گزارشی از احداث پروژه نیروگاه‌های خورشیدی خانگی در روستای محمدآباد از توابع بخش بلورد

گزارشی از احداث پروژه نیروگاه‌های خورشیدی خانگی در روستای محمدآباد از توابع بخش بلورد

سهم بزرگی از این طرح برای حمایت از خانواده‌های تحت پوشش بهزیستی بوده و هم اکنون ۱۰ خانوار در این روستا با حمایت شرکت جهان فولاد و معین اقتصاد توانسته اند ۱۰ پنل ۵ کیلو واتی خورشیدی را برای قوت اقتصادی بیشتر در این روستا داشته باشند.

این طرح که با هدف رونق صنعتی و اقتصادی اجرا شده با حمایت‌های اداره برق سیرجان در زمینه خرید برقِ تضمینی تولید شده توسط این پنل‌ها همراه بوده و این خانوارها که صاحبان اصلی پنل‌ها هستند با شرکت توزیع برق جنوب کرمان به مدت ۲۰ سال برای فروش برق تولیدی قرار داد بسته اند که این قرار داد در ۳ سال نخست بازگردانی سرمایه را به همراه خواهد داشت و به زبان ساده‌تر اقساط پنل‌ها باز پرداخت خواهد شد و پس از آن به مدت ۱۷ سال سود این سرمایه گذاری از فروش برق به خانوارها تعلق خواهد گرفت.

در بین اهالی روستا خانواده‌ای زندگی میکند که با توجه به شرایط کنونی اقتصادی و خشکسالی های پیاپی بسیار چشم امید به این طرح داشته و دارند.

پیرزنی که با وجود همسری ناتوان و سختی های کشاورزی و دامپروری دیگر حتی نمی‌تواند به این مشاغل دل‌خوش باشد، با وجود احداث این نیروگاه ها امیدی تازه نسبت به آینده این صنعت دارد.

اطلاعات تکمیلی در خصوص مالکیت پنل‌ها و قرار دادی را که برای خرید برق با خانوارها امضا شده از حسین افشارجهانشاهی، رییس شورای روستا، جویا شدم که پاسخ داد: مالک اصلی این پنل‌های خورشیدی صاحب خانه‌هایی هستند در این بخش سرمایه گذاری کردند.

از سوی جهان فولاد و معین اقتصادی مبلغ ۳۰ میلیون تومان وام کمک هزینه خرید پنل‌ها به این ۱۰ خانوار تعلق گرفت که در آخر ۲ میلیون تومان هم سرمایه خود خانواده‌ها، علاوه بر وام تعلق گرفته بود و به طور کلی مبلغ ۳۲ میلیون تومان سرمایه آغازین برای نصب این نیروگاه‌های خورشیدی از سوی هر خانوار پرداخت گردید.

در پایان قرار داد بلند بالای شرکت توزیع برق جنوب کرمان در جهت خرید برق تولیدی از صاحبان پنل‌ها پس از ۲۰ سال، باز هم امکان تمدید و بستن قرار دادی جدید وجود دارد.

خانواده‌هایی که در این بخش سرمایه گذاری کردند خانواده‌هایی از قشر مستضعف بوده و این نیروگاه برای آنان مشکل گشایی بزرگ در چرخه اقتصادی آینده خواهد بود.

این چرخه تولید انرژی پاک که با همراهی مسوولین برای خانواده‌هایی از قشر ضعیف حمایت و گام بزرگی در جهت آینده‌ای درخشان بوده، برای نگهداری و احیای محیط زیست نیز بسیار مفید و موثر است.

به گمان می‌رسد اگر به این بخش نگاه ویژه و توجه‌ای باشد امثال خانواده‌های واقعا ناتوان این روستا در زمینه کشاورزی و دامپروری بتوانند با یک صنعت سازنده به خود، جامعه و حتی دنیا در زمینه‌ی اقتصاد مفید و استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر و پاک کمک کنند.

لینک اصل خبر در سایت شرکت توزیع نیروی برق استان کرمان (جنوب)

    منبع خبر

    شرکت توزیع نیروی برق استان کرمان (جنوب)

    شرکت توزیع نیروی برق استان کرمان (جنوب)

    شرکت توزیع نیروی برق استان کرمان (جنوب) یک شرکت در شهر کرمان می باشد

      نظرات