انجام ممیزی عملکرد دفتر بازار برق شرکت توزیع نیروی برق استان آذربایجان‌شرقی

در جلسه افتتاحیه این ممیزی که روز سه شنبه ۷ اسفند ماه با حضور اعضای تیم ممیزی اعزامی از شرکت توانیر، مدیر عامل، معاونین و جمعی از مدیران شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان شرقی برگزار شد، ابتدا مهندس اکبر فرج نیا مدیرعامل این شرکت ضمن تبریک میلاد با سعادت حضرت فاطمه زهرا(س) روز مادر و زن و خوش آمد گویی به تیم ممیزی، با اشاره بر اهمیت این دوره از ممیزی‌ها، در خصوص نحوه اجرای دستورالعمل و شیوه نامه‌های ابلاغی شرکت توانیر گفت: این ممیزی‌ها در شناسایی نقاط مثبت، قابل بهبود و استفاده از تجربیات موفق شرکت‌ها در انجام فعالیت‌ها بسیار حائز اهمیت می‌باشد.
وی افزود: با توجه به اینکه بخش بزرگی از هزینه‌ها مربوط به خرید انرژی است، لذا مدیریت هزینه‌ها در این بخش با راهکارهای جدید می تواند اثر گذاری مثبتی بر روی در آمد‌های شرکت‌های توزیع برق داشته باشد و در این میان، نقش بازار برق در حقیقی شدن روند خرید و فروش برق و توسعه صنعت برق بسیار کارساز خواهد بود.
در این جلسه، همچنین دکتر عباپور مسئول دفتر بازار برق شرکت توانیر و سر ممیز تیم ممیزی مذکور نیز طی سخنانی ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع مجموعه مدیران و کارکنان شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان شرقی و شهر تبریز، به موضوع برنامه ممیزی صنعت برق کشور اشاره کرده و اظهار داشت: این ممیزی‌ها می تواند اثرات مثبت زیادی برای صنعت برق داشته باشد .
وی با اشاره به اینکه شرکت توانیر و شرکت‌های زیر مجموعه تاکنون، برنامه‌ای در خصوص ممیزی حوزه بازار برق نداشته، تصریح کرد : ممیزی صنعت برق در ارتباط با دفاتر بازار برق، این فرصت را به متخصصان این حوزه می دهد تا از نزدیک فعالیت‌های همدیگر را رصد کرده و از توانمندی‌ها و تجارب یکدیگر بهره‌مند باشند که در حقیقت موجب تعالی صنعت برق خواهد بود.
وی افزود : کار ممیزی کار بسیار مهمی است که در حقیقت از اجرای دقیق ضوابط، مقررات و دستور العمل‌ها بر اساس چک لیست‌ها اطمینان حاصل می شود و «نقاط قوت و قابل بهبود» شناسایی می‌گردد.
دکتر عباپور در پایان، اظهار اطمینان کرد که با حضور در این ممیزی، بتواند از توانمندیها و دستاوردهای شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان شرقی بخصوص در دفتر بازار برق نیز بهره مندی لازم را اخذ نماید.
در ادامه این جلسه، مهندس جعفر جعفری جانشین معاونت بهره برداری شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان شرقی ضمن ارائه گزارشی کامل از فعالیت‌های شرکت و معاونت بهره برداری گفت: هدف از انجام این ممیزی بررسی عملکرد دفاتر بازار برق و انطباق عملکرد آنها با دستورالعمل‌های ابلاغی و انتظارات شرکت توانیر می باشد.
قسمت پایانی جلسه افتتاحیه به ارائه گزارشی از سوی خانم مهندس باقرزاده مدیر دفتر بازار برق شرکت توزیع برق آذربایجان شرقی اختصاص داشت.
وی فعالیت‌ها و برنامه‌های اجرایی بازار برق را بصورت پاورپوینت ارائه و به عملکرد دفتر بازار برق در زمینه سنجش، پایش و پیش بینی مصرف انرژی، ساختار بازار برق، قراردادها، خرید انرژی از بازار برق و بورس انرژی و نیرو گاه‌های مقیاس کوچک اشاره کرد.

جلسه اختتامیه:
در جلسه اختتامیه این ممیزی که با حضور سرممیز و سایر اعضای تیم ممیزی، مدیر عامل، معاونین و جمعی از مسئولین ذیربط شرکت توزیع برق آذربایجان‌شرقی ترتیب یافت، ابتدا هر یک از اعضای تیم ممیزی نقطه‌نظرات خود را به طور مشروح بیان داشتند.
سپس مهندس فرج‌نیا مدیر عامل شرکت طی سخنانی با اشاره به اهمیت بازار عمده فروشی به لحاظ وسعت و عمق، که بالاترین حجم معاملات برق را داشته و با توجه به هزینه‌های خرید انرژی که بطو متوسط بیش از هفتاد درصد هزینه‌های شرکت توزیع را شامل می شود، تاکید نمود.
وی در ادامه سخنان خود راهکارهای پیشنهادی این شرکت پیرامون بهبود شرایط و عملکرد بازار برق در مجموعه شرکت‌های توزیع برق را ارائه داد که به مواردی از آنها ذیلاً اشاره می‌گردد:
ایجاد سیستم نظارتی و کنترلی در بازار عمده فروشی توسط حاکمیت
انتشار گزارشات نظارتی و مدیریتی با شاخص‌های مناسب بازار
حضور فعال بخش خریدار در تدوین قوانین بازار
ایجاد ساختار بازار برق و پرورش مدیران توانمند در بخش حاکمیت بازار
ایجاد فضای مناسب جهت حضور موثر نمایندگان سندیکای توزیع برق و سایر تاثیرگذاران در هیات تنظیم بازار برق ایران
ایجاد سیستم مالی نقدی برای بازار برق و خرید انرژی با اختیارات واگذار شده به شرکت‌های توزیع برق
اصلاح قوانین و دستو.رالعملها به شکل منصفانه و ملحوظ نمودن منافع هر دو طرف بازار
ضرورت تدوین و اجرای عملیاتی نرخ‌های خدمات بخش‌های انتقال، توزیع و...
وی همچنین با اشاره به عدم استقلال مالی شرکت‌های توزیع برق در بخش منابع و خرید و فروش انرژی از بعد مالی، عدم تخصیص مناسب نقدینگی و شارژ حساب‌های بورس و عدم واریز سود تعریف شده معاملات بر اساس مدل‌های ابلاغی، اعمال ضرایب خاص کاهنده در واریز سود و ضرورت آموزش مدیران و معامله گران و ... را از مشکلات و محدودیت‌های معاملات برق در بورس انرژی دانست.
در ادامه جلسه اختتامیه، دکتر عباپور سرممیز شرکت توانیر در حوزه بازار برق، اقدامات و فعالیت‌های شاخص دفتر بازار برق شرکت توزیع نیروی برق استان آذربایجان شرقی شامل کسب رتبه اول بنگاه‌داری اقتصادی در رتبه بندی شرکت توانیر برای سه سال متوالی، طراحی و برنامه نویسی نرم افزار یکپارچه آنالیز داده و گراف ( IDAS ) و سامانه جامع مدیریت بازار برق ( IPMS ) توسط پرسنل دفتر بازار برق، استفاده از نرم افزار پیش بینی بار ( GMDH Shell )، تحت کنترل بودن کلیه نقاط تبادل شرکت، کسب رتبه ۵ در شاخص کاهش هزینه خرید برق از بورس انرژی، و فعالیت به عنوان دبیرخانه کاهش پیک از سال ۹۳، را بیان نمود.
وی همچنین مواردی در خصوص بهبود و ارتقای فعالیت‌های بازار برق شرکت شامل تقویت ساختار نیروی انسانی خصوصاً افزودن کارشناس مطالعات اقتصادی، بروزرسانی مطالعات تولید پراکنده، و نصب کنتورهای مکانیزه در نقاط تبادل را متذکر شد.

لینک اصل خبر در سایت شركت توزیع نیروی برق استان آذریايجان شرقی

    منبع خبر

    شركت توزیع نیروی برق استان آذریايجان شرقی

    شركت توزیع نیروی برق استان آذریايجان شرقی یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات