احتمال خطر جاری شدن سیلاب در شهر کرمان وجود دارد

دبیر ستاد بحران شهرداری کرمان:

احتمال خطر جاری شدن سیلاب در شهر کرمان وجود دارد

مسیر سیلاب ها در شهر کرمان از سمت شرق و جنوب شرقی است

دبیر ستاد بحران شهرداری کرمان گفت: با توجه به تغییر اقلیم کشور و گذر از مرحله خشک سالی به مرحله‌ی تر سالی، احتمال خطر جاری شدن سیلاب در شهر کرمان نیز وجود دارد.

محمد رضا عسکری در گفت و گو با کرمان آنلاین افزود: کشور ما بعد از طی دوره‌ی ۲۰ ساله از خشک سالی وارد مرحله‌ی  ترسالی شده است که با در نظر گرفتن بارش های شدید در این دوره، احتمال وقوع سیلاب‌ها امری اجتناب ناپذیر است. کما اینکه در دوره‌های گذشته، چندین مسیر سیلاب در شهر کرمان وجود داشته که به شهر آسیب می زدند.

وی مسیر حرکت سیلاب های شهر کرمان را از شرق و جنوب شرقی دانست و تصریح کرد: سیلاب‌ها درگذشته از منطقه سرآسیاب، ده بالا ، ماهان و کوههای مسجد صاحب الزمان حرکت می کردند و شهر را در محاصره‌ی خود قرار می‌دادند.

عسکری با بیان اینکه سیلاب ها  توسط سیل بندهایی که توسط پیشینیان ساخته شده بودند، کنترل می‌شد که از جمله این سیل بندها، بند مملکت در حاشیه‌ی شرقی شهر کرمان است، خاطرنشان کرد: از آب پشت سیل بندها، برای مصارف کشاورزی استفاده می‌شد.

دبیر ستاد بحران شهرداری کرمان تصریح کرد: با توجه به خشک سالی و کم آبی چند سال اخیر، متاسفانه بند مملکت که به عنوان سیل بند عمل می کرده از بین رفته  و برخی از افراد، با فراموش کردن خطر جاری شدن سیلاب، در این مسیر دست به ساخت و ساز زدند.

وی افزود:  در این رابطه شهرک جنت و محله قمربنی هاشم در معرض خطر سیل قرار دارد. ضمن این که حاشیه‌ی شمالی سرآسیاب فعلی نیز با خطر سیلاب مواجه است و شهرک صنعتی نیز چنین وضعیتی دارد.

عسکری بر ضرورت احساس خطر و اهمیت دادن به این موضوع تاکید کرد و افزود: نه تنها شهرداری بلکه لازم است تا تمامی دستگاههای دولتی و اجرایی این خطر را احساس کرده و همکاری کنند چرا که هزینه پیشگیری  صدها برابر کمتر از هزینه‌ی جبران خسارت است.

دبیر ستاد بحران شهرداری کرمان خاطر نشان کرد: پیشنهاد دادیم تا با  بررسی میدانی، ایجاد سیل بند، کانال و خاکریز در مناطق خطر در دستور کار قرار گیرد و قصد داریم اقداماتی انجام دهیم تا آب ناشی از سیلاب، از سر منشاء خود به سمت دیگری هدایت  شود و حجم آن کاهش پیدا کند  تا نتواند با قدرت وارد شهر شده و باعث تخریب شود.

مهدیه جعفری

  • برای بزرگنمایی تصویر کلیک کنید askaribohran.jpg
JoomlaWorks "Simple Image Gallery Pro" Plugin (v۳.۱.۰) ends here

لینک اصل خبر در سایت شهرداری کرمان

    منبع خبر

    شهرداری کرمان

    شهرداری کرمان

    شهرداری کرمان یک شهرداری در شهر کرمان می باشد

      نظرات