ادغام وزارت راه و مسکن غیرمحتمل‌ترین ادغام‌ بود

ادغام وزارت راه و مسکن غیرمحتمل‌ترین ادغام‌ بود

www.Bananews.irمعاون ساخت و نگهداری راه روستایی با بیان اینکه ادغام وزارت راه و‌ مسکن غیرمحتمل‌ترین ادغام‌ها بود، گفت: ‌‌در مقوله ادغام، وزارتخانه‌های دیگری وجود داشتند که در این‌باره در اولویت هستند و حجم کار کمتری دارند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) سید حسین میرشفیع در گفت‌وگو با خبرنگار فارس درخصوص ادغام دو وزارتخانه راه و ترابری  و  مسکن و شهرسازی  و سرنوشت معاونت راه روستایی پس از این امر، اظهار داشت: شاید یکی از غیرمحتمل‌ترین ادغام‌ها در موضوع کاهش تعداد وزارتخانه‌ها، ادغام دو وزارتخانه راه و مسکن بود.

وی ادامه داد: پس از ادغام از نظر قانونی محدودیتی برای تعداد معاونت‌های زیرمجموعه وجود ندارد زیرا در قانون خدمات کشوری پیش‌بینی شده است وزارتخانه‌های که ادغام می‌شوند، تعداد معاونت‌ها برای وزارتخانه جدید سقف پنج معاونت را ‌نخواهد داشت و می‌تواند بیشتر باشد.

میرشفیع ادامه داد: با توجه به حجم عملیات معاونت راه روستایی حتماً‌ برنامه‌ریزی خواهد شد تا ساختار مناسبی برای پی‌گیری این موضوع در وزارتخانه جدید وجود داشته باشد.

معاون وزیر راه و ترابری با اشاره به اینکه با ادغام دو وزارتخانه راه و مسکن، وظایف وزارتخانه جدیدالتأسیس سنگین‌تر و حساس خواهد شد، گفت: البته برخی معتقد بودند دولت باید از حداکثر مهلت قانونی برای ادغام وزارتخانه‌ها (پایان سال آینده) استفاده می‌کرد، اما برخی نیز معتقد هستند بهتر است هرچه زودتر تکلیف این امر مشخص شود.

میرشفیع ادامه داد: به عقیده برخی کارشناسان، در مقوله ادغام وزارتخانه‌ها، وزارتخانه‌هایی دیگری وجود داشتند که در این‌باره در اولویت هستند و حجم کار کمتری دارند.

معاون وزیر راه و ترابری افزود: معاونت راه روستایی واحد خدمات‌رسان است و هر ساختاری که تعریف شود، وظیفه‌های آن کمرنگ نخواهد شد، البته تصمیم دولت و مجلس را در این باره استقبال می‌کنیم.

معاون ساخت و نگهداری راه روستایی با اشاره به اینکه دیدگاهی وجود دارد که وزارت حمل و نقل جدا از وزارت زیر بنایی تشکیل شود، خاطرنشان کرد: حتی برخی کشورها برای برخی از مدهای حمل ‌و نقل خود وزارتخانه‌های خاص دارند.

به گزارش ‌فارس ‌اصلاح ساختار و کوچک‌سازی دولت و کاهش تعداد وزارتخانه‌ها یکی از برنامه‌های مهم دولت نهم و دهم محسوب می‌شود که در این‌باره کارگروه‌های تخصصی، ‌بررسی‌های فراوانی را در ساختار دولت انجام دادند.

در حالی که مجلس خود بر لزوم تعداد وزارتخانه‌های دولت اصرار دارد، اما نمایندگان مجلس ادغام وزارتخانه‌ها را منوط به تصویب مجلس می‌دانند.

نمایندگان مجلس معتقدند بر اساس ماده ۵۳ قانون برنامه پنجم توسعه تصویب وظایف و اختیارات وزارتخانه‌های جدیدی که بر اثر ادغام وزارتخانه‌ها تشکیل می‌شوند بر عهده مجلس است و تنها مصوبه قانونی مجلس به وزارتخانه‌های جدید رسمیت می‌دهد.

این در حالی است که دولت معتقد است ادغام وزارتخانه‌ها نیازی به مصوبه مجلس ندارد زیرا مجلس خود دولت را ملزم به کاهش تعداد وزارتخانه‌ها کرده است.

این روز‌ها ‌که مجلسی‌ها اغلب معتقد هستند دولت باید برای ادغام وزارتخانه‌های خود از مجلس مصوبه بگیرد و هر روز شاهد انتشار اخبار ضد و نقیضی از سوی دولتی‌ها و مجلسی‌ها در این‌باره هستیم، سکوت برخی مسئولان وزارتخانه‌های ادغام شده قابل تأمل است.

در این راستا تقریباً هیچ یک از مسئولان وزارت راه و ترابری به خود اجازه صحبت در این‌باره را نمی‌دهند و گویا مسئول اصلی صحبت در این‌باره تنها علی نیکزاد است که این روز‌ها از سوی مجلس تصدی وی نیز در وزارت راه و ترابری غیرقانونی اعلام شده است.

به هر حال دولت ادغام وزارتخانه‌های راه و ترابری و مسکن و شهرسازی را تصویب کرده است و تنها باید در مورد این ادغام شاید ناهمگن، منتظر نظریات مجلس بود.

در این‌باره باید گفت بیش از ۷۰ درصد معاونت‌ها و ستاد‌های وزارت راه و ترابری، همگی فعالیت تخصصی انجام می‌دهند و در این میان شاید بیشترین اشتراک وزارت راه و مسکن در فعالیت‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل وزارت راه و شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران است.

بنابراین گزارش کاهش تعداد وزارتخانه‌ها در جهت تحقق اهداف پیش‌بینی شده در سند چشم انداز ۱۴۰۴ صورت می‌گیرد، قرار است شرح وظایف وزارتخانه‌های جدید طبق روالی که قانون پیش‌بینی کرده است در هیئت وزیران بررسی و تنظیم شود‌، از سوی دیگر کارگروهی نیز در دولت بزودی تشکیل شده تا ‌علاوه بر وظایف وزارتخانه جدید، عنوان جدید این وزارتخانه‌ها را بررسی و اعلام کند.

 

 

    نظرات