هشدار محیط زیست :تبعات زیست محیطی سوزاندن لاستیک/چهارشنبه سوری پاک

هشدار محیط زیست :تبعات زیست محیطی سوزاندن لاستیک/چهارشنبه سوری پاک

آیا میدانیدآتش زدن لاستیک و پلاستیک و ... محیط زیست را به چه خطراتی مواجه می سازد؟

آیا میدانید سوزاندن لاستیک جرم تلقی می شود؟

لاستیک‌ها از مواد پلیمری تشکیل شده‌اند که به راحتی در طبیعت تجزیه نمی‌شوند و خطرات جدی برای محیط زیست و سلامت انسان‌ها به همراه دارد.

در برخی موارد این لاستیک ها توسط افراد ناآگاه در مراسم چهارشنبه پایان سال سوزانده می شود و در اثر سوزاندن آنها ترکیبات متعددی از آلاینده ها حاصل می شود که از مهمترین آنها میتوان به اکسیدهای گوگرد SOX ، (دی اکسید گوگرد معمولا در اتمسفر تبدیل به تری اکسید گوگرد و تری اکسید گوگرد تبدیل به اسید سولفوریک می شود. اکسیدهای گوگرد در صورتیکه در هوایی قرار نگیرند که ذرات معلق در آن وجود داشته باشند و رطوبت نسبی نیز نسبتا بالا باشد شدیدترین اثر نامطلوب را بر آلوده نمودن محیط زیست خواهند داشت .

اکسیدهای نیتروزن( N۰X )،( اکسید نیتروژن مخاط برونش ها را تحریک می کند و بدین وسیله سبب افزایش عفونت های تنفسی در کودکان و افزایش شکایات تنفسی مثل سرفه و خلط در بزرگسالان می شود. بیماران مبتلا به آسم به اثرات ناشی از این گاز به شدت حساس هستند)

اکسیدهای کربن CO ،(افزایش دمای کره زمین در اثر انتشار گازهای گلخانه ای و غلظت رو به افزایش آنها از مهمترین مسائل زیست محیطی به شمار می رود که سبب بروز تغییراتی در شرایط اب و هوایی جهانی شدها ست دراین میان گاز کربن دی اکسید بیشترین درصد را به خود اختصاص میدهد)و  ئیدروکربنهای فرار ( VOCS ) ، دی اکسین ها، فورانها ، فلزات سنگین و ... اشاره کرد.

این اقدام علاوه براثرات مخرب بر محیط زیستی، در کوتاه مدت اثرات حاد و در دراز مدت اثرات مزمن بر سلامتی انسان دارند که شدت این اثرات سوء وابسته به زمان قرار گرفتن در معرض آلاینده ها و غلظت آنها است که از مهمترین آنها میتوان به تحریکات( پوستی ، چشمی و ... )، تاثیرات سوء تنفسی و ... اشاره کرد.

ورود مواد حاصل از سوزاندن لاستیک درمحیط باز میتواند خاک ، آب سطحی و آب زیرزمینی را آلوده کند.

متاسفانه عده ای افراد ناآگاه بدون در نظر گرفتن خطرات ناشی از انتشار آلودگی هوا، اقدام به آتش زدن لاستیک خودروها کرده که این امر همواره بعنوان یکی از معضلات زیست محیطی تلقی می شود.

همچنین به استناد مواد ۱و ۲ و سایر قوانین و مقررات موضوع قانون هوای پاک مورخ ۲۵/۴/۱۳۹۶ مجلس شورای اسلامی هر فردی که از طرق مختلف از جمله لاستیک سوزی ، روغن سوزی ، آتش زدن ضایعات و غیره ، خروج آلاینده های هوا از اگزوز واحد های صنعتی و ... موجب انتشار آلاینده های هوا و تهدید سلامت شهروندان شودد به مراجع قضایی  هدایت خواهد شد.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوى

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوى

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوى یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات