توقف مجوز ساخت مسکن‌مهر

توقف مجوز ساخت مسکن‌مهر

www.BanaNews.irوزارت مسکن در یک ابلاغیه رسمی صدور هر نوع مجوز ساخت مسکن‌مهر را تا اطلاع‌ ثانوی متوقف کرد. به این ترتیب انبوه‌سازان برای ادامه فعالیت ساختمانی چنانچه بخواهند از مزایای مسکن‌مهر استفاده کنند باید در لیست انتظار ثبت‌نام کنند و در غیر این صورت مجبور هستند مسیر دشوار سرمایه‌گذاری و تامین نقدینگی در ساخت‌وسازهای معمولی را ادامه دهند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) طی دو سال اخیر به دلیل اعمال معافیت ورود سرمایه‌ ریالی انبوه‌ساز به مسکن‌مهر و ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت بانکی، بیش از سه‌هزار انبوه‌ساز وارد این طرح شدند و به شکل پیمانکار پروژه‌های ۹۹ساله درآمدند؛ اما در حال حاضر وزارت مسکن به دو دلیل جلوی این وضعیت را مسدود کرده است.

براساس تصمیم جدید وزارت مسکن مقرر شده است؛ بعد از آنکه حداقل نیمی از واحدهای مسکونی‌مهر در حال ساخت به بهره‌برداری قطعی رسید، به تدریج با انبوه‌سازان قراردادهای جدید منعقد شود که پیش‌بینی می‌شود زمان آغاز مجوزهای جدید حداقل از نیمه دوم امسال باشد. هم اکنون به رغم آنکه حجم قابل توجهی مسکن‌مهر در حال ساخت است، اما تکلیف واگذاری این واحدها به متقاضیان و همچنین نحوه اتصال متقاضی به سازنده، نامشخص و مبهم است و به همین دلیل قرار است بعد از رفع این ابهام در صورتی که در شهرهایی از کشور تقاضای جدید وجود داشته باشد، مجوز ساخت مسکن‌مهر صادر شود.

همچنین دلیل دیگری که برای تصمیم ناگهانی به توقف صدور مجوز مسکن‌مهر مطرح است، به تسهیلات بانکی مربوط می‌شود. در حال حاضر بانک عامل مسکن‌مهر تعهدی بیش از ۲۴ هزار میلیارد تومان به انبوه‌سازان دارد، اما فقط ۱۴ هزار میلیارد آن پرداخت شده است.

به این ترتیب انبوه‌سازان که طی دو سال گذشته با استفاده از بازار ساخت مسکن‌مهر به فعالیت‌ خود رونق داده بودند، باید در ماه‌های آتی مسیر سرمایه‌گذاری در داخل شهرها را دنبال کنند. مزیت عمده مسکن‌مهر برای انبوه‌سازان معافیت آنها از سرمایه‌گذاری و تامین نقدینگی است؛ طوری که سازنده‌ها در این طرح ۸۰ درصد هزینه ساخت را تسهیلات دریافت می‌کنند و ۲۰ درصد مابقی نیز از سوی متقاضیان پرداخت می‌شود. این در حالی است که اکنون با توقف واگذاری مسوولیت ساخت مسکن‌مهر به انبوه‌سازان، این گروه از سازنده‌ها باید از مسیرهای دشوار برای تامین نقدینگی مورد نیاز ساخت‌وسازهای معمولی عبور کنند.

طبق تازه‌ترین گزارش رسمی وزارت‌مسکن، تاکنون نزدیک به ۲ میلیون مجوز ساخت مسکن‌مهر صادر شده که از این تعداد برای ۳/۱ میلیون واحد مسکونی پروانه ساختمانی صادر شده است. همچنین هم‌اکنون ۳۵۰ هزار واحد مسکونی‌مهر از مرحله سفت‌کاری عبور کرده و ۱۵۰ هزار واحد نیز به پایان مرحله نازک‌کاری رسیده‌ و آماده تحویل هستند.

وزارت مسکن اواخر سال گذشته به دنبال ۵/۱ میلیون واحد مسکونی‌مهر که از سال ۸۷ ساخت آنها آغاز شده بود، برای ۵۰۰ هزار واحد جدید نیز مجوز صادر کرد که در مجموع این رقم به ۲ میلیون واحد رسید.

معاون وزیر: مجوز خاص داریم

در حالی که دستور توقف واگذاری مسکن‌مهر به انبوه‌سازان در سایت رسمی وزارت‌مسکن نیز قابل مشاهده است، اما هنوز در برخی مناطق به صورت محدود مجوزهایی صادر می‌شود.

جمشید نورصالحی، معاون وزیر مسکن در این باره به دنیای‌اقتصاد گفت: مجوزهایی که هم‌اکنون صادر می‌شود مربوط به پروژه‌هایی است که انبوه‌سازان در قالب آن زمین از ما تحویل گرفته‌اند؛ اما نتوانسته‌اند به تعهداتشان عمل کنند. لذا زمین را از آنها پس می‌گیریم و به انبوه‌ساز بعدی می‌دهیم.

وی در عین حال تصریح کرد: تا اطلاع ثانوی جز واگذاری‌های دست‌دوم این چنینی، مجوز جدید برای مسکن‌مهر صادر نخواهیم کرد.

مدیر عامل شرکت شهرهای جدید در ادامه افزود: از نیمه دوم امسال، متناسب با نیاز متقاضیان و با توجه به نتیجه بررسی‌های انجام گرفته، کار برنامه‌ریزی برای ساخت واحدهای مورد نیاز سال ۹۱ را آغاز می کنیم.

هر چند آمارهای بانک‌مرکزی درباره میزان سرمایه‌گذاری ریالی در ساختمان‌سازی کشور به روز منتشر نمی‌شود و هنوز آماری در این باره مربوط به سال۸۹ به دست نیامده است، اما پیش‌بینی می‌شود طی یک‌سال گذشته به‌‌رغم رونق در ساخت‌وساز، حجم سرمایه‌گذاری ریالی انبوه‌سازان به شدت کاهش پیدا کرده باشد به دلیل آنکه عمده ساخت‌وسازها مربوط به مسکن‌مهر بوده که سازنده فقط نقش پیمانکار را برعهده داشته است.

کارشناسان مسکن معتقدند زمانی که ساخت‌وساز در قالب سرمایه‌گذاری انجام می‌شود، تعهد سازنده به پروژه و تلاش او برای تجهیز کامل واحدها به انواع خدمات نیز افزایش پیدا می‌کند؛ چون مسوول نهایی فروش واحدها به عهده سازنده است. اما در مسکن‌مهر که از یک‌سو وزارت مسکن تضمین فروش به سازنده‌ها داده و از سوی دیگر انبوه‌سازان را از سرمایه‌گذاری معاف کرده، وضعیت کمی متفاوت است.

    نظرات