همایش نقش اقامتگاه های بوم گردی در توسعه پایدار روستایی/ جمالی نژاد: توسعه گردشگری برای تولید درآمد در روستا نیازمند نگاه جدید دهیاریهاست/ از توسعه ابعاد مختلف بوم گردی حمایت می کنیم

همایش نقش اقامتگاه های بوم گردی در توسعه پایدار روستایی/ جمالی نژاد: توسعه گردشگری برای تولید درآمد در روستا نیازمند نگاه جدید دهیاریهاست/ از توسعه ابعاد مختلف بوم گردی حمایت می کنیم

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رییس سازمان شهرداری ها و دهیاریهای کشور با بیان اینکه بهره گیری از مزایای طبیعت بکر و زیبای روستاها برای برای تولید درآمد و شغل نیازمند گفتمان و نگاه جدید دهیاریهاست، گفت: تقویت این امر همچنین نیازمند همکاری و همفکری تمامی دستگاه های ذیربط و بخش خصوصی است و ما در مجموعه وزارت کشور از توسعه ابعاد مختلف بوم گردی حمایت می کنیم.

به گزارش روابط عمومی سازمان شهرداری ها و دهیاریهای کشور، مهدی جمالی نژاد که شنبه ۱۰ اسفند در همایش ملی نقش اقامتگاه های بوم گردی در توسعه پایدار روستایی وعشایری در تهران سخن می گفت با اشاره به اینکه کشورما با توجه به برخورداری از جاذبه های بسیار طبیعی، تاریخی و مذهبی می تواند تبدیل به مقصد بسیاری از گردشگران جهان شود، افزود: در این عرصه روستاهای کشور به دلیل برخورداری از مواهب طبیعی و بکر و طبیعی، آثار باستانی و بافت با ارزش، آیین ها و رسوم، صنایع دستی بومی و محصولات محلی می توانند نقش موثری را در توسعه گردشگری کشور ایفا نموده و با ایجاد زمینه های اشتغال موجب تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور شوند.

وی تصریح کرد: با توجه به پراکندگی روستاها و ماموریت‌های دهیاران به عنوان مدیران ارشد روستا در اجرای برنامه‌ها و سیاست‌های دولت و اتصال آن با خواست و اولویت مردم، اجرای برنامه‌های توسعه گردشگری روستایی با محوریت دهیاری‌ها قطعا می تواند در توسعه گردشگری روستایی تاثیر مناسبی داشته باشد.

وی اضافه کرد: این مهم در صورتی تحقق می یابد که همه دستگاههای ذیربط با همکاری و هم‌افزایی، توانمندسازی جوامع محلی و ایجاد زیرساختهای لازم در روستاهای واجد ظرفیت گردشگری را در دستور کار قرار دهند.

جمالی نژاد در ادامه گفت: سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور حسب وظایف ذاتی و نیز وظایف دهیاریها در زمینه حفظ میراث فرهنگی و آثار باستانی و توسعه گردشگری و صنایع دستی، اقداماتی را به منظور توانمندسازی و هدایت دهیاری‌های روستاهای هدف گردشگری برای بهره‌برداری مطلوب از ظرفیت گردشگری روستایی با هدف اشتغالزایی در روستاها و ایجاد درآمد پایدار برای دهیاری با همکاری و هماهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری انجام داده و در دست انجام دارد.

وی با اشاره به انعقاد چهار تفاهم نامه همکاری مشترک با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و سایر دستگاههای مرتبط برای توسعه گردشگری روستایی افزود: تا کنون ۵۰۰ روستای دارای پتانسیل گردشگری در کشور توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عنوان روستاهای هدف گردشگری شناسایی و به دستگاههای مختلف از جمله سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور برای ایجاد و توسعه زیرساختهای گردشگری معرفی شدند و در حد توان تلاش شده از این روستاها حمایت شود.

جمالی نژاد با اشاره به ظرفیتهای دهیاری ها برای اجرای طرح های گردشگری گفت: طی سالهای اخیر در هماهنگی با دستگاه های مرتبط، دهیاریها بطور جدی وارد امور اجرایی کمپ گردشگری، بازارچه های محلی، مجتمع خدماتی و رفاهی، پارکینگ، اقامتگاههای بوم گردی و مسافرکاشانه شده اند و اقداماتی هم در خصوص هماهنگی با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری جهت واگذاری کمپ‌های گردشگری نیمه تمام واقع در محدوده شهرها و روستاها به شهرداری‌ها و دهیاری‌های مربوطه برای تکمیل و بهره برداری از آنها صورت گرفته است.

وی همچنین از اعطای تسهیلات اختصاص کم بهره به دهیاری‌ها برای اجرای طرح های گردشگری از سوی سازمان شهرداری ها و دهیاریهای کشور خبر داد.

وی همچنین به تشکیل کارگروه های سه گانه تخصصی گردشگری در حوزه های روستاهای دارای جاذبه طبیعی و اکوتوریسم، روستاهای دارای جاذبه تاریخی و بافت با ارزش و روستاهای دارای جاذبه مذهبی و زیارتی از میان دهیاران منتخب روستاهای هدف گردشگری با هماهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اشاره نمود و گفت: برای اعضای این کارگروه های سه گانه تخصصی کارگاههای آموزشی و چندین نشست‌های هم‌اندیشی برگزار شده است.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور در ادامه بر موضوع بهره گیری از ظرفیت نوروز و آغاز بهار برای توسعه گردشگری روستایی تاکید نمود و گفت: نوروز و آغاز بهار طبیعت فرصت مغتنمی برای سفر خانواده‌های ایرانی به اقصی نقاط کشور می باشد و در این بین روستاها به دلیل برخورداری از مواهب و زیبایی‌های بکر و طبیعی، جاذبه های گردشگری و آب و هوای دلپذیر مورد توجه بسیاری از هموطنان برای سفر و بازدید قرار می‌گیرند. از این رو شایسته است به منظور افزایش شور و نشاط و ایجاد فضای نوروزی در روستاها، برنامه‌ریزی لازم برای معرفی جاذبه‌ها و ظرفیت‌های گردشگری، صنایع دستی و محصولات بومی، غذاهای محلی و آیین‌ها و رسوم روستاها، در قالب برگزاری جشنواره‌های روستایی و رویدادهای فرهنگی به علاقمندان بوم‌گردی و گردشگری صورت پذیرد.

وی افزود: در برنامه ریزی های صورت گرفته برای سفرهای نوروزی، دهیاران به عنوان مدیرا ارشد روستا دارای جایگاه هستند و طیسالهای گذشته اقداماتی نظیر تشکیل ستادهای نوروزی در سطح بخش و روستا، مناسب‌سازی فضاهای عمومی روستاها متناسب با ایام نوروز، معرفی جاذبه ها و ظرفیت‌های گردشگری روستایی در مجتمع‌های خدماتی و رفاهی بین راهی و اماکن پرتردد شهرها و روستاها و توسعه و ساماندهی بازارچه‌های محلی و کمپ‌های گردشگری در روستاها را انجام می دهند و امسال هم اجرای فعالیتهای مختلفی برای آنها در نظر گرفته شده است.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه توسعه کشور از روستاها شکل می گیرد، گفت: برای حل مشکلات کلان شهرها باید به اشتغال، زیرساخت و خدمات روستاها توجه کنیم و اگر این کار انجام شود یقین بدانید توسعه ما پایدار است.

وی با بیان اینکه نظام شهری ما به دلیل توجه به شهر و بی اعتنایی به روستا، بیمار و دچار سندروم کلانشهری است و بی توجهی به روستاها و شهرهای کوچک، سیل مهاجرت به سمت شهرهای بزرگ را افزایش می دهد، تصریح کرد: برای حل مشکلات روستا و روستاییان بویژه تقویت اقتصاد روستا لازم است همه سازمان ها و دستگاه های مرتبط با این حوزه هم قسم شده و اراده جدی برای رفع مشکلات روستاییان داشته باشند.

جمالی نژاد دست اندرکاران عرصه بوم گردی و گردشگری روستایی را افرادی دلسوز و دلسوخته که دغدغه توسعه روستایی دارند، عنوان نمود و گفت: بیش از ۳۷هزار دهیاری در مناطق روستایی کشور داریم که تک تک آنها قطعه ای از بهشت هستند.

وی همچنین بر اجرای برنامه های کاربردی برای اطلاع رسانی همه جانبه این حوزه و مشارکت جوانان در امور اجرایی این موضوع تاکید نمود.

تصاویر مرتبط

لینک اصل خبر در سایت سازمان شهرداریها و دهیاریها

    منبع خبر

    سازمان شهرداریها و دهیاریها

    سازمان شهرداریها و دهیاریها

    سازمان شهرداریها و دهیاریها یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات