ضرورت بازگردانی آب در صنایع استان مرکزی

آقازاده استاندار مرکزی در هفتمین نشست شورای حفاظت از منابع آب استان، گفت: بازگردانی آب سال آینده در صنایع این استان امری ضروری است.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای مرکزی، آقازاده استاندار مرکزی اظهار کرد: صنایع استان سال آینده باید برای بهره گیری از پساب و بازگردانی آب در خط تولید تلاش کرده و استفاده مجدد از پساب در این واحدها الزامی است .

وی ادامه داد: واحدهای تولیدی در شهرک های صنعتی استان مرکزی نیز باید بازگردانی آب را در دستور کار خود قرار داده و اداره کل محیط زیست، آب منطقه ای و شرکت آب و فاضلاب روستایی و شهری نیز باید برای اجرا این مهم همکاری لازم را داشته باشند .

استاندار مرکزی با یادآوری افزایش بارش ها در سال آب جاری خاطر نشان کرد: نباید مدیریت بر رودخانه قره چای به دلیل افزایش بارندگی ها توسط فرمانداران و مدیران دستگاه های اجرایی کنار گذاشته شود بلکه همه مسئولان وظیفه دارند با مدیریت هرچه بیشتر بر این رودخانه زمینه افزایش آب ورودی به سد ساوه را افزایش دهند .

آقازاده گفت: با اصلاح مسیر رودخانه قره چای و افزایش آب ورودی به سد ساوه زمینه حضور واحدهای صنعتی بزرگ در این شهرستان و افزایش اشتغال در استان فراهم می شود .

وی خاطر نشان کرد: با توجه به ظرفیت منابع آب استان مرکزی اکنون امکان ایجاد مصرف جدید در استان وجود نداشته و تنها با صرفه جویی می توان زمینه حضور صنایع جدید را در استان فراهم کرد .

استاندار مرکزی یادآور شد: شورای آب در برخی از شهرستان ها به خوبی برگزار شده است و برخی شهرستان ها شامل خمین و شازند از هدفگذاری های انجام شده در سال جاری عقب هستند، که باید این عقب افتادگی ها جبران شود .

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی نیز در این نشست گفت: اکنون بخشی از آب مورد نیاز صنایع شهرستان اراک از آب شهری تامین می شود که نیاز است با جایگزینی آب چاه های غیرشرب و استفاده از پساب، آب سد کمال صالح برای مصرف شرب اختصاص یابد .

مهدی زندیه وکیلی افزود: همچنین نیاز است با استفاده از آب سر ریز سد کمال صالح در صنایع بزرگ شهرستان اراک و خاموش شدن چاه های این صنایع زمینه صرفه جویی از مصرف سفره های زیر زمینی شهرستان در فصل زمستان فراهم شود .

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مرکزی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: ۲۶۷ میلیمتر بارندگی از ابتدای سال آبی جاری تاکنون در این استان باریده که میزان این بارش ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۴۰ و بلند مدت ۴۰ درصد افزایش داشته است .

مهندس عزت اله آمره ای افزود: شهرستان های شازند و اراک بیشترین میزان بارش را در سال آبی جاری داشته اند .

وی ادامه داد: میزان روان آب ها از ابتدای سال آبی جاری تا کنون نسبت به مدت مسابه سال گذشته در استان مرکزی ۲۱۶ درصد رشد داشته و بیشتر رودخانه های استان اکنون جاری هستند .

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مرکزی استان مرکزی خاطر نشان کرد: میزان آب ورودی به سد ساوه در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۲۳ و حجم مخزن این سد ۶ درصد افزایش یافته است .

مهندس آمره ای گفت: سد کمال صالح امسال قبل از ورود سیلاب های بهاره ۱۰ متر مکعب در ثانیه سر ریز کرده و به سمت استان لرستان جاری شده است .

وی ادامه داد: رودخانه قره چای امسال نیز همانند سال های گذشته با بستن سردهانه ها مدیریت شده است و در صورت بسته سدن ۲ تا سه سردهانه باز این رودخانه، آب بیشتری به این سد وارد می شود .

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مرکزی استان مرکزی خاطر نشان کرد: سه متر مکعب بر ثانیه آب اکنون به سد ساوه وارد شده و ۵۵ میلیون متر مکعب آب در مخزن این سد وجود دارد .

آمره ای یاد آور شد: پرکردن ۳۵۸ چاه غیر مجاز امسال برای استان مرکزی تعهد شده بود که تا کنون ۲۶۵ حلقه این چاه ها پر شده است .

وی ادامه داد: ۱۲ میلیون متر مکعب آب با پرشدن این چاه ها در دشت های استان مرکزی صرفه جویی شده است .

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مرکزی استان مرکزی گفت: ۴۰۹ حلقه چاه از ابتدای سال جاری تا کنون تعیین و تکلیف شده است .

مهندس آمره ای تعیین و تکلیف چاه های فرم یک (چاه های بدون مجوز که قبل از سال ۸۵ حفر شده) را از برنامه های این شرکت در سال آینده عنوان کرد و گفت: یک هزار و ۶۰۰ حلقه چاه بدون مجوز که قبل از سال ۸۵ حفر شده، در استان وجود دارد .

وی ادامه داد: ۶۵ میلیون متر مکعب آب سالانه به ۲ هزار و ۶۹۷ واحد صنعتی استان مرکزی تحویل می شود که بخشی از این آب ها از منابع آبی سطحی و بخشی از طریق چاه ها تامین می شود .

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مرکزی استان مرکزی خاطر نشان کرد: اکنون درخواست های جدیدی برای استقرار صنایع بزرگ و کوچک در استان می شود که با توجه به کمبود آب، مصرف آنان به سمت استفاده از چاه های کشاورزی سوق داده می شود .

مهندس آمره ای گفت: سه واحد صنعتی بزرگ شامل نیروگاه، پالایشگاه و پتروشیمی در منطقه شازند وجود دارد که حجم زیادی از سفره های زیر زمینی این منطقه برداشت می کنند و نیاز است برای صرفه جویی در آب سفره های زیر زمینی در فصل زمستان از سر ریز سد کمال صالح بهره مند شوند .

لینک اصل خبر در سایت شرکت آب منطقه‌ای مرکزی

    منبع خبر

    شرکت آب منطقه‌ای مرکزی

    شرکت آب منطقه‌ای مرکزی یک شرکت می باشد

      نظرات