مهندس پژمان معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری پا...

مهندس پژمان معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری پا...

پورمحمدی در ابتدای جلسه ضمن خوش امدگویی به به حضور دکتر نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهور و مهندس پژمان معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری پایدار کشور گفت: سوای وسعت فضاهای ناکارآمد و سکونت گاه های غیر رسمی در کشور، در تبریز به دلایل مختلف روند شتابان شهرنشینی به دلایل مختلف مربوط به دهه های اخیر است که به سرعت اتفاق افتاده اسا و قوانین و مقررات شهرسازی آنچنان که باید و شاید اجرا نشده است در نتیجه شاید بیش از شصت هزار بافت فرسوده و ناکارآمد داریم. بافت هایی که از یک جهت مخصوصا در بخش مرکزی شهرها میراث دار مکتب کهن ما هستند ولی در عین حال بافت های با ارزش هستند که در کنار سکونت گاه های غیر رسمی مثل تبریز که بیش از سیصد و پنجاه هزار نفر در حاشیه آن سکونت گزیده اند . اینها در آنچه که ما امروز بیشتر شاهد آن هستیم  در تعارضات کالبدی است. حاشیه شهر، مساکن کم دوام و امکانات کم فقط یک روی سکه است مشکل اصلی در تعارضات اجتماعی و فرهنگی است فلذا اگر گله می کنیم یا نگران هستیم که اگر خدا نخواسته زلزله در تبریز اتفاق بیافتد چه مشکلات و مصیبیت هایی راباید شاهد باشیم.

طرحی که وزارت راه و شهرسازی شروع کرده است خوشبختانه در استان ما به ویژه در تبریز به جدیت پیگیری می شود البته سوای تعریف بازآفرینی که صاحب نظران خواهند گفت الزاما جایگزین کردن ساختمان های فرسوده با ساختمان های جدید نیست. سامان دهی، روان بخشی و بردن امکانات و خدمات می تواند وسعت این بافت های ناکارامد را تعدیل کند و حیات مناسب را به جامعه شهری برگرداند.

در ادامه مهندس سلطانی مدیرکل راه و شهرسازی نیز با تشکر و خیرمقدم از اعضای جلسه به ویژه مهندس پژمان گزارش اجمالی از وضعیت بافت های ناکارآمد استان و شهر تبریز، همچنین تکالیف استان در راستای اجرای برنامه های بازآفرینی و اقدامات انجام یافته و همچنین معرفی ظرفیت های موجود اراضی و منابع ملی در جهت اجرای طرح های بازآفرینی در قالب احداث مسکن و معرفی پروژه قازان داغی را ارائه دادند.

سلطانی پس از ارائه امار هکتاری و جمعیتی بافت های فرسوده در کشور و استان آذربایجان شرقی افزود: فرقی عمده ای که ما با سایر استان ها دارید وجود گسل شمالی شهر تبریز است که بخشی از این فضاها را بلااستفاده می کند و بحث شیب و موقعیت توپوگرافی و همچنین خاک نیز ما را با سایر استان ها در این مقوله متمایز می کند.

ایشان افزودند: از تکایفی که در راستای اجراب برنامه های اقدام مشترک بازآفرینی بر عهده ما گذاشته شده است ساخت ۶۳۴۸ واحد مسکونی با ۱۵۰ میلیارد تومان تسهیلات پیش بینی شده است که البته ما ظرفیت و پتانسیل بیشتر از این را هم داریم. واضافه کردند ۵۲ محله در نه شهر استان جزو برنامه های اقدام مشترک استان می باشد که ما برای ۲۶ محله و نه شهر استان شامل تبریز، مراغه، مرند، میانه، بناب، هشترود، ملکان، اهر، سراب برنامه ریزی کرده و به شرکت بازآفرینی شهری پایدار کشور ارسال کرده ایم.

در ادامه دکتر ایرج شهین باهر در خصوص اقدامات و پروژهای مختلف بازآفرینی شهرداری تبریز مطالب لازم را بازگو کردند.

بحث گسل شمالی و خطرناک تبریز و ذکر چند زلزله بالای هفت و نیم ریشتر و تخریب شهر تبریز در طول تاریخ، افتتاح پارک های محله ای و بازگشایی چند خیابان و قسمتی از عملکرد شهرداری در حوزه بازآفرینی و محلات هدف آن و حاشیه نشینی و بافت ها ناکارآمد از اهم مطالب شهردار تبریز بود.

رحمتی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری نیز در ادامه جلسه گفت: از آنجایی که یکی از سیاست های مورد تاکید ریاست جمهوری بحث بازآفرینی شهری است اگر به اقدامات انجام شده در این استان بکنیم متاسفانه می بینیم متناسب با انتظارت موجود به توقیق خاصی دست نیافته ایمباید به این موضوع ریشه ای نگاه کرده و اگر توفیقی هم در حوزه کارامد کردن بافت های ناکارآمد داشته باشیم اگر مطابق سیاست های قبلی پیش برویم به نتیجه نرسیده و مشکل حاشیه نشینی با مهاجرت اطرافیان به حاشیه  های فرسوده و ناکارامد شهر برطرف نخواهد شد

فلذا باید موضوع بازآفرینی را در ساخت و ساز های داخل شهر و شهرسازی ها به رسمیت بشناسیم. و این موجبات توفیق و پیشرفت مسائل مربوطه خواهد شد.

مهندس پژمان معاون وزیر و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری پایدار ضمن ابراز خرسندی از حضور در تبریز و شرکت در هفدهمین جلسه ستاد بازآفرینی تبریز گفت: این بحث ها برای همه اعضای جلسه روشن است ما باید موضوع بازآفرینی را عملی تر کنیم. اینکه ما در برنامه چهارم و پنجم ده سال هدف گیری کردیم که ده درصد از از این بافت های فرسوده را احیا کنیم و یا از هزار و هفتصد محله دویست و هفتاد محله را اقدام و احیا کنیم فکر می کنم غیر از بحث امکانات که عمدتا سازمان ها به این بخش تکیه داده اند به نظر می رسد نحوه مواجهه و سازمان دهی ما با این کار مناسب نبوده است ما باید برای انجام یک کار مشترک دست به دست هم بدهیم و همه امور باید به صورت عملیاتی انجام بگیرد- سازمان ها نباتید خودشان را دست کم بگیرند اگر عزمی برای کار باشد حتما حمایت های دولتی را هم همراه خواهد داشت. و با توجه به تاکیدات ریاست محنرم جمهوری هر امکاناتی که لازم باشد را در استان آذربایجان شرقی فراهم خواهیم کرد. ولی با این همه اگر به بضاعت استان هم تکیه کنیم به طور حتم اتفاقات خوبی صورت خواهد گرفت و ما در ایم مورد باید همراه و همقدم همدیگر باشیم و مردم را هم فراموش نکنید –

مهمترین موضوع ما با اصلاح رویکرد فعلی توجه به ساخت مسکن مرغوب در این مناطق است که مورد تاکید ریاست محترم جمهور هم می باشد. و میخواهیم با این اصلاح رویکرد از بروز اتفاقات خطرناک در مواجهه با حوادث طبیعی مثلا زلزله که تبریز نیز از این مناطق مهم زلزله خیز است نباشیم. پیشگیری از خسارات های مالی و جانی مهمتر از برخورد با آنها است و البته موضوع اصلی ما بحث مسکن است

ایشان افزودند اگر مدیریت شهری خوبی صورت بپذیرد ما هم حمایت خواهیم کرد و پیشنهاد می کنیم برای عملیاتی کردن و تسریع پروژه ها از ایجاد تشریفات غیر ضروری اداری بپرهیزیم و طوری نباشد که هر سازمان روش متفاوتی را پیش ببرد باید همه اقدامات در ستاد بازآفرینی و یا هیات اجرایی توانمند و با تصمیمات این ستاد انجام بشود.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل راه و شهرسازی استان آذربایجان شرقی

    منبع خبر

    اداره کل راه و شهرسازی استان آذربایجان شرقی

    اداره کل راه و شهرسازی استان آذربایجان شرقی یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات