بانک ژن شمال شرق ، پیشرو در ذخیره سازی و شناسایی گونه های حیات وحش کشور است/ افزایش ۵۰ درصدی نمونه های بیولوژیک

بانک ژن شمال شرق ، پیشرو در ذخیره سازی و شناسایی گونه های حیات وحش کشور است/ افزایش ۵۰ درصدی نمونه های بیولوژیک

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی  از دستاوردهای بانک ژن این اداره کل خبرداد و افزود: در این بانک بیش از ۱۵۰۰بافت بیولوژیک و ژنوم که متعلق به بیش از۳۰۰گونه مهره دار و بی مهره است، نگهداری می شود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، تورج همتی افزود: در سال ۹۷ قریب ۱۷۰ نمونه بیولوژیک از گونه های مختلف جانوری از سراسر استان جمع آوری شد که رشد قریب ۵۰درصدی نسبت به سال قبل داشته است.

وی ضمن اشاره به اینکه ،بانک ژن استان خراسان رضوی به عنوان بانک ژن شمال شرق کشور ، جزء برترین ها در زمینه ایجاد بانک بافت و ژنوم حیات وحش مطابق استانداردهای علمی  است گفت : تاکنون گام های بزرگی در جهت حفاظت، شناسایی و ذخیره سازی اجزاء تنوع زیستی  دراستان برداشته است.

این مقام مسئول همچنین گفت: این بانک دارای دو بخش مجزا  شامل ذخیره سازی و  بخش آزمایشات و تشخیص گونه است که در بخش ذخیره سازی انواع پر، خون، عضله ، ژنوم و سایر بافت ها نگهداری می شود.

وی بانک ذخیره ژنوم در محیط زیست استان را تنها بانک مربوطه در زمینه شناخت حیات وحش کشور دانست و افزود: در این بانک، گونه های مختلف از رده های حفاظتی و شاخص استان و همچنین تعدادی از نمونه های بیولوژیک حیات وحش مناطق سایر استان ها همچون خراسان جنوبی وشمالی نگهداری می شود .

همتی درادامه اظهار داشت : بانک ژن استان علاوه بر اینکه دستیابی به منابع اطلاعات مولکولی  را برای محققین تمامی گرایش های علوم زیستی تسهیل و  تسریع می کند ،پژوهشگران را از صید و  جمع آوری این موجودات برای مطالعه بی نیاز ساخته که خود نقشی مهم در حفظ گونه های حیات وحش دارد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به اینکه بیشترین نمونه های دریافتی بانک ژن استان پس از مشهد متعلق به شهرستانهای تربت جام و طرقبه –شاندیز بوده است گفت: شهرستانهای سبزوار،زاوه،چناران ،بردسکن و خواف نیز دراین خصوص در رده های بعد همکاری درسال گذشته قرار گرفته اند.

به نقل از همتی، داشتن یک بانک بزرگ بافت و ژنوم  از حیات وحش استان، بدون شک یکی از راههای مهم حفظ حیات وحش  به شکل  پایدار است و حتی در صورت از دست رفتن یک گونه از موجودات زنده ژنوم کامل آن ماندگار خواهد ماند و این احتمال که پیشرفتهای  تکنولوژیکی بشر روزی بتواند با استفاده از این ژنوم آن موجود را دوباره احیا کند چندان دور از انتظار نیست.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوى

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوى

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوى یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات