همتی هشدار داد : اعمال قانون بر عاملان عرضه گونه های جانوری درخراسان رضوی

همتی هشدار داد : اعمال قانون بر عاملان عرضه گونه های جانوری درخراسان رضوی

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی از افزایش پایش های یگان حفاظت محیط زیست استان  برای کنترل بازار های خرید و فروش گونه های جانوری در روز های آخر سال خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، تورج همتی ادامه داد: هر ساله در ایام پایانی سال و در آستانه تعطیلات نوروز، برخی افراد فرصت طلب و سود جو با هدف تجارت غیر قانونی حیات وحش، ضمن زنده گیری گونه های جانوری اقدام به خروج گونه ها از زیستگاه های طبیعی عرضه و فروش آنها می کنند.

وی ادامه داد:به همین منظور در روزهای پایانی سال به منظور جلوگیری از هر گونه عرضه، خرید و فروش گونه‌های جانوری و گیاهی نظیر سمندرها، لاک‌پشت‌ها، مار آبی، سنبل آبی و...، گشت و کنترل در سطح شهر توسط ماموران یگان حفاظت محیط زیست درمشهد و دیگر شهرستان های استان آغاز شده است .

وی با اشاره به مخاطراتی که با خرید و فروش جانداران و خروجشان از زیستگاه این گونه ها را تهدید می کند گفت: خرید و فروش این گونه ها علاوه بر وارد آوردن خسارت و صدمه به اکوسیستم طبیعی ،امکان انتشار بیماری و خطرات زیستی برای دیگر گونه‌ها را فراهم می‌ آورد.

همتی دراین خصوص ضمن اشاره به دستگیری یک متخلف افغانی توسط مامورین یگان حفاظت محیط زیست اشاره کرد و افزود: این تبعه افغان قصد خروج ۱۷ قطعه لاک پشت برکه ای اروپایی از مرز کشور داشت که درتایباد توقیف وجهت سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی شد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان درادامه به شکل گیری پویش های مردمی برای فرهنگ سازی محیط زیستی و جلوگیری از خرید ماهی قرمز توسط شهروندان مشهدی خبر داد و افزود : دانشجویان علاقمند و برخی اعضای سازمان های مردم نهاد در بوستان های این کلانشهر با توزیع برشور و ارائه آموزش های لازم مردم را از خطراتی که این گونه را تهدید می کند آگاه می سازند.


این مقام مسئول درپایان به متصدیان مراکز عرضه پرندگان و جانوران وحشی  درسراسر استان هشدار داد که  درصورت مشاهده هر گونه خرید و فروش گونه های جانوری وحشی با متخلفان برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوى

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوى

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوى یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات