گذری بر جاذبه های محیط زیستی و گردشگری استان چهارمحال و بختیاری

گذری بر جاذبه های محیط زیستی و گردشگری استان چهارمحال و بختیاری

به گزارش اداره روابط عمومی حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری، به بهانه فرارسیدن نوروز ۱۳۹۸ با گذری کوتاه بر جاذبه های طبیعی و گردشگری این استان بخشی از طبیعت زیبای ایران زمین را مرور می کنیم.

گر ایران زمین بختیاری نداشت گمانم که از بخت یاری نداشت

استان چهارمحال وبختیاری با مساحت ۱۶،۵۳۲ کیلومتر مربع در جنوب غربی کشور و در مرکز رشته کوههای زاگرس قرار دارد.

این استان از شمال و شرق به استان اصفهان،از غرب به استان خوزستان از جنوب به استان کهگیلویه و بویر احمد و از شمال غرب به استان لرستان محدود است.

مرکز این استان، شهرکرد در ارتفاع ۲۰۶۶ متری از سطح دریا قرار دارد که مرتفع ترین شهر در بین مراکز استانی بوده و به همین سبب این استان به بام ایران شهرت یافته است.

در حال حاضر چهارمحال وبختیاری با جمعیتی نزدیک به ۹۷۰،۰۰۰ نفر، دارای ۱۰ شهرستان به نامهای اردل، بروجن، فارسان، شهرکرد، لردگان، کوهرنگ ،کیار، بن، سامان و خانمیرزا است. استان چهارمحال و بختیاری منطقه ای است کوهستانی که تقریبا ۷۶% آن را کوهها و تپه ها و ۲۴% دیگر را دشت های آبرفتی وفلات ها تشکیل می دهد. مهمترین رشته کوه های منطقه، زردکوه بختیاری است که سخاوتمندانه رودخانه های بزرگ کارون و زاینده رود را به کشور هدیه می کند.

آبشار آتشگاه لردگان، درمیان سنگهای آهکی و گچی و درختان کهن سال گردو، چنار، بلوط و زبان گنجشک به طول بیش از ۳ کیلومتر، پیوند عناصر زیبای طبیعی را به نمایش می گذارد. آبشار تونل کوهرنگ در چلگرد تلاش انسان برای انتقال آب از زمانهای دور را در کنار قله های سپید پوش نشان می دهد. آبشارهای زرد لیمه، سبزکوه، گاهکده، شیخ عالی، شیخ علیخان، نیاکان و دره عشق نیز عاشقان طبیعت را به تماشا دعوت می کنند. ۳۳۵ هزار هکتار از جنگلهای زاگرس در کنار بیش از ۱۰۰۰ چشمه و بیش از ۳۰۰ چشمه آب معدنی (دیمه، سرداب، مولا، سرخون، آب سرده، مروارید، باغ رستم، کوهرنگ، سندگان، ...) بخش قابل توجهی از طبیعت این استان را درمعرض دید رهگذران قرار می دهد. در سرزمین این استان ارتفاعات آن با ۲۵ قله بلندتر از ۳۵۰۰ متر شامل قله های؛ شاه شهیدان، کلونچی، هفت تنان، دو زرده، هفت چشمه، هزار دره، کلار، ریگ، خوربه، سالداران، سبزکوه و احمد لیوه، همسایگی این استان با آسمان را خاطرنشان می کند. غارهای سراب، جهانبین، منج، خراجی، تانا، دیریزنو، شیخ رجب، اشگفت سیاه، آقا سید عیسی، تاپو، کهبد، کوه سوخته، کلاجیر، کر احمد، شهسوار، سر حد ساطح، رخ، دزک، دره برفگیر، اردل و میر شکار در کنار غاریخی چما از دیگر جاذبه های طبیعی این استان هستند که در کنار تالاب‌های چغاخور، سولقان، گندمان، علی آباد، تالاب چال تر و چال خشک با وسعت بیش از ۳۱۷۰ هکتار ماجراجویان طبیعت گرد را به خویش فرا می خوانند .

در کنار جاذبه های متعدد تاریخی و فرهنگی، نظیر ابنیه تاریخی، محوطه ها و آثار باستانی فرهنگ عشایری، بزرگان فرهنگ و هنر استان، دامنه های زاگرس نیز گنجینه ای از طبیعت فراروی ما گذاشته، مناظر بدیع و زیبا، تا بدانجا که چهارمحال و بختیاری را بهشت طبیعت دوستان و گردشگران نامیده اند. چشمه ها و رودخانه ها، دشت لاله های واژگون و مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع بسیاری نظیر قیصری، شیدا، هلن، سبزکوه، شیرستان، تنگ صیاد و جنگل های بلوط، یا همان طلای سبز زاگرس، تنوع بالغ بر ۱۴۰۰ گونه گیاهی با ارزش ۲۹۴ گونه جانوری و چشم اندازهای کم نظیر را در خود جای داده اند، تنها بخشی کوچک از این بهشت به شمار می آید.

۸ منطقه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست شامل ۵ منطقه حفاظت شده، ۱ پارک ملی، ۱ اثر طبیعی ملی و ۱ پناهگاه حیات وحش، این استان را در زمینه طبیعت خاص تر از هر زمان کرده است .

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختيارى

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختيارى

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختيارى یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات