بیشترین آوردسیلاب‌ها به سمت سد کرخه است/بدون استحکام‌بخشی و بازگشایی مسیرهای فرعی در رودخانه کرخه اقدامی صورت نمی گیرد.

کیامرث حاجی‌زاده در حاشیه بازدید از سد کرخه اظهار داشت: باتوجه به ورود سامانه بارشی قوی از شمال غرب به استان خوزستان، بر حوزه‌های آبریز خوزستان در استان‌های ایلام، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد اثرگذار بوده است.

وی با اشاره به این‌که مناطق شمال، شمال شرق و مرکز استان خوزستان شاهد بارش‌های سنگین بودیم، افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تاکنون منطقه تاراز ۲۶۴ میلی متر، ایذه ۱۶۴ میلی متر، لالی ۶۵ میلی متر، دزفول بیش از ۴۵ میلی متر و حسینیه بیش از ۱۰۰ میلی متر بارندگی اعلام شده است.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با اشاره به بارش بی سابقه در چهار ماه اخیر نسبت چهل ساله اخیر، گفت: این بارش موجب شده تا میانگین استان خوزستان به نزدیک میانگین بارش استان اول کشور یا گیلان رسانده است.

وی خاطرنشان کرد: با برنامه ریزی خوب، همراهی و همکاری مردم استان خوزستان و هم افزایی و تعامل دستگاه‌های اجرایی خوزستان و نیروهای مسلح توانسته ایم سیلاب‌های چهار ماهه گذشته را مدیریت و با کمترین خسارت و تلفات انسانی سپری کرد.

حاجی‌زاده با اشاره به سامانه بسیار قوی در بالادست و استان لرستان به ویژه شهرستان‌های کوهدشت و پلدختر، بیان کرد: بیشتر آورد این سیلاب‌ها به سمت سد کرخه است. با مدیریت سیال سازمان آب و برق با نظارت ستاد مدیریت بحران رهاسازی با برنامه است و قطعا بدون استحکام‌بخشی و بازگشایی مسیرهای فرعی بخش سیلاب در رودخانه کرخه اقدامی صورت نمی گیرد تا کمترین رنج و خسارت برای مردم شهرستان‌ها و روستاها ایجاد شود.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان افزود: در صورت رهاسازی به دلیل آورد بالای آب در سد کرخه از ناحیه استان های بالا دست نظیر لرستان و ایلام قطعا به صورت تدریجی و پلکانی خواهد بود. فرمانداران، اعضای شورای مدیریت بحران و دستگاه‌های متولی پای کار هستند.

وی اظهار داشت: میزان خروجی برابر روزهای گذشته و تقریبا ۵۵۰ متر مکعب بر ثانیه رهاسازی در حال انجام است که ۵۰ متر آن از طریق تونل دشت عباس و ۵۰۰ متر آن نیز وارد رودخانه کرخه می شود که در انتهای شهر سوسنگرد به دو بخش رودخانه هوفل و نیسان تقسیم می شود.

حاجی‌زاده گفت: از جمله اقدامات صورت گرفته بازگشایی انتهای دو رودخانه منشعب شده از رودخانه کرخه و نیسان است. دستگاه‌های مختلف و شرکت‌های منطقه ای پای کار بوده اند و چندین کانال فرعی نیز طی امروز و فردا تدابیر لازم اتخاذ و بازگشایی می شوند.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با اشاره به تمهیدات لازم برای رودخانه هوفل و استحکام‌بخشی لازم آن اظهار داشت: ماشین‌آلات همچنان در منطقه مشغول فعالیت هستند. ورودی رودخانه کرخه به سد کرخه به دلیل بارش های اولیه یک پیک بالای ۳۵۰۰ متر مکعب بر ثانیه را داشته‌ که در حال حاضر خوابید و اکنون ورودی ۲۵۰۰ متر مکعب برثانیه است.

وی با اشاره به بارش سنگین صبح سه شنبه صبح، ادامه داد: این بارش هنوز به کرخه نرسیده و خروجی نیز همچنان ۵۵۰ متر مکعب بر ثانیه است و همچنان فضای خالی را وجود و در حال مدیریت هستیم.

حاجی‌زاده با تاکید بر آماده باش، گفت: اگر لازم شد که آورد بسیار افزایش پیدا کند و ناچار به افزایش خروجی آن بودیم با تمهیدات اندیشیده شده کمترین خسارت را داشته باشیم.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان بیان کرد: درخواستم از مردم شریف و صبور به ویژه ساکنین زیرحوضه کرخه همکاری با فرزندان، دلسوزان و خادمان خود در شورای مدیریت بحران استان، سازمان آب و برق و فرمانداران همکاری لازم را انجام دهند.

وی با اشاره به این‌که می دانیم که کشاورزان کشت کرده اند ولی جان انسان‌ها برای ما مهم تر است، بیان کرد: سیاست نظام، توصیه های رهبر معظم انقلاب اسلامی و دستور رئیس جمهور محترم بر حفظ جان انسان ها تاکید شده است که واقعه و حادثه دردناک نداشته باشیم.

حاجی‌زاده خاطرنشان کرد: استان خوزستان در این ایام جزء استان های اول پذیرای مسافر نوروزی و کاروان های راهیان نور به سمت یادمان های دفاع مقدس و شهدا است، همچنان سال ۹۸ را با خوبی و خوشی آغاز کند و واقعه اسفناکی را مثل دیگر نقاط دیگری که باعث از دست دادن جان هموطنان ما گرفته شود را نداشته باشیم.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان اظهار داشت: قطعا دولت برنامه‌ریزی‌هایی انجام داده تا خسارت احتمالی کشاورزان جبران خواهد شد اما مهم حفظ سلامت انسان ها، منازل روستاها و شهرستان‌ها است.

وی خطاب به مردم خوزستان به ویژه ساکنین زیر حوضه های کرخه، گفت: هیچگونه جای نگرانی نیست و مردم به اخبارهای غیر موثق توجه نکنند و هر صحبتی که باشد بنده و یا شخص آقای استاندار با مردم در میان خواهیم گذاشت.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل مدیریت بحران استان خوزستان

    منبع خبر

    اداره کل مدیریت بحران استان خوزستان

    اداره کل مدیریت بحران استان خوزستان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات