قیمت آهن آلات و سیمان ثبات نسبی دارد

قیمت آهن آلات و سیمان ثبات نسبی دارد

www.BanaNews.irبررسی قیمت آهن آلات و سیمان طی دوره سه ماهه گذشته نشان می دهد که کماکان بازار این مصالح ساختمانی از ثبات نسبی برخوردار است و در مواردی کاهش بهای این اقلام را شاهد هستیم .

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) ایرنا طی ماه های بهمن ، اسفند ۱۳۸۹ و فروردین ۱۳۹۰ قیمت آهن آلات ( تیرآهن ، میلگرد و نبشی ) و سیمان تفاوت معناداری نداشته اند ، بلکه با کاهش در برخی از اقلام به میزان یک تا بیش از چهاردرصد را ثبت کردند .

اطلاعات قابل دسترسی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان نشان می دهد ، تیرآهن نمره ۱۴ ذوب آهن اصفهان در یکم بهمن ماه ۱۳۸۹ هرکیلو گرم هشت هزار و ۴۷۲ ریال بود که در دوم اردیبهشت ۱۳۹۰ این رقم با رشد ۲۰/ ۱ درصدی به هشت هزار و ۵۷۴ ریال رسید.

همچنین تیرآهن نمره ۱۸ ذوب آهن اصفهان در یکم بهمن ۱۳۸۹ برابر با هشت هزار و ۳۱۸ ریال برای هرکیلو گرم فروخته شد و این رقم در دوم اردیبهشت ماه امسال با رشد ۴۴/ ۴ درصدی به رقم هشت هزار و ۶۸۷ ریال بالغ گشت .

از سوی دیگر میلگرد آجدار نمره ۱۲ در بهمن ماه به ازای هر کیلو گرم ۹ هزار و ۲۲ ریال عرضه شد و در دوم اردیبهشت با کاهش ۹۵/ ۳ درصدی به هشت هزار و ۶۶۶ ریال رسید .

اطلاعات مذکور حاکی است ، در دوره این بررسی هر کیلو گرم میلگرد آجدار نمره ۱۴ از رقم ۹ هزار و ۱۸ ریال در بهمن ماه ۸۹ با کاهش ۱۴/ ۴ درصدی با رقم هشت هزار و ۶۴۵ ریال در دوم اردیبهشت ماه ۹۰ در معاملات داد وستد شد .

علاوه براین میلگرد ساده نمره ۱۲ در بهمن ماه ۸۹ به ازای هر کیلوگرم ۹ هزار و ۴۴۶ ریال فروخته شد ، درحالی که دوم اردیبهشت ماه امسال با کاهش ۱۳/ ۲ درصدی با رقم ۹ هزار و ۲۴۵ ریال در مقابل هرکیلوگرم عرضه شد .

از سوی دیگر نبشی نمره ۱۰ در بهمن ۸۹ هرکیلوگرم ۹ هزار و ۱۹۳ ریال فروخته شد که این رقم نسبت به قیمت ۹ هزار و ۱۳۸ ریال دوم اردیبهشت ماه سال جاری کاهش ۶۰ / ۰ درصدی را نشان می دهد .

همچنین سیمان خاکستری تیپ دو فله در بهمن ۱۳۸۹ هر تن ۶۲۴ هزار و ۷۰۰ ریال عرضه شد ، این رقم در دوم اردیبهشت امسال با کاهش ۲۷/ ۱ درصدی به ۶۱۶ هزار و ۷۴۲ ریال رسید .

سیمان خاکستری تیپ دو پاکتی نیز در بهمن ماه ۱۳۸۹ به ازای هر پاکت ۳۵ هزار و ۴۱۴ ریال عرضه شد و در اردیبهشت ماه سال جاری به رقم ۳۵ هزار و ۴۰۰ ریال رسید که کاهشی به میزان ۴ ۰/۰ درصدی را ثبت کرد .

از سوی دیگر کارشناسان بازار مصالح ساختمانی علیرغم حجم ساخت وساز در سال جاری رشد معنادار قیمت بویژه در زمینه آهن آلات و سیمان را پیش بینی نکرده اند و براین باورند که با توجه به قیمت ها در بازار جهانی در این بخش قیمت ها ثبات نسبی خواهند داشت .

علاوه براین محمد آزاد رئیس اتحادیه کشوری آهن براین عقیده است که، عرضه بیش از نیاز انواع آهن الات در بازار موجب ساماندهی قیمت ها در این بخش شده است .

وزارت صنایع و معادن نیز طی گزارشی در اردیبهشت ماه جاری خبر از تولید حدود ۱۶ میلیون تن محصولات فولادی در سال گذشته داد .

 

 

    نظرات