بازچرخانی آب در صنایع استان مرکزی ضروری است

بازچرخانی آب در صنایع استان مرکزی ضروری است

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "سیدعلی آقازاده" استاندار مرکزی در این نشست اظهار کرد: صنایع استان سال آینده باید برای بهره‌گیری از پساب و بازچرخانی آب در خط تولید تلاش کرده و استفاده مجدد از پساب در این واحدها الزامی است .
وی ادامه داد: واحدهای تولیدی در شهرک‌های صنعتی استان مرکزی نیز باید بازگردانی آب را در دستور کار خود قرار داده و اداره کل محیط زیست، آب منطقه‌ای و شرکت آب و فاضلاب روستایی و شهری نیز باید برای اجرا این مهم همکاری لازم را داشته باشند .
استاندار مرکزی با یادآوری افزایش بارش‌ها در سال آب جاری خاطرنشان کرد: نباید مدیریت بر رودخانه قره‌چای به دلیل افزایش بارندگی‌ها توسط فرمانداران و مدیران دستگاه‌های اجرایی کنار گذاشته شود بلکه همه مسئولان وظیفه دارند با مدیریت هرچه بیشتر بر این رودخانه زمینه افزایش آب ورودی به سد ساوه را افزایش دهند .
آقازاده گفت: با اصلاح مسیر رودخانه قره چای و افزایش آب ورودی به سد ساوه زمینه حضور واحدهای صنعتی بزرگ در این شهرستان و افزایش اشتغال در استان فراهم می‌شود .
وی خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت منابع آب استان مرکزی اکنون امکان ایجاد مصرف جدید در استان وجود نداشته و تنها با صرفه‌جویی می‌توان زمینه حضور صنایع جدید را در استان فراهم کرد .
استاندار مرکزی یادآور شد: شورای آب در برخی از شهرستان‌ها به خوبی برگزار شده است و برخی شهرستان‌ها شامل خمین و شازند از هدف‌گذاری‌های انجام شده در سال جاری عقب هستند، که باید این عقب افتادگی‌ها جبران شود .
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی نیز در این نشست گفت: اکنون بخشی از آب مورد نیاز صنایع شهرستان اراک از آب شهری تامین می‌شود که نیاز است با جایگزینی آب چاه‌های غیرشرب و استفاده از پساب، آب سد کمال صالح برای مصرف شرب اختصاص یابد .
مهدی زندیه وکیلی افزود: همچنین نیاز است با استفاده از آب سر ریز سد کمال صالح در صنایع بزرگ شهرستان اراک و خاموش شدن چاه‌های این صنایع زمینه صرفه جویی از مصرف سفره‌های زیرزمینی شهرستان در فصل زمستان فراهم شود .
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: ۲۶۷ میلیمتر بارندگی از ابتدای سال آبی جاری تاکنون در این استان باریده که میزان این بارش‌ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۴۰ و بلند مدت ۴۰ درصد افزایش داشته است .
عزت اله آمره ای افزود: شهرستان‌های شازند و اراک بیشترین میزان بارش را در سال آبی جاری داشته‌اند .
وی ادامه داد: میزان روان آب‌ها از ابتدای سال آبی جاری تا کنون نسبت به مدت مسابه سال گذشته در استان مرکزی ۲۱۶ درصد رشد داشته و بیشتر رودخانه‌های استان اکنون جاری هستند .
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی استان مرکزی خاطر نشان کرد: میزان آب ورودی به سد ساوه در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۲۳ و حجم مخزن این سد ۶ درصد افزایش یافته است .
آمره ای گفت: سد کمال صالح امسال قبل از ورود سیلاب‌های بهاره ۱۰ متر مکعب در ثانیه سر ریز کرده و به سمت استان لرستان جاری شده است .
وی ادامه داد: رودخانه قره چای امسال نیز همانند سال‌های گذشته با بستن سردهانه ها مدیریت شده است و در صورت بسته شدن ۲ تا سه سردهانه باز این رودخانه، آب بیشتری به این سد وارد می‌شود .
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی استان مرکزی خاطر نشان کرد: سه متر مکعب بر ثانیه آب اکنون به سد ساوه وارد شده و ۵۵ میلیون متر مکعب آب در مخزن این سد وجود دارد .
آمره ای یاد آور شد: پرکردن ۳۵۸ چاه غیر مجاز امسال برای استان مرکزی تعهد شده بود که تا کنون ۲۶۵ حلقه این چاه‌ها پر شده است .
وی ادامه داد: ۱۲ میلیون متر مکعب آب با پرشدن این چاه‌ها در دشت‌های استان مرکزی صرفه جویی شده است .
آمره ای گفت: سه واحد صنعتی بزرگ شامل نیروگاه، پالایشگاه و پتروشیمی در منطقه شازند وجود دارد که حجم زیادی از سفره‌های زیر زمینی این منطقه برداشت می‌کنند و نیاز است برای صرفه جویی در آب سفره‌های زیر زمینی در فصل زمستان از سر ریز سد کمال صالح بهره‌مند شوند .

لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات