پرداخت سهام عدالت تمام کارگران ساختمانی در همدان

پرداخت سهام عدالت تمام کارگران ساختمانی در همدان

دبیر اجرایی خانه کارگر استان همدان گفت: سهام عدالت کارگران ساختمانی در همدان تا پایان بهار واگذار می‌شود.www.BanaNews.ir

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) چنگیز اصلانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان اظهار داشت: برابر ماده هفت قانون خانه کارگر در بحث قراردادها قوانین مشخص و خاصی برای هر کارگر که به شکل فصلی کار می‌کند، دیده شده است.

وی افزود: در بحث بیمه بیکاری، حمایت‌های ریالی و دستمزدی در قانون کار برای این قشر دیده شده اما برخی در قالب کارفرما، موقت یا سایر استفاده می‌کنند که اعتقاد داریم به اینکه کارفرما نسبت به فصل و هوای همدان حتماً باید برای کارگران فصلی، قرارداد فصلی ۶ ماهه یا ۹ ماهه ببندد.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان همدان تصریح کرد: کارفرما باید کارگران فصلی را از روز اول بیمه کند و بر اساس ماده ۴۱ قانون کار نیز به آنها حقوق و دستمزد قانونی بپردازد و بر اساس ماده ۳۶ قانون تأمین اجتماعی آنها را بیمه کند.

وی یادآور شد: افرادی هستند که بر هر دلایلی در قالب کارفرما، تن به قواعد تأمین اجتماعی و قانون کار نمی‌دهند و به نوعی هم به قانون و هم به کارگر را بی‌احترامی می‌کنند و اصول را رعایت نمی‌کنند که این موضوعی قابل تأمل است.

اصلانی بیان داشت: در ارتباط با بی‌احترامی کارفرما به قانون کار و تأمین اجتماعی، به اشخاص خاطی معترض هستیم و تقاضا می‌کنیم که دستگاه‌های مرتبط مانند تأمین اجتماعی و اداره کار و امور اجتماعی که متولی روابط کار در استان است، کارفرماها را به این سمت هدایت کند تا آنها به سمت ادای حقوق کارگران سوق داده شوند.

وی خاطرنشان کرد: با وجود حمایت‌های قانونی وضعیت کارگران در حال حاضر به نوعی متزلزل بوده و ناراحتی فکری دارند چون این حمایت‌ برای کارگران اعمال نمی‌شود.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان همدان در ارتباط با پرداخت سهام عدالت کارگران ساختمانی در همدان، یادآور شد: در سال اواخر سال ۸۸، ثبت‌نام این مهم صورت گرفت و طبق نامه‌ای که به ما ابلاغ شده است قرار بر این است که تا پایان بهار سال جاری واگذار شود.

وی اظهار داشت: نمایندگان مجلس و دستگاه‌های مرتبط مانند وزارت کار دنبال این هستند که کسانی که در دوره‌های قبل ثبت‌نام نکرده‌اند نیز جزو آمار جدید قرار بگیرند اما در حال حاضر واگذاری سهام عدالت بیشتر برای کارگران ساختمانی است.

اصلانی با بیان اینکه پرداخت سهام عدالت برای کارگران فصلی نیز دیده شده است، گفت: در این ارتباط دولت باید سهام عدالت کارگران فصلی را مانند سایر اقشار مختلف جامعه به آنها پرداخت کند و ما نیز در خانه کارگر درصدد هستیم تا به این قشر نیز توجه لازمه صورت گیرد.

وی ضمن بیان اینکه همه دستگاه‌های دولتی در بخش اشتغال وزنه سنگینی را برداشته‌اند و در راستای تحقق آن در حرکت هستند، اظهار داشت: ما از این مهم حمایت و تقدیر می‌کنیم اما در برخی از بخش‌ها مانند کارگران سامیکو صنعت، قارچ سینا یا کارگران کارخانه کیوان یا همه کارخانه‌هایی که به هر دلیلی با توجه به وضعیتی که هست (تغییر ساختارها در سرمایه گذاری‌ها) دچار مشکل شده و بحران زده شده‌اند، بازنگری شده و توجه ویژه‌ای لحاظ شود.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان همدان در پایان تصریح کرد: از دستگاه‌های مرتبط تقاضا داریم این قشر کارگران را رها نکند و از دستگاه‌های قضایی نیز می‌خواهیم نسبت به حل حقوق و معوقه‌های کارخانه‌های بحران‌زده، رسیدگی و اقدام کند که البته در این زمینه قانون موجود است.

 

 

    نظرات