توقف طرح خاموشی چاههای کشاورزی؛ منوط به نصب کنتورهای هوشمند است

جلسه راهکارهای الزام و تامین هزینه نصب کنتور هوشمند بر چاه های کشاورزی، روز سه شنبه ۲۰ فروردین ماه با حضور محمدرضا نبی؛ معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، عباس حاجی حسینی؛ معاون برنامه ریزی اقتصادی جهاد کشاورزی یزد، محمدمهدی جوادیان زاده ؛ مدیرعامل شرکت آب منطقه ای و نمایندگان سازمان آب و فاضلاب شهری و روستایی یزد در اتاق جلسات شرکت آب منطقه ای یزد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای یزد، مدیرعامل این شرکت در ابتدای جلسه با اشاره به اینکه تاکنون ۵۰ درصد چاههای کشاورزی استان به کنتورهوشمند مجهز شده اند، اظهار داشت: برخی از کشاورزان به نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاهها اعتراض دارند و خواستار تحویل حجمی آب هستند که این امر تنها با نصب صددرصدی کنتورهای هوشمند بر روی چاههای کشاورزی استان میسر خواهد بود.

محمدمهدی جوادیان زاده ادامه داد: نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاههای سازمان های جهاد کشاورزی و آب وفاضلاب استان می تواند مصداقی برتاثیر مثبت این طرح در مدیریت مصرف آب و همراهی کشاورزان با این طرح باشد.

وی با اشاره به اینکه نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاههای کشاورزی در سال ۹۶ متوقف شده است ، خواستار پیشرفت دوباره این طرح شد و افزود: بیش از نیمی از چاههای صنعتی استان به کنتورهای هوشمند مجهز شدند و هزینه های آن در قالب تعرفه از صاحبان آن ها اخذ شد اما در مورد چاههای کشاورزی نمی توان از این راهکار استفاده کرد.

جوادیان زاده در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: تحقیقات نشان داده اگر در توسعه شبکه های آبیاری نوین و افزایش راندمان آب مدیریت هماهنگی وجود نداشته باشد، حجم اضافه آب  به توسعه کشت منجر شده و مصرف آب را افزایش خواهد داد به همین دلیل لازم است بین شرکت آب منطقه ای یزد و سازمان جهاد کشاورزی استان،هماهنگی هایی در خصوص این مسئله صورت پذیرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد در پایان خواستار همکاری سازمان آب وفاضلاب شهری و روستایی در اولویت قرار دادن نصب کنتورهای هوشمند در اعطای مجوزهای جدید حفر چاه شد.

گفتنی است بازخوانی قوانین مربوط به نصب کنتورهای هوشمند، تعیین شاخص هدررفت آب در کشاورزی، کیفیت کنتورها، نحوه خرید کنتور و ارائه تسهیلات به کشاورزان از دیگر موارد مطرح شده در این جلسه بود.

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای یزد

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای یزد

    شركت آب منطقه‌ای یزد یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات