تعهدات آب و نیرو همچنان بر زمین مانده است

تعهدات آب و نیرو همچنان بر زمین مانده است

www.BanaNews.irبه دنبال عدم تحقق تعهدات شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران در اجرای سد گتوند، نمایندگان این شرکت امروز در جلسه بررسی مشکلات این پروژه آماج حملات و انتقادات شدید مسئولان خوزستانی قرار گرفتند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) معاون عمرانی استاندار خوزستان ظهر امروز در جلسه بررسی مشکلات پروژه سد گتوند بر بررسی مجدد اقدامات مجری سد گتوند علیا از نظر زیست محیطی تاکید کرد.

خیرالله خادمی با اشاره به گزارش معاون محیط زیست خوزستان در مورد شوری آب کارون به دلیل وجود گنبدهای نمکی در دریاچه سد گتوند، تاکید کرد: مسئولان سدگتوند باید اقدامات خود را اعم از نقشه‌های مهار، نحوه مهار و تمهیداتی که برای جلوگیری از شوری آب انجام می‌شود به اداره کل محیط زیست خوزستان ارائه دهند.

وی با بیان اینکه نمایندگان محیط زیست می‌توانند به عنوان ضابط قضایی اعمال نظر کنند، اظهار داشت: در صورت امتناع آب و نیرو از ارائه مدارک لازم، محیط زیست خوزستان با توجه به وظایف قانونی خود باید این مسئله را از طریق حقوقی پیگیری کند.

خادمی با اشاره به محقق نشدن تعهدات شرکت آب و نیرو در مورد تعیین تکلیف روستائیان تصریح کرد: تا زمان حل شدن این مشکلات آبگیری این سد انجام نمی‌شود و نباید شرایطی مانند تبعات سد کارون ۳ به وجود آید.

وی مسئولیت عملکرد شرکت توسعه منابع آب و نیرو را در اجرای این سد متوجه این شرکت دانست و افزود: استان مسئول عملکرد آب و نیرو نیست و قطعا اگر اتفاقی بیفتد نخستین کسانی که باید پاسخگو باشند مجریان این سد هستند.

خادمی اظهار داشت: با توجه به اینکه طرح‌ها پیش از اجرا تاییدیه معاونت راهبردی ریاست‌جمهوری را دریافت می‌کنند، طرح سدگتوند نیز قطعا در زمان آغاز عملیات اجرایی تمام این روند را طی کرده است.

معاون عمرانی استاندار خوزستان افزود: گرچه ممکن است به بعضی بخش‌ها خسارت‌ها وارد شود اما قطعا برای خوزستان منافعی در پی دارد.

وی با اشاره به اینکه افرادی که در نتیجه این طرح آسیب می‌بینند عموما از اقشار ضعیف جامعه هستند، اظهار داشت: کارشناسانی که مسئولیت ارزیابی منازل و اراضی این روستائیان را به عهده می‌گیرند باید توجیه شوند تا انصاف در مورد آنها رعایت شود.

این مقام مسئول از مسئولان شرکت آب و نیرو خواست که حداکثر دقت را در اجرای این طرح و جلوگیری از آسیب انجام دهند.

خادمی در مورد ارزیابی منازل روستایی اظهار داشت: نمایندگان روستائیان و شرکت آب و نیرو با فرمانداری هر شهرستان تشکیل جلسه می‌دهند و با تایید فرمانداری قیمت این منازل باید محاسبه شود.

*بالاخره صدای محیط زیست هم درآمد

محیط زیست خوزستان برای نخستین بار نسبت به معادن نمک موجود در دریاچه سد گتوند واکنش نشان داد و شوری آب کارون در نتیجه آبگیری را تایید کرد.

معاون محیط انسانی محیط زیست خوزستان نسبت به شور شدن آب رودخانه کارون بر اثر آبگیری سد گتوند هشدار داد.

جمال شاکری تصریح کرد: بر اثر آبگیری سد گتوند معادن نمکی آب کارون را بیش از اندازه شور می‌کند.

وی افزود: مسئولان این سد تاکنون در مورد اقدامات خود به محیط زیست خوزستان توضیحی نداده‌اند و با وجودی که ارسال نقشه‌های طرح درخواست شده تاکنون هیچ چیزی به ما اعلام نشده است.

*تعهدات آب و نیرو عملی نشد

فرماندار لالی گفت: بر اساس وعده‌های آب و نیرو قرار است جاده‌ها و پل تا خرداد ماه به اتمام برسد، اما با توجه به اینکه تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفته همچنین با توجه به شدت تخریب‌ها این امر غیرممکن به نظر می‌رسد.

حسین لامیزاده از عدم حضور متولیان اصلی سد در جلسه به شدت انتقاد کرد و گفت: متولیان و تصمیم‌گیرندگان اصلی سد در جلسات حاضر نمی‌شوند و بدون حضور این افراد این جلسات همانند گذشته نتیجه‌ای در برنخواهد نداشت.

وی با بیان اینکه این نشست‌ها پاسخگوی مسئولان محلی و روستائیان نیست، تاکید کرد: مسئولان اصلی سد باید در نشست‌های مربوط به این سد شرکت کنند تا این تعهدات را بپذیرند و مشکلات حل شوند.

لامی‌زاده شفاف‌سازی و بیان واقعیت‌ها را از سوی مسئولان سد خواستار شد و تصریح کرد: هیچکدام از مشکلات سد گتوند در این شهرستان حل نشده و نگرانی درباره راه و جاده در مقابل آن ناچیز است.

وی با اشاره به تخریب کامل جاده‌های روستایی محل تردد سدگتوند، اظهار داشت: این مسئله در منطقه تنش‌هایی را بوجود آورده از جمله معلمان روستاهای اطراف در اعتراض به جاده‌های غیرقابل تردد یک هفته در محل تدریس خود حاضر نشدند.

به گزارش بنانیوز به نقل از فارس، این مقام مسئول تصریح کرد: بر اثر آبگیری سد گتوند علاوه بر منازل روستائیان، مراتع، زمین‌های کشاورزی و تمام تعلقات خاطر روستائیان یا به عبارتی تمام زندگی آنها به زیر آب میرود، این در حالی‌است که جلسات گذشته عایدی برای روستائیان منطقه نداشته و مشکلی را از آنها حل نکرده است.

وی با انتقاد دوباره از عملکرد مسئولان آب و نیرو در این شهرستان بر تعیین تکلیف روستاهای آب‌ماهیک، چم‌لوند و شمس که زیر آب میرود تاکید کرد و افزود: مراتع و زمین‌های کشاورزی ۹ نفر از ساکنان روستای کبودگرد خریداری شده اما این حاضر به خریدن منازل این روستائیان نیست به این بهانه که این خانه‌ها به زیر آب نمی‌رود که مشکلاتی را در این روستاها بوجود آورده است.

وی ادامه داد: روستاهای آب ماهیک شامل هفت روستا را نیز که قبلا قرار بود پل ارتباطی احداث شود به دلیل هزینه زیاد قرار به جابه‌جایی بود که این مسئله نیز هنوز انجام نشده است.

لامیزاده اظهار داشت: مسئولان آب و نیرو اواخر سال گذشته خبر آبگیری سد را اعلام کردند که واقعیت نداشت.

وی همچنین اظهار داشت: علاوه بر مشکلات روستائیان، این شرکت مشکلات کارگری بسیاری در ماه‌های اخیر ایجاد کرده و تعداد زیادی از کارگران این شرکت به دلیل عدم پرداخت مطالبات اعتصاباتی داشتند.

لامیزاده تاکید کرد: پولی که این شرکت به روستائیان داده، فقط شامل قیمت کارشناسی املاک است و شرکت آب و نیرو تاکنون هیچ خسارتی به اهالی پرداخت نکرده است.

*سدسازی‌ها مشکلات آب و برق مناطق را حل نکرد

فرماندار مسجدسلیمان با اشاره به برداشت‌های غیرمجاز شرکت آب و نیرو از معادن سنگ لاشه و رس، گفت: این مسئله به یکی از معضلات این شهرستان تبدیل شده و به دستور دادستان در صورت ادامه این روند دستور توقف پروژه صادر می‌شود.

محمد خانچی افزود: زد و بندهای این شرکت با تعدادی از سودجویان، خرید و فروش اراضی ملی و تحت تملک منابع طبیعی را نیز به دنبال داشته که باید در این مورد تصمیم‌گیری شود.

وی با اشاره به سدسازی‌های گذشته در منطقه گفت: این سدسازی‌ها هیچکدام از مشکلات آب و برق شهرستان را تاکنون حل نکرده است.

خانچی با بیان اینکه شرکت آب و نیرو تاکنون هیچکدام از تخریب‌های خود را ترمیم نکرده است، افزود: به طور مثال وزارت نیرو تاکنون حاضر به عمل به تعهد خود مبنی بر جاده مسجدسلیمان ـ اندیکا، پس از آبگیری سد کارون ۳ نشده است.

*مشکلات راه ایذه در گتوند تکرار نشود

معاون راه و ترابری خوزستان با اشاره به تخریب راه‌ها و به زیرآب رفتن تعدادی از جاده‌ها در زمان آبگیری سد، تحقق تعهدات شرکت آب و نیرو را خواستار شد.

جهانبخش امانی با بیان اینکه در سدسازی‌های منطقه زاگرس و کارون هیچ تشکیلاتی به اندازه راه و ترابری آسیب ندید، تاکید کرد: تمام بخش‌های استان استان با این پروژه‌ها ملی همکاری کرد، اما این همکاری کاملا یکطرفه بود و شرکت آب و نیرو(مجری پروژه‌های سدسازی خوزستان) به تعهدات خود عمل نکرد.

وی تبعات منفی احداث سد کارون ۳ را در ایذه یادآور شد و اظهار داشت: در حال حاضر با گذشت بیش از سه سال از آبگیری این سد، هنوز مشکل را‌ه‌های تخریب شده منطقه حل نشده است.

امانی نسبت به عدم ترمیم راه‌های تخریب شده، در زمان احداث سد گتوند، اظهار نگرانی کرد و افزود: با وجودی که در جلساتی مدیران سد برای ترمیم جاده‌ها یا احداث جاده جایگزین وعده‌های دادند اما این تعهدات تاکنون عملی نشده است.

وی اظهار داشت: این جاده‌ها به دلیل تردد کامیون‌ها و عبور بارهای با تناژ بالا به شدت تخریب شده و وضعیت اسفناکی دارند.

امانی تعیین زمان آغاز عملیات بهسازی راه‌ها و احداث جاده‌های تخریب شده را از سوی شرکت آب و نیرو خواستار شد و گفت: اداره کل راه و ترابری در صورت تامین اعتبار پروژه از سوی آب و نیرو میتواند بهسازی جاده‌های تخریب شده را به عهده بگیرد.

از سه راهی عنبل به سمت لالی و پل بزرگ لالی همچنین جاده روستای آب ماهیک و جاده روستاهای عنبل، کبودگل و چم‌لوند به طور کلی به زیر آب می‌رود.

وی افزود: جاده مسجدسلیمان لالی به طول ۱۶ کیلومتر باید به عنوان جاده جایگزین احداث و جاده‌های ترازهتی و عنبل نیز بهسازی شود.

*روستائیان چه می‌گویند؟

روستای شمس نخستین روستایی است که پس از آبگیری سدگتوند به زیر آب میرود. از ۱۱۲ خانوار ساکن در این روستا ۴۳ نفر دارای تحصیلات عالی هستند که باعث شده با جدیت زیاد مسئله انتقال روستائیان را پیگیری کنند. اما شرکت آب و نیرو مدعی شده ۷۰ درصد منازل این روستا پس از فروردین ۸۸ احداث شده و به عبارتی تازه‌ساز هستند و حاضر به پرداخت قیمت کارشناسی به این افراد نیست.

یکی از ساکنان روستای شمس با بیان اینکه در مقابل اتهامات شرکت آب و نیرو از خود حمایت می‌کنیم، افزود: ما به عنوان مسلمان، شیعه و ایرانی میگوئیم که این شرکت در دو سال گذشته ما را سرگردان کرده است.

فریبرز شمس افزود: مردم در روستاها صادقانه و خاشعانه زندگی می‌کنند و منازل این روستا چند سال پیش از تاریخ اعلام شده توسط شرکت آب و نیرو ساخته شده است.

وی در پاسخ به اینکه آیا منازل مسکونی این روستا دارای پروانه ساخت هستند، گفت: خانه‌های روستایی پروانه ندارند و بر اساس ماده ۶ اصلاحات ارضی روستائیان در عرصه دهقانی خود و در جوار زمین‌های کشاورزی خود اجازه ساخت دارند.

گفت: در آخرین جلسه که سه ماه پیش برگزار شد، موافقت خود را با مصوبات اعلام کردیم اما نمایندگان شرکت هر بار با یک ترفند حاضر می‌شوند و برخی از آنها دید مثبتی برای حل مشکلات مردم ندارند.

وی با اشاره به اینکه اراضی کشاورزی این روستائیان هنوز کارشناسی نشده، افزود: اگر حدود و اختیارات نمایندگان آب و نیرو که در جلسه شرکت می‌کنند مشخص نباشد این مشکل حل نمی‌شود.

یکی دیگر از ساکنان روستای شمس و وکیل این روستائیان نیز در این نشست درباره نوساز بودن خانه‌های روستا گفت: با توجه به اینکه شرکت آب و نیرو مدعی نوساز بودن این منازل است این شرکت باید مدارک و اسناد خود را ارائه دهد و نه ساکنان.

منصور شمس تصریح کرد: شرکت آب و نیرو فقط منازل و اراضی مردم را به قیمت کارشناسی خریداری می‌کند و هیچگونه خسارتی به ساکنان نمی‌دهد و این مسئله باید در حوزه خسارت‌ها موردبررسی قرار گیرد.

یکی از ساکنان روستای آب ماهیک نیز اظهار داشت: ساکنان این روستا ۵۰ خانوار و کشاورز و دامدار هستند.

علی یوسفی افزود: پس از آبگیری سد این روستا در وسط دریاچه سد قرار میگیرد اما متولیان سد تاکنون نسبت به تعیین تکلیف منازل این روستا اقدامی نکرده‌اند.

*تاسیسات آبرسانی ۲۶ روستا زیر آب میرود

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی نیز اظهار داشت: تاسیسات آبرسانی ۲۶ روستا در آبگیری سد گتوند به زیر آب میروند یا متاثر از آبگیری می‌شوند.

غلامعلی خلیف‌پور خسارتی که به تاسیسات آبی وارد می‌شود را ۳٫۵ میلیارد تومان اعلا کرد.

* خرداد آغاز آبگیری سد گتوند

مدیر اداری و تملک اراضی شرکت توسعه منابع آب و نیرو گفت: نخستین مرحله آبگیری سد گتوند به صورت آزمایشی از اواخر خرداد ماه یا اوایل تیر ماه آغاز می‌شود.

غلامرضا مجیدی افزود: در صورت حل مشکلات آبگیری مرحله نخست با تراز ۱۳۵ متر انجام خواهد گرفت.

کوتاهی در ترمیم راه‌های تخریب شده را متوجه این شرکت دانست و افزود: ترمیم این جاده‌ها و احداث جاده جایگزین به دلیل مشکلات مالی این شرکت بوده است.

وی تاکید کرد: ترمیم راه‌های تخریب شده در زمان احداث سد از تعهدات این شرکت است که قطعا به آن عمل می‌کند.

مجیدی تاکید کرد: تا دوماه آینده حمل مصالح از طریق جاده‌ها تمام می‌شود و پس از آن ترمیم این جاده‌ها آغاز می شود.

 

 

    نظرات