«گران‌ترین» و «متعادل‌ترین» واحدهای مسکونی لوکس در تهران

«گران‌ترین» و «متعادل‌ترین» واحدهای مسکونی لوکس در تهران

www.BanaNews.irبنانیوز- این روزها نوسان قیمت خرید و فروش در بازار معاملات ملکی از نظر مشاوران املاک به اندازه‌ای شدت دارد که می‌توان شاهد برابری حجم قیمت‌های ارزان با میزان نرخ‌های گران بود و‌این مساله به خوبی در جدول قیمت پیشنهادی خرید و فروش واحدهای لوکس قابل مشاهده است. معمولا یکی از دلایلی که باعث رشد قیمت‌ها می‌شود افزایش میزان تقاضا است و به همین خاطر به نظر می‌رسد که علت اصلی ‌ایجاد نوسان قیمت فروش در بازار واحدهای لوکس مربوط به حجم متقاضیان باشد زیرا همانطور که رییس کانون انبوه‌سازان شنبه گذشته به «دنیای اقتصاد» اعلام کرد، نزدیک به ۵۰ درصد از متقاضیان در بازار مسکن به دنبال واحدهای مسکونی لوکس هستند.

موتور جست‌وجوی ‌اینترنتی مسکن «‌ایران فایل» مدرک مناسبی برای بیان افزایش نرخ‌های پیشنهادی فروش واحدهای مسکونی لوکس به شمار می‌آید؛ چرا که در گذشته میزان واحدهایی که نرخ اعلام شده آنها با رنگ قرمز (گران) مشخص می‌شد بسیار کمتر از زمان حال بود؛ اما هم اکنون تعداد واحدهایی که با رنگ قرمز عنوان گرانی را هشدار می‌دهند افزایش یافته است؛ ‌این در حالی است که گزارش اخیر مرکز آمار ‌ایران نشان می‌دهد متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی در شهر تهران حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است، اما هم اکنون قیمت هر متر مربع یک واحد نوساز در خیابان فرشته ۷ میلیون تومان یا ۶ میلیون تومان قیمت هر متر واحدی نوساز در دربند کمی ‌عجیب به نظر می‌رسد.

ستون امروز نبض بازار به نقل از موتور جست‌وجوی

«ایران فایل» به تشریح تعدادی از واحدهای متراژ بزرگ و حتی به ظاهر لوکس که قیمت فروش آنها بیش از ارزش واقعی است پرداخته که به‌این شرح است‌: در منطقه نیاوران، محدوده خیابان عرفا واحدی ۳۰۰ متری نوساز با کلیه امکانات رفاهی و تفریحی، متری ۷ میلیون تومان از سوی مالک پیشنهاد شده در حالی که ارزش واقعی ‌این ملک باید متری بین ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تا ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان تعیین شود و از سوی دیگر مالک ‌این واحد عنوان کرده که نرخ پیشنهادی «قیمت پایه» است.

علاوه براین واحدی ۳۰۰ متری نوساز در خیابان فرشته با امکاناتی از قبیل پارکینگ، انباری، سونا، جکوزی و آسانسور، متری ۱۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده که با‌ این تفاسیر ۳ میلیاردتومان قیمت کل ‌این واحد است، اما از نظر کارشناسان ‌این سایت جست‌وجوی ‌اینترنتی، ۴ میلیون و ۲۵۰ هزار تا ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت هر متر مربع چنین واحدی در خیابان فرشته است نه ۱۰ میلیون تومان!

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) شواهد در سایت ‌ایران فایل، گفته رییس کانون انبوه‌سازان را (نیمی ‌از متقاضیان در بازار مسکن به دنبال واحدهای لوکس هستند) تایید می‌کند، زیرا در قسمت فایل‌های پربیننده یا آخرین جست‌وجوها، متقاضیان به دنبال چنین واحدهایی هستند، اما نکته قابل توجه در‌این مورد ‌این موضوع است که مراجعه‌کنندگان در جست‌وجوی واحدهای پیش فروش لوکس یا همان متراژ بزرگ هستند. برای مثال در منطقه کامرانیه، خیابان تاجیک واحدی با متراژ ۲۸۵ متر مربع با تمامی ‌امکانات در مرحله نازک کاری به بازار پیش فروش عرضه شده است و زمان تحویل ‌این واحد ۱۲ ماه بعد است و قیمت هر متر مربع آن ۷ میلیون تومان اعلام شده است در حالی که نرخ هر متر مربع واحد مسکونی پیش فروش در کامرانیه بین ۴ میلیون تا ۵ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان برآورد می‌شود. از طرف دیگر واحدی ۶۰۰ متری با تمامی ‌امکانات، متری ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان آماده پیش فروش به خریدار است.‌این واحد مسکونی در مرحله نازک کاری به سر می‌برد و تحویل آن ۱۰ ماه آینده پیش‌بینی می‌شود. اما قیمت پیشنهادی بیانگر‌این مساله است که قیمت عنوان شده گران است؛ زیرا ارزش حقیقی پیش فروش ‌این دسته از واحدها در محدوده ولنجک بین ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تا ۴ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان است.

با‌این شواهد می‌توان به‌این موضوع پی برد که نوسان قیمت به پیش فروش واحدهای مسکونی لوکس هم سرایت کرده است و همین دلیل باعث شده تا قیمت‌های کاذب به بازار پیش فروش واحدهای مسکونی راه یابد.

 

    نظرات