محلات اراک درگیر توسعه نامتقارن

محلات اراک درگیر توسعه نامتقارن

به گزارش اداره ارتباطات و اموربین الملل شهرداری اراک، رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر اراک گفت: محلات اراک درگیر توسعه نامتوازن هستند .
ایرج رضایی در نطق پیش از دستور صحن رسمی شورا با اشاره به نامتقارن بودن محلات شهر اراک گفت: اراک مستعد بروز و مبتلا به آسیب های اجتماعی عمیق است و این وضعیت، میراثی از توسعه نامتقارن شهری در چند دهه اخیر تاریخ شهر اراک است .
وی افزود: برغم تلاش هایی که درگذشته در جهت حل و فصل مشکلات این مناطق به عمل آمده،اما همچنان تا رسیدن به حداقل استانداردهای لازم زیست شهری مطمئن فاصله زیادی داریم .
رضایی حلقه مفقوده رفع مشکلات و بحران محلات محروم شهر اراک را فقدان استراتژی و رویکرد کلان و چند جانبه نگر مدیریت شهری به موضوع محلات محروم شهر اراک عنوان و بیان کرد: مسائل بنیادین مناطقی مانند شهرک علی بن ابیطالب(ع)، شهرک ولیعصر(عج)، داوران و ... همچنان روی هم انباشته شده و مشخص نیست که مدیریت شهری اعم از استانداری و فرمانداری و ادارات مختلف و شهرداری در سطح کلان چه رویکرد جامعی در این خصوص دارد، از طرفی ضرورت دارد که مدیران استان در سطوح مختلف دولتی به صورت جامع به تنظیم استراتژی و رهیافتی کلان جهت حل مشکلات کالبدی، خدمات شهری، سرانه های فرهنگی اجتماعی و نحوه توزیع هدفمندامکانات در این مناطق مبادرت کنند .
وی با اشاره به اینکه یکی از بزرگترین و جدی ترین مصائب و مسائل این دست مناطق و ۶۰ درصد شهر اراک موضوع مالکیت است افزود: با وجود آنکه این مناطق از شهر در زمره طرح خدماتی شهرداری قرار دارند، اما به تبع ساخت و سازهای غیر قانونی چند دهه اخیر در منطقه، بشدت با بحران مالکیت و تملکات قانونی روبرو هستند. کمتر واحد مسکونی در این مناطق را می توان یافت که دارای سند ۶ دانگ باشد یا ساخت آن تحت نظارت مدیریت شهری و مبتنی بر حداقل استاندارد های ملی ساخت بوده باشد .
رضایی اظهار کرد: اغلب در اینگونه مناطق شهرداری امکان اخذ عوارض قانونی از هیچ گونه نقل و انتقال یا ساخت و سازی را نمی یابد و به تبع آن در این مناطق درآمدی برای شهرداری ایجاد نمی شود و صرفا به عنوان یک منطقه مصرف کننده بودجه به شمار می روند.
وی با بیان اینکه می توان از این مناطق به عنوان یک نمونه جامع از کم برخوردار ترین محلات شهری اراک به لحاظ سرانه های آموزشی، بهداشتی، فرهنگی و فضای سبز یاد کرد گفت: رسیدن به حداقل بهداشت شهری برای ساکنین محله و فرزندان مان در این محلات یک ضرورت عینی برای تمامی دستگاه های ذیربط است .
رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر اراک پیگیری صدور سند شش دانگ املاک قولنامه ای و تعیین تکلیف مالکیت آنها، پیگیری احداث مراکز درمانی و بیمارستانی بویژه تامین اجتماعی بر مبنای سرانه جمعیتی و تعداد بیمه شدگان حوزه شهرستانی،(حداقل افزایش تخت های بیمارستانی یا احداث بیمارستان تامین اجتماعی شماره)، ایجاد سرانه آموزشی متناسب با سرانه جمعیتی شهر اراک بویژه مناطق کم برخوردار، پیگیری طرح جامع فضای سبز و سرانه پارکهای محله ای بر مبنای سرانه پراکندگی جمعیتی، وصول مالیات بر ارزش افزوده بصورت دقیق و عادلانه بر مبنای پراکندگی جمعیتی و معیارهای قانونی شرکتها و کارخانه های تولیدی واقع در محدوده شهرستانی و استانی، وصول عوارض آلایندگی از شرکتها و عوامل آلاینده بر مبنای عدالت و حقوق حقه ساکنین حوزه شهرستانی شهرستان اراک را در این مناطق مورد تاکید قرار داد .
رضایی اضافه کرد: متوقف کردن برداشت های غیر قانونی و نامتعارف از منابع ملی و منطقه ای بویژه شرکت املاح معدنی در کنار تالاب میقان و متوقف کردن فعالیتهای توسعه غیر قانونی و نامتعارف، ایجاد زمینه توسعه پایدار و رونق سرمایه گذاری بر مبنای توسعه طرح جامع شهری بصورت اصولی و علمی نه بصورت توصیه ای و تحکمی، تقویت قدرت تصمیم گیری نمایندگان مردم در شوراهای اسلامی و ایجاد همدلی و همراهی مسوولین استانی شهرستانی و شهری و همنوایی در حرکت و تصمیم گیری های جمعی و گروهی و تمکین به قانون و اختیارات قانونی راهکاری جهت رفع مشکلات کنونی شهر قلمداد می شود .

:
لینک اصل خبر در سایت شهرداری اراک

    منبع خبر

    شهرداری اراک

    شهرداری اراک یک شهرداری در شهر اراک می باشد

      نظرات