بازار اجاره بها دستوری قابل کنترل نیست

بازار اجاره بها دستوری قابل کنترل نیست

www.BanaNews.irدرحالی که دولت به منظور ساماندهی بازار اجاره، بسته اجاره بها را تدوین کرده است اما فعالان بازار مسکن بر این امر تاکید دارند که فقط با عرضه و تقاضا می توان بازار اجاره را ساماندهی کرد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir)به نقل از مهر، اواخر فروردین ماه و با ابلاغ بسته اجاره بها به بنگاه های املاک، جزئیات این بسته واکنشهایی را در میان مشاوران و مالکان برانگیخت و اغلب آنان اعلام کردند که این بسته نمی تواند برای کاهش قیمت اجاره راهکار درستی باشد.

بسته اجاره بها در سال گذشته و با افزایش ۲۰ درصدی قیمتها از سوی دولت مطرح شد و وزیر مسکن وشهرسازی اعلام کرد که برای سال آینده بسته ای تدوین شده و به بازار مسکن ارایه می شود تا از افزایش اجاره بها جلوگیری کند. در این راستا، همچنین معاون وزیر مسکن و شهرسازی به مهر اعلام کرده بود که نحوه محاسبه پیش پرداخت اجاره مسکن تغییر خواهد کرد.

اما پس از ابلاغ بسته اجاره بها، مشاوران املاک اعلام کردند که این بسته نمی تواند کنترلی بر بازار اجاره داشته باشد، ضمن آنکه این بسته پیشنهادی است.

یکی از مشاوران املاک در گفتگو با مهر به این موضوع اشاره کرد که نمی توان به مالکان قیمتی را تحمیل کرد، بنابراین تدوین بسته اجاره بها حتی اگر هم اجباری باشد نمی تواند آنها را ملزم کند.

وی یادآورد شد: هر ساله با شروع سال جدید بازار اجاره بها به تبع تورم افزایش می یابد؛ بنابراین نمی توان تنها مالکان را دلیل گرانی اجاره دانست.

یکی دیگر از فعالان بازار مسکن هم دراین باره به مهر گفت: بسته اجاره بها کارایی چندانی ندارد، زیرا با شرایط روز جامعه و وضعیت اقتصادی متناسب نیست و حتی مستاجران هم با اغلب موارد این بسته موافق نیستند.

وی افزود: یکی از بندهای این بسته که به قراردادهای دو ساله میان مستاجران و مالکان اشاره کرده، در میان مستاجران بیشتر از مالکان مخالف داشت درصورتی که این بسته برای مستاجران تدوین شده است.

این مشاور املاک یادآور شد: براساس این بسته به ما اعلام شده که خانه های خالی را شناسایی و گزارش دهیم در صورتی که مشاوران املاک هم مانند دیگران اطلاع زیادی از تعداد این خانه ها ندارند.

وی به تعداد زیاد خانه های خالی در تهران اشاره کرد و افزود: اغلب مالکان این خانه ها در خارج از کشور زندگی می کنند و در مورد شرایط مسکن اطلاع زیادی ندارند.

در این رابطه رئیس کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه مشکل اجاره بها با بسته اجاره بها حل نمی شود، گفت: بازار اجاره نیازمند راهکارهای اساسی و پایدار برای جلوگیری از افزایش قیمت است و با ارایه این بسته ها تغییری در اجاره بها بوجود نمی آید.

علی اکبر آقایی افزود: افزایش اجاره بها متاثر از عرضه و تقاضای مسکن است و تازمانیکه تعداد واحدهای مسکونی به اندازه ای نباشد که پاسخگوی نیاز جامعه باشد نمی توان اجاره بها را کنترل کرد.

وی به سیاست وزارت مسکن برای افزایش ساخت مسکن اشاره کرد و گفت: با افزایش عرضه مسکن و کنترل تقاضا می توان از افزایش اجاره بها جلوگیری کرد.

 

 

    نظرات