اجرای ویدئو مپینگ بر بنای تاریخی دروازه قرآن

اجرای ویدئو مپینگ بر بنای تاریخی دروازه قرآن


رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری شیراز از اجرای برنامه ویدئو مپینگ بر بنای تاریخی دروازه قرآن برای نخستین بار در این کلانشهر خبر داد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری شیراز، مهندس حیدری با اعلام این خبر افزود: برنامه ویدئومپینگ از دوم تا پنجم فروردین ماه از ساعت ۲۰:۳۰ در دروازه قرآن اجرا می شود.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری شیراز با بیان اینکه در بین تمام نورپردازی های شهری ویدئو مپینگ جدیدترین نوع نورپردازی است که مورد استفاده قرار می گیرد، گفت: این ابزار به ما این امکان را می دهد که بناهای تاریخی و یا آثار معماری برجسته شهری را در شب های شهر به کانون توجه بدل کرده و در راستای انتقال مفاهیم مورد نظر از آن استفاده کنیم.
وی با تاکید بر اینکه سیمای شهری چه در روشنایی روز و چه در تاریکی شب باید دارای شکل و محتوا باشد، خاطرنشان کرد: نور در طراحی شهری دارای کیفیت و ویژگی های متفاوت از قبیل ابزار اطلاع رسانی، شناساندن در مناطق و محلات و افزایش بار هویتی و نمایان کردن نشانه ها، میراث فرهنگی و فضاهای شهری است.
حیدری اضافه کرد: نورپردازی شهری به خصوص در شب از اهمیت بالایی برخوردار است و از مزایای آن می توان به ایجاد امنیت، دلپذیر کردن فضای شهر و تاثیر مثبت آن بر روی روان شهروندان اشاره کرد.
براساس این گزارش، اجرای ویدئومپینگ می توان به جاذبه مکان های تاریخی بیافزاید و نشاط شهری را افزایش دهد و چنین اقدامی با بازآفرینی فضا، به ایجاد امکان مکث بیشتر شهروندان در فضای شهری و تقویت نظام پیاده در شب و استفاده از ظرفیت های شهری کمک می کند.
پیش از این نیز ویدئو مپینگ بر برج آزادی تهران به مناسبت هفته دفاع مقدس، نور پردازی سه بعدی حرم مطهر امام رضا (ع) و مسجد گوهر شاد به مناسبت دهه کرامت و پل خواجو اصفهان به مناسبت عید نوروز و ... انجام شده بود و شهرداری شیراز برای نخستین این برنامه را بر بنای تاریخی دروازه قرآن اجرا کرد که با استقبال خوب شهروندان و مسافران روبرو شد.
ویدئو مپینگ یا پروجکشن مپینگ ترکیبی از نور و تصویر همراه با صدا و موسیقی است که به واسطه آن می توان احجام و سطوح نا متعارف را به سطوح نمایشی ویدئویی تبدیل کرد و با ارائه تصاویر و طرحهای سه بعدی بر روی سطوح هماهنگ با موسیقی مناسب تصاویر نمایشی متفاوتی عرضه کرد . این سطوح می توانند سطوح پیچیده ی صنعتی ، دکورهای نمایشی و یا نمای ساختمانها باشند. در این تکنیک تصاویر دو یا سه بعدی مجازی توسط نرم افزارها و سخت افزارهایی بر روی این سطوح بصورت واقعی نقش می بندد و نرم افزار با کنترل پروژکتور می تواند تصاویر را با دقت بالا با سطوح حجم هماهنگ و پخش نماید . این تکنیک توسط هنرمندان جهت ایجاد عمق و توهمات نوری/حرکتی جهت جذب مخاطب ویا معرفی برند خاص و یا محصولات آن استفاده می شود.
ویژگی این تکنیک این است که به طور خاص برای یک سطح ساختمانی مشخص طراحی و برنامه ریزی می شود و تصاویر سه بعدی با طرح داستانی مشخصی ساخته می شوند و هماهنگ با نور و صدا و موسیقی در مدت زمانی کوتاه و مختصر به تولید یک اثر هنری منجر می شود.
لینک اصل خبر در سایت شهرداری شیراز

    منبع خبر

    شهرداری شیراز

    شهرداری شیراز یک شهرداری در شهر شیراز می باشد

      نظرات