بازدید رییس سازمان شهرداریها و دهیاریها از شهرها و روستاهای سیستان و بلوچستان/ جمالی نژاد: کمک به تولید و کارآفرینی در روستاها  با محوریت دهیاری ها از اولویت های سال ۹۸ است

بازدید رییس سازمان شهرداریها و دهیاریها از شهرها و روستاهای سیستان و بلوچستان/ جمالی نژاد: کمک به تولید و کارآفرینی در روستاها با محوریت دهیاری ها از اولویت های سال ۹۸ است

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور کفت: با توجه به تاکیدات پیام نوروزی مقام معظم رهبری مبنی بر رونق تولید، یکی از اولویت های ما در حوزه مدیریت روستایی در سال۹۸ کمک به رونق گرفتن تولید در روستاهای دارای ظرفیت مناسب این موضوع با محوریت دهیاری ها و شرکت های تعاونی دهیاری هاست.

به گزارش روابط عمومی سازمان سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، مهدی جمالی نژاد که در ادامه سفر به استان سیستان و بلوچستان و در جریان بازدید از روستاهای شهرستان میرجاوه سخن می گفت، با اشاره به اینکه روستاها دارای ظرفیتهای مناسبی برای تولید در زمینه های کشاورزی، دامداری، صنایع غذایی و صنایع دستی هستند، گفت: همچنین در مناطقی از کشور کارگاه های کوچک روستایی در فرایند تولید انواع محصولات صنعتی مشارکت دارند و سعی می کنیم با توجه به تجربیات حاصل از پیاده سازی اقتصاد مقاومتی در مناطق روستایی برخی استانها، آنها را به کل کشور تسری دهیم.

وی با اشاره به تاسیس بیش از ۳۷ هزار دهیاری در روستاهای کشور، گفت: طی دوران کوتاه فعالیت نهاد دهیاری، اقدامات مطلوب و خلاقانه ای در خصوص اداره روستا و سازماندهی امورات مختلف آن و تمرکز بخشیدن به امور روستا در زمینه های مختلف صورت گرفته و تلاش شده تا با فراهم ساختن زمینه تقویت تولید محصولات کشاورزی و غذایی و... در مناطق داری قابلیتهای لازم، ضمن توجه به اشتغال و معیشت روستاییان موجبات کاهش مهاجرت به شهرها و حاشیه نشینی فراهم شود.

جمالی نژاد در عین حال تصریح کرد: با توجه به تغییرات جوی سال های اخیر و ایجاد تحول در سبک زندگی مردم بدلیل گسترش ارتباطات، اداره مناطق روستایی نیازمند تغییر گفتمان و همچنین ایجاد تغییر در الگوهای کشت محصولات کشاورزی، تغییر در استفاده از آب، بهره گیری از فناوری های جدید در تو سعه تولید و تقویت اشتغال روستایی و اطلاع رسانی و بازاریابی و بهره گیری از نظرات شرکت های دانش بنیان برای پرداختن به ابعاد مختلف موضوع اقتصاد مقاومتی در روستاهاست.

وی همچنین اعلام کرد: طی سال‌های اخیر ۸۹۶ تعاونی دهیاری، که ۲۰هزار دهیاری عضو آنها هستند، تاسیس شده و این تعاونی ها برای۱۱هزار نفر در نواحی روستایی کشور اشتغال‌زایی کرده اند .

جمالی نژاد اضافه کرد: این تعاونی ها به منظور استفاده از ظرفیت‌های تعاونی برای تجمیع سرمایه و تجهیزات در روستاها و کمک به دهیاری‌ها و جامعه روستایی و تسریع در اجرای طرح‌های عمرانی و خدماتی در مناطق روستایی کشور تشکیل شده است.

رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با اعلام خبر فراهم نمودن زمینه های راه اندازی سامانه جامع دهیاری‌ها افزود: هدف اصلی راه اندازی این سامانه انجام تمامی امور مربوط به دهیاری‌ها بر بستر فناوری اطلاعات و سازماندهی سامانه های موجود این حوزه با هدف تسریع در انجام امور و افزایش دقت و شفافیت کارها خواهد بود.

وی همچنین گفت: در سال جدید برنامه های آموزشی ضمن خدمت کاربردی برای دهیاران برگزار خواهد شد.

رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در ادامه بازدید از شهرستان میرجاوه از مناطق سیل زده و اقدامات انجام شده، طرح های ویژه اقتصادی منطقه و منطقه صفر مرزی بازدید نمود.

لینک اصل خبر در سایت سازمان شهرداریها و دهیاریها

    منبع خبر

    سازمان شهرداریها و دهیاریها

    سازمان شهرداریها و دهیاریها

    سازمان شهرداریها و دهیاریها یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات