بهبود وضعیت منابع آبی استان با مشارکت مردم

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای مرکزی در حاشیه ساخت برنامه تلویزیونی مستند دستاورد ۴۰ توسط شبکه یک سیما، گفت: بهبود وضعیت منابع آبی استان نیازمند مشارکت مردم و بخصوص کشاورزان است .

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای مرکزی، مهندس محمود قدبیگی با اشاره به طرح تعادل بخشی سفره های آب زیرزمینی بیان داشت:  بخشی از این طرح مربوط به فرهنگسازی و اطلاع رسانی، بخشی از آن مربوط به مشارکت مردم و بخشی از آن مربوط به همکاری دولت می شود و هدف این است که  چاه جدید در دشت های استان حفاری نشود و از حفاری های غیرمجاز نیز جلوگیری و جلوی کاهش یا افت سطح آب های زیرزمینی گرفته و چاههای غیرمجاز تعیین تکلیف شود.

وی افزود: در استان مرکزی ۲۶۰۰ حلقه چاه غیرمجاز وجود دارد که۱۶۰۰ حلقه مربوط به قبل از سال ۸۵ است و قانونگذار طبق قانون تعیین تکلیف چاههای فاقد پروانه مقرر کرده چنانچه که شرایط احراز داشته باشند به صورت محدود برای استفاده گلخانه اجازه بهره برداری برای آنها صادر شود. همچنین۱۰۰۰ حلقه از این چاهها مربوط به بعد از سال ۸۵ است که طی فرآیندی تعیین تکلیف و مسدود می شوند کما اینکه در سال جاری حدود ۴۰۰ حلقه از این چاهها در برنامه مسدود شدن قرار گرفته اند.

مهندس قدبیگی ادامه داد: از دیگر پروژه های مهم این طرح پروژه نصب کنتورهای حجمی بر روی چاهها ست بدین معنا که قانون تکلیف کرده دولت بایستی آب زیرزمینی را به صورت حجمی و با ابزار اندازه گیری در اختیار کشاورزان قرار بدهد و این موضوع سالیان دراز است که مطرح شده و بنا به دلایل فنی و مالی متاسفانه محقق نشده و امیدواریم امسال دولت در لایحه بودجه ۹۸ خود تدابیری برای آن قائل شود که تمام چاههای کشاورزی مجهز به کنتور حجمی شوند تا هم قابل اندازه گیری باشد و هم اینکه بتوانیم برداشت های آب زیرزمینی را کنترل کنیم.

یکی دیگر از اقدامات شرکت آب منطقه ای مرکزی در راستای اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی و بهبود وضعیت بهره برداری از این منابع، مدیریت یکپارچه حوضه آبریز رودخانه قره چای در استان مرکزی با تعامل گسترده مردم و به خصوص بهره برداران و کشاورزانی بود که در فصول غیر زراعی اقدام به بازگشایی آب در رودخانه کرده به طوریکه پس از ۸ سال خشکسالی، رودخانه قره چای احیا و شاهد دبی پایدار در این رودخانه بودیم.

به جهت همین اقدامات اجرا شده در راستای احیای رودخانه قره چای مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مرکزی به عنوان چهره منتخب آب کشور در همایش روز ملی آب تقدیر شد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: مشارکت دادن ذینفعان منابع آب زیرزمینی خصوصاً کشاورزان در مدیریت، حفاظت و بهره برداری از منابع آب استان از اهمیت بالایی برخوردار است و  بهبود وضعیت منابع آبی استان نیازمند مشارکت مردم و بخصوص کشاورزان است .

لینک اصل خبر در سایت شرکت آب منطقه‌ای مرکزی

    منبع خبر

    شرکت آب منطقه‌ای مرکزی

    شرکت آب منطقه‌ای مرکزی یک شرکت می باشد

      نظرات