پیشرفت چشمگیر امنیت ساختمان‌ های استان مرکزی در برابر زمین لرزه

پیشرفت چشمگیر امنیت ساختمان‌ های استان مرکزی در برابر زمین لرزه


معاون عمرانی استانداری استان مرکزی با اشاره به بهبود وضعیت امنیت ساختمان ‌های استان در رویارویی با زمین لرزه، گفت: علیرغم همه مشکلات، کیفیت مجموعه ساختمان‌ های مشمول قانون نظام مهندسی به نسبت سال‌های گذشته پیشرفت چشم‌گیری داشته‌اند.
وی در نشست شورای فنی شهر اراک افزود: روند ساخت و ساز، کنترل و اجرای ساختمانها طی سی سال گذشته بهبود خوبی داشته و اگر ساخت و سازهای فعلی در آن زمان وجود داشت، تعداد کشته ها و قربانیان زمین لرزه، کاهش چشمگیری پیدا می ‌کرد.
زندیه وکیلی ادامه داد: قرار نیست در ساختمانها و ساختارهای آن ها بخصوص در ساختمانهای با امنیت متوسط هیچگونه اشکالی وجود نداشته باشد اما در کل مجموعه ساختمانهای مشمول قانون نظام مهندسی از گذشته پیشرفت زیادی داشته‌اند، ولی اعتقاد دارم که نظام فنی و اجرایی چندان ارتقایی پیدا نکرده و در همان حد باقی مانده است.
وی به انجام اقداماتی در رابطه با پهنه بندی گسلهای استان برای نخستین بار در بین استانهای سطح کشور اشاره کرد و افزود: در زمینه ریز پهنه بندی گسلهای استان فعالیتهایی در شهرستان اراک صورت گرفته و آزمایشهایی نیز در این مورد انجام شده، ولی متاسفانه هنوز کابردی نشده است و به محض این که این طرح تاییدیه های لازم را اخذ کند و ما بتوانیم به نتایجی خوب و قابل استناد برسیم، این طرح را در اختیار مهندسان مربوطه قرار خواهیم داد تا در دیگر شهرستانهای بزرگ استان نیز آن را انجام دهند.
وی با عنوان این که در گذشته در بحث آموزش کارگران ساختمانی و برگزاری دوره های آموزشی اهتمام بیش تری صورت میگرفت، گفت:  متاسفانه در حال حاضر حساسیت نسبت به این مهم کم شده و در سطح مورد انتظار نیست.
معاون عمرانی استانداری استان مرکزی افزود: ابزاری که ضمانت اجرایی این مهم را در دست داشت، بیمه کارگران ساختمانی بود، و این بیمه فقط شامل کسانی میشد که دارای کارت مهارت در حرفه تخصصی خود بودند اما در حال حاضر افرادی هستند که تنها برای اخذ این بیمه اقدام به دریافت کارت مهارت میکنند و به علت عدم وجود نظارت کافی در این مورد از طرف سازمان فنی و حرفه ای کشور، بعضا افرادی پیدا میشوند که از این امکان سوء استفاده میکنند.
زندیه وکیلی مطرح کرد: وجود مجموعه هایی مانند سازمان نظام مهندسی در زمینه نظارت و اجرا سبب شده است که ما بتوانیم در طول ده سال گذشته تعداد قربانیان زلزله را بسیار کاهش دهیم و باید این تلاشها تا جایی ادامه پیدا کند که حتی یک نفر هم قربانی چنین حوادثی نشود و خسارات مالی تا حد امکان کاهش پیدا کند.

لینک اصل خبر در سایت سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

    منبع خبر

    سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

    سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

    سازمان نظام مهندسی ساختمان شورای مرکزی

      نظرات