شود که بر مبنای آن قرار است انبوه‌سازان با مشارکت بانک‌های دولتی و خصوصی اقدام به ساخت مسکن‌لوکس کرده تا واحدها با شرایط رقابتی و بدون قیمت‌گذاری به متقاضیان عرضه شود.

طرح ساخت مسکن برای میان‌درآمدها و پردرآمدها که قرار است ابتدا با ظرفیت ۴۰ هزار واحد مسکونی در شهر تهران آغاز ‌شود به این صورت است که بانک‌ها در قالب عقود مشارکتی با انبوه‌سازان وارد بازار می‌شوند و در زمان تحویل، واحدها به همراه وام به متقاضی فروخته می‌شود.

۵۰درصد تهرانی‌ها دنبال خانه لوکس

ایرج رهبر رییس کانون انبوه‌سازان دراین باره به «دنیای‌اقتصاد» گفت: مطالعاتی که انجام داده‌ایم مشخص کرده در شهر تهران حدود ۵۰ درصد متقاضیان مسکن، دنبال واحدهای لوکس هستند و فقط ۳۰ تا ۴۰ درصد متقاضیان حاضر به خرید مسکن‌مهر در اطراف شهر تهران هستند.

وی همچنین افزود: ما پیشنهاد کرده‌ایم اگر وزارت مسکن اختیار ساخت‌وسازهای مسکونی برای دهک‌های ۶ و ۷ و ۸ و ۹ و ۱۰ در شهر تهران را به انجمن انبوه‌سازان واگذار کند طوری که مجوزهای ساخت، در صورت تایید فنی سازنده از سوی انجمن، صادر شود و بر کیفیت مصالح و اجرا نظارت داشته باشیم، بازار مسکن برای پردرآمدها نیز همچون کم‌درآمدها ساماندهی می‌شود.

رهبر با بیان اینکه در حال حاضر برخی بساز و بفروش‌ها ساختمان‌های بی‌کیفیت را با قیمت‌های نجومی عرضه می‌کنند و این باعث عدم اعتماد خریدار و انباشت تقاضا به دلیل نبود واحد مناسب شده است، تصریح کرد: برای ساخت مسکن ویژه دهک‌های پردرآمد نیازی به قیمت‌گذاری شبیه مسکن‌مهر نیست، بلکه سازنده‌ها قیمت فروش را تحت تاثیر رقابتی که ایجاد می‌شود تا حد ممکن منطقی تعیین می‌کنند.

رییس انجمن انبوه‌سازان تهران برای اجرای این طرح از وزارت مسکن درخواست کرده است زمین‌های دولتی موجود در داخل شهر تهران را شناسایی و بعد از قیمت‌گذاری در اختیار انبوه‌سازان قرار دهد تا هزینه هنگفت خرید زمین در برخی مناطق شهر که بعضا تا ۱۰ برابر هزینه ساخت محاسبه می‌شود، با عرضه بیشتر، شکسته شود.

وی همچنین به «دنیای‌اقتصاد» گفت: بانک‌های دولتی و خصوصی مخصوصا یکی دو بانک دولتی به شدت مصمم هستند با انبوه‌سازان مشارکت کنند و مدام به انجمن پیشنهاد همکاری می‌دهند. بانک‌ها خواستار این هستند که با سود حدود ۲۰ درصدی تسهیلات ساخت بین ۵۰ میلیون تا ۱۰۰ میلیون تومان به انبوه‌سازان بدهند، طوری که بخش اعظم وام به خریدار منتقل شود و چون خریداران جزو دهک‌های پردرآمد هستند قادرند اقساط این نوع وام‌ها را با توجه به نرخ سود و ارزش وام پرداخت کنند.

به گزارش بنانیوز به نقل از دنیای‌اقتصاد ، در این طرح جدید، هزینه ساخت و قیمت فروش واحدهای مسکونی کف و سقف ندارد، طوری که رییس انجمن انبوه‌سازان معتقد است هیچ محدودیتی برای تعیین قیمت نباید به سازنده‌ها وارد شود. وی در عین حال تاکید کرد: این شیوه ساخت‌وساز نه تنها قیمت‌ مسکن را تحریک نمی‌کند، بلکه با نظارتی که روی فعالیت سازنده‌ها انجام می‌دهیم، حبابی که هم‌اکنون در بازار مسکن لوکس در تهران وجود دارد تخلیه خواهد شد.

تاکید مکرر بر ویلا‌سازی

رییس‌جمهور چند ماهی است اصرار اکید بر ساخت مسکن به روش ویلاسازی –خانه‌های حیات‌دار- دارد طوری که تقریبا در هر جمعی که حاضر می‌شود و درباره اوضاع اقتصادی صحبت می‌کند، برای تامین مسکن نیازمندان تاکید می‌کند «باید احداث آپارتمان‌های متراکم را پایان داد و به جای آن خانه‌های حیاط‌دار کم‌طبقه احداث کرد».

اکنون هر چند انبوه‌سازان معتقدند پیام اخیر محمود احمدی‌نژاد مبنی بر اینکه «مسکن‌مهر فقط یک مسکن است و درمان اصلی در راه است» در راستای طرح آنها برای تامین مسکن ۵ دهک پردرآمد جامعه است، اما در مقابل، گروهی از مشاوران حوزه مسکن نزدیک به دولت می‌گویند منظور رییس‌جمهور تغییر سریع شیوه قدیمی آپارتمان‌سازی به برنامه جدید ویلاسازی است. این برنامه اخیرا با حجم محدود در یکی از شهرهای جدید اطراف تهران در قالب مسکن‌مهر آغاز شده که البته برای تداوم آن با توجه به محدودیت زمین در داخل شهرها، مشکلاتی وجود دارد.

با توجه به اینکه امکان احداث ویلای مسکونی در داخل شهرها وجود ندارد و اجرای آن فقط در قالب مسکن‌مهر روی زمین‌های ۹۹ساله خارج شهرها ممکن است و همچنین با توجه به اینکه رییس‌جمهور در صحبت‌های اخیر خود در جمع کارگران تاکید کرده که مسکن‌مهر مسکن است، بنابراین به نظر می‌رسد دولت درصدد آن است در کنار مسکن‌مهر که کاملا حمایتی است و مخصوص دو سه دهک بیشتر هم نیست، طرح جامع‌تری برای ساخت مسکن سایر دهک‌ها اجرا کند.

 

    نظرات