توصیه های  نوروزی حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری به گردشگران

توصیه های نوروزی حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری به گردشگران

توصیه های زیست محیطی ویژه نوروز روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری به گردشگران مناطق طبیعی استان:

- احترام به طبیعت احترام به زندگیست و احترام به زندگی احترام به خالق هستی است.

- با رعایت اخلاق طبیعت گردی و با بهره مندی از آموزه های دینی و اخلاق زیست محیطی در حفظ طبیعت و محیط زیست کوشا باشیم.

- بیاییم دیده بان طبیعت سرزمین خود باشیم و برای حفظ محیط زیست سرزمین پهناور ایران، احساس مسوولیت کنیم و به دیگران نیز آموزش و تذکر دهیم .

- به جای رها سازی سبزه های نوروزی در طبیعت، آنها را به مراکز جمع آوری درنظرگرفته شده تحویل دهید.

- ماهی های قرمز را هرگز در رودخانه ها و محیط های آبی طبیعی رهاسازی نکنیم، آنها به عنوان گونه های مهاجم تنوع زیستی آن منطقه را به خطر می اندازند، و علاوه بر آسیب به جمعیت آن ها موجبات انتقال انواع مختلفی از بیماری ها را به فرزندانمان فراهم می آورند.

- هنگامی که در کنار رودها و دشت ها زیر انداز و سفره پهن می کنید، مراقب رستنی های زیر پای خود باشید.

- در زمان حضور در طبیعت، تاحد امکان غذاهای آماده که نیازمند پخت مجدد نیست به همراه داشته باشید و در صورت نیاز به آتش، در حد امکان از زغال آماده استفاده کنید و از شکستن هرگونه سرشاخه درختان جلوگیری کنید.

- از روشن کردن آتش در کنار درختان خودداری کنید و حتماً خاکستر آتش را با آب و خاک خاموش کنید. بهترین کار همراه داشتن گاز پیک نیکی است.

- اگر گروهی سفر می کنید، بخشی از کار شما می تواند راه انداختن جنبش های زیست محیطی باشد. ما می توانیم طبیعت را آلوده نکنیم، اما مهم تر از آن می توانیم طبیعت آلوده را پاکسازی کنیم. اگر هر کسی تنها یک کیسه از این زباله ها را جمع کند چشم انداز گردشگاه های ما دگرگون می شود. البته یادمان باشد رعایت موارد بهداشتی مانند پوشیدن دستکش یا ماسک در هنگام گرد آوری زباله های زیست محیطی الزامی است.

- خاطرات خود را با برداشتن عکس از جاذبه‌ها به ثبت برسانید و از برداشت هرگونه نمونه‌ی جانوری و گیاهی و زمین‌شناختی، رسوبات و فسیل‌های دریایی بپرهیزید، چراکه برداشت هر تکه از آن، چرخه‌ی اکوسیستم را برهم می‌زند.

- از حمل هرگونه سلاح، تبر، اره و تور صیادی پرهیز کنید و به جای شکار یا زنده گیری حیوانات و چیدن گلها و گیاهان، از آنها عکس بگیرید و سالها از دیدن آن عکس لذت ببرید.

- می‌توانیم با کمترین هزینه (همراه داشتن کیسه‌ی زباله) زباله‌های خود را جمع‌آوری کنیم و به نزدیکترین سطل زباله در مسیر برسانیم.

- زباله‌های تر خود را با فکر برگشت‌پذیر بودن به طبیعت و قابل بازیافت بودن آن، در طبیعت رها نکنید، چهره‌ی زیبای طبیعت را برهم نزنیم.

- فروردین ماه آسیب پذیرترین زمان برای گیاهان است، حتی الامکان از رفتن به مراتع و پارک خودرو روی گیاهان خودداری کنید و سعی کنید کمترین ردپا را در طبیعت به جای بگذارید.

- در مناطق جنگلی و یا مناطقی که تابلوی عبور حیوانات اهلی یا وحشی وجود دارد، با کمترین سرعت ممکن رانندگی نمائید و مراقب حیوانات بی پناه باشید.

- آلودگی صوتی تاثیر منفی بروری حیوانات دارد، در هنگام حضور در طبیعت این موضوع را رعایت کنید.

- به کودکان خود یادآوری کنید، جانوران اگر کوچک و ناتوان هستند، باید در پناه ما باشند، اگر نیرومند هستند باید از نزدیکی به آن ها پرهیز کرد. سنگ پرانی به پرندگان، لگد کوب کردن حشره هایی که روی زمین بار خود می برند، آسیب رساندن به آشیانه های طبیعی جانوران همگی جانور آزاری است و هیچ انسانی با عقل سلیم آن را توصیه نمی کند.

- در صورت مواجه شدن با آتش سوزی در محیط های طبیعی، نسبت به خاموش کردن آن اقدام و یا با مراکز آتش نشانی، محیط زیست و منابع طبیعی تماس بگیرید.

- به هیچ وجه به حاشیه یا حریم مناطق چهارگانه حفاظت شده سازمان محیط زیست وارد نشوید ولی اگر به هر دلیلی این اتفاق افتاد باید بدانید رعایت قوانین مربوط به آن الزامی است.

- با ماموران و کارشناسان حفاظت محیط زیست، منابع طبیعی و سایر دستگاه های مسئول همکاری کنید.

- از آلوده کردن حاشیه رودخانه ها، مظهر چشمه ها و قنوات جداً خودداری کنید. برای جلو گیری از آلودگی آب های روان در هنگام شستن ظروف از مصرف مواد شوینده خودداری کنید و در صورت امکان ظروف استفاده شده را برای شست و شو به منزل باز گردانید.

- از قرار دادن مواد غذایی اضافه خود برای جانوران و پرندگانی که در دامنه طبیعت زندگی می کنند جدا خوداری کنید، زیرا نه تنها باعث بیماری حیوانات می شود بلکه با این کار، حیوانات برای بدست آوردن غذا تلاش نخواهند کرد و باعث تلف شدن زودهنگام آنان می شود.

- بیایید رفتار درست با محیط زیست را فرهنگ سازی کنیم. این روز بهترین زمان برای آموزش حفظ طبیعت به کودکان است.

- گشت ویژه یگان حفاظت محیط زیست در مناطق مختلف برقرار است، درصورت مشاهده تخلفات شکار و صید حیات وحش، خرید و فروش حیوانات غیرمجاز و هرگونه تخریب و آلودگی محیط های طبیعی از طریق سامانه تلفنی ۱۵۴۰ یا تلفن های ۳ و ۰۳۸۳۲۲۲۳۵۷۲ یا نزدیکترین پاسگاه یا گشت محیط زیست مراتب را اطلاع دهید.

روزهایی شاد و خاطره انگیز با خانواده در طبیعت بهاری را برایتان آرزومندیم .

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختيارى

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختيارى

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختيارى یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات