تاکید بر تدوین و اجرای طرح جامع پسماند عادی خراسان رضوی

تاکید بر تدوین و اجرای طرح جامع پسماند عادی خراسان رضوی

تاکید بر تدوین و اجرای طرح جامع پسماند عادی خراسان رضوی

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی درنخستین جلسه کارگروه مدیریت پسماند استان در سال جاری که صبح امروز در محل استانداری و با حضور تمامی اعضای این کارگروه برگزار شد، از ضرورت تسریع در تدوین برنامه جامع پسماند عادی استان درسال جاری سخن گفت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، وحید قربانی با اشاره به اینکه هم اکنون طرح پسماند عادی شهری در ۱۶ منطقه استان از سوی سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد درحال انجام است گفت: با توسعه این طرح و افزودن داده های مدیریت پسماند روستایی به طرح حاضر، ضمن بروز رسانی و بازنگری در آن با همراهی بخش های ذیربط و لحاظ سیاستهای کمی و کیفی پردازش زباله ، طرح جامع پسماند استان به عنوان اولویت اجرایی این کارگروه درسال جاری در دستور کار قرار خواهد گرفت.

سال ۹۸ ،سال ساماندهی پسماندهای ویژه و صنعتی

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان نیز درادامه با اشاره به اینکه سال گذشته تمام توان این کارگروه بر مدیریت پسماندهای پزشکی بود و دستاوردهای قابل توجهی را به دنبال داشت، تمرکز در سال جاری را بر مدیریت پسماندهای ویژه و صنعتی عنوان کرد و افزود : لازم است تمامی متولیان امر درخصوص ساماندهی این نوع پسماند، نهایت اهتمام خود را به کار بندند.

تورج همتی ادامه داد: به منظور ساماندهی پسماندهای پزشکی مراکز خصوصی درمشهد؛ سال گذشته ۱۰۹۲ مطب،۹۴ کلینیک و ۹۰ آزمایشگاه با انعقاد قرار داد مدیریت پسماند خود وارد فاز اجرایی شدند و ماهانه حدود ۵۰ تن پسماند عفونی تولید شده توسط مراکز یاد شده توسط مرکز بی خطر سازی مدیریت شد.

پایش مدیریت پسماند ادارت دولتی در سال گذشته /توسعه مشاغل سبز

تورج همتی درادامه به بررسی و ارزشیابی نحوه مدیریت پسماند در تمامی ادارات استانی اشاره کرد و افزود:با توجه به اهمیت موضوع مدیریت پسماند در ادارات دولتی و قرارگیری شاخص مدیریت پسماند به عنوان یکی از ملاکهای ارزیابی ادارات ، ۶۰  اداره دولتی مورد رصد و ارزشیابی قرار گرفته و نتایج  مربوطه به سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اعلام شد.

وی درادامه، اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان را پیشرو در مدیریت پسماند و کاغذ درسال گذشته عنوان کرد و افزود: ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده ای، استاندارد و تحقیقات صنایع، شرکت توسعه و عمران شهر جدید گلبهار و شرکت آب منطقه ای استان در رده های بعدی جای گرفتند.

همتی همچنین با تاکید بر ماده ۳۲ آئین نامه اجرایی قانون مدیریت پسماند، به ضرورت تهیه پایگاه اطلاعاتی جامع درحوزه مدیریت پسماند از سوی متولیان اشاره کرد و افزود: این بانک اطلاعاتی ، علاوه بر انکه داده های لازم را درخصوص کمیت و کیفیت پسماندهای صنعتی و ویژه دراختیار متولیان قرار خواهد داد ، زمینه ساز مطالعات موضوعی خواهد شد.

وی ضمن اشاره به ضرورت توجه به رونق تولید درسال جاری ، بر بهینه سازی و مدیریت مصرف منابع تاکید کرد و گفت: حرکت چرخ های اقتصاد به سوی مولفه های توسعه پایدار از طریق ایجاد مشاغل سبز، فناوری پاک و دوستدار محیط زیست است ودراین خصوص، "بازیافت پسماند" یکی از زمینه های توسعه مشاغل سبز و جایگزین است.

اجرای موفق فاز نخست طرح "سبز آموز"  و چالش بی زباله در استان

تورج همتی ضمن اشاره به اینکه سال پیش، #پویش_بی_زباله با هدف آموزش در زمینه پسماند، فرهنگ سازی، تقویت روحیه کار گروهی و یادآوری مسئولیت اجتماعی در کشور و به تبغع درخراسان رضوی کلید و خیلی زود توانست توجه افکار عمومی را به مساله پسماند تقویت و مشارکت مردم را جلب کند.

وی افزود: این موضوع در سال جاری نیز در ایام نوروز با همراهی متولیان و فعالان محیط زیست و جلب موفق مشارکت مردمی، دستاوردهای موثری داشت و حاصل آن جمع آوری ده ها تن زباله از مبادی ورودی و خروجی در مشهد مقدس و بسیاری از شهرستان های استان بود.

این مقام مسئول درادامه با تاکید بر این که آموزش کودکان و نوجوانان در خصوص محیط زیست، یک سرمایه گذاری پایدار در خصوص اصلاح فرهنگ صحیح زیست محیطی به شمار می رود؛ از آغاز طرح سبزآموز برای نخستین بار در مشهد خبر داد و افزود:در همین راستا در آخرین روزهای سال گذشته، یکی از طرح های مطالعاتی شرکت مشاور با عنوان "سبز آموز" با هدف توسعه آموزش های زیست محیطی در فضای باز و جلب همراهی دانش آموزان در حفظ طبیعت شکل گرفت و طی آن عدم استفاده از پلاستیک و کاهش تولید زباله و تفکیک آن در مبدا به قریب ۵۰۰ دانش آموز مشهدی در کمپ مربوطه واقع در باغ وکیل آباد مشهد آموزش داده شد.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوى

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوى

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوى یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات