سد لاستیکی باغبانان فومن آماده افتتاح و بهره برداری

سد لاستیکی باغبانان فومن آماده افتتاح و بهره برداری

مهندس وحید خرّمی مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گیلان گفت: با توجه به اتمام طرح سد لاستیکی باغبانان فومن ، این طرح آماده افتتاح و بهره برداری می باشد.

مهندس خرمی در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گیلان بیان داشت: در استان گیلان ۱۱ سد لاستیکی را شروع کرده ایم که سد دهنه سر در آستانه اشرفیه در سال گذشته و سد پهلوان بست در کومله لنگرود با حضور دکتر نوبخت معاون ریاست جمهور در دهه فجر امسال به بهره برداری رسیده اند و به زودی سد باغبانان فومن نیز افتتاح رسمی خود را شاهد خواهد بود .

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گیلان اظهار داشت: سد لاستیکی باغبانان فومن در ۵ کیلومتری جاده فومن به ماسوله بر روی رودخانه ماسوله رودخان با ظرفیت حجم مخزن ۱۲۰  هزار متر مکعب و حجم تظیمی سالیانه ۱۵ میلیون متر مکعب و ارتفاع لاستیک ۲.۵ متر و طول تاج لاستیک  ۵۳ متر   با هزینه ۱۲۰ میلیارد ریال احداث گردید و افزود برای اولین بار در ساخت این سد از لاستیک یک تکه استفاده شده که موجب استحکام و طول عمر بیشتر سد می گردد.

مهندس خرمی هدف از احداث سد لاستیکی باغبانان فومن را بهبود آبیاری حدود ۲۰۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی پایین دست ، کاهش فرسایش در رودخانه و تثبیت بستر سازه های موجود، استفاده از آب مازاد رودخانه ماسوله رودخان جهت تغذیه کانال فومنات،تغذیه آب زیر زمینی، ساماندهی رودخانه و بهره برداری تفریحی و توریستی و پرورش آبزیان عنوان نمود.

وی در خصوص ویژگی‌ سدهای لاستیکی اعلام داشت:  سهولت اجرا، طراحی سریع، سهولت نصب و بهره‌برداری، هزینه اندک اجرای طرح و مدت زمان کوتاه اجراء از مهمترین ویژگی های سدهای لاستیکی است  و افزود :با توجه به انعطاف پذیری قابل توجه در مقابل عوامل خارجی، امکان تغییر شکل و سیکلی، سدهای لاستیکی می‌توانند جایگزینی مناسبی برای سازه‌های مهار سیلابها در استان‌های شمالی کشور محسوب شوند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گیلان در زمینه نحوه ساخت  سد های لاستیکی بیان داشت : این سدها از یک تیوپ بزرگ و حجیم تشکیل شده‌اند و بر روی یک بستر بتنی نصب و بوسیله هوا پر می‌شوند و اتصال بدنه پلاستیکی به بستر بتنی با استفاده از مهارهای فولادی صورت می‌پذیرد و ادامه داد: از مولفه‌های کاربردی مهم سدهای لاستیکی کنترل ساده آن جهت تنظیم تعادل فشار درون تیوپ، اجرای فرمان تخلیه و یا پر کردن تیوپ است.

لینک اصل خبر در سایت شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    منبع خبر

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات