آب ۷۸۵ روستای سیل‌زده لرستان وصل شده است/ کاهش ۳۰ درصدی خروجی سد گتوند و کرخه

آب ۷۸۵ روستای سیل‌زده لرستان وصل شده است/ کاهش ۳۰ درصدی خروجی سد گتوند و کرخه

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، رضا اردکانیان در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت با اشاره به اینکه وقوع سیلاب آب ۸۰۰ روستای لرستان را قطع کرده بود، گفت: با تلاش‌های تیم‌های عملیاتی مشکل قطعی ۷۸۵ روستای استان برطرف شده است و قطعی آب ۱۵ روستای باقی مانده نیز به علت نبود راه‌ دسترسی برای ارسال تجهیزات و امکانات لازم است.
وی افزود: از میان ۶۷۰ روستای بدون برق لرستان نیز تنها ۸۲ روستا همچنان برق ندارند. البته در برخی مناطق به دلیل آب گرفتگی برق روستاها به منظور تامین ایمنی و جلوگیری از برق‌ گرفتگی به صورت دستی قطع شده است که به محض حل مشکل آب گرفتگی برق این نواحی نیز وصل خواهد شد.
وزیر نیرو درباره دلایل خسارات سیلاب در استان‌های لرستان و خوزستان، گفت: ۵۰ درصد وقایع طبیعی در دنیا سیل است که خسارات آن در کشورهای صنعتی و توسعه یافته بیشتر است. تنها در ایالات متحده سالانه متوسط هشت میلیارد دلار خسارات سیل است.
اردکانیان سیل را امری اجتناب ناپذیر دانست و افزود: همان‌گونه که خشکسالی نتتیجه طبیعی کم بارشی است، سیل هم نتیجه طبیعی پربارشی است اما دلایل منجر به این خسارات در طول زمان شکل گرفته است.
وی ادامه داد: پرداختن به دلایل بروز خسارات در زمان مناسب، بسیار ضروری است چرا که در غیر این صورت متوجه نقایص نمی‌شویم و در حادثه بعدی آسیب پذیرتر خواهد بود.
وزیر نیرو توجه نمایندگان به این مسئله را به جا و ضروری دانست و عنوان کرد: رئیس جمهوری بیش از همه دغدغه این مساله را داشتند و به همین دلیل دستور تشکیل کمیته ملی بررسی سیل‌ها را دادند. قطعا نمایندگان و کمیسیون‌های تخصصی هم به این موضوع می‌پردازند اما همه اتفاق نظر دارند که پرداخت به این موضوع نباید هیچ اختلالی در فرایند امدادرسانی ایجاد کند.
اردکانیان با بیان اینکه منتظر دو بارش هفته آینده و اوایل اردیبهشت هستیم، ادامه داد: همکاران ما در سازمان هواشناسی باید اطلاعات دقیق را بدهند. شدت این بارش‌‌ها در ظاهر زیاد نیست اما باید از حیث خالی کردن مخازن سد‌های بزرگ به مرور با ملاحظات فشاری که به پایین دست می‌‌‌آید را کنترل کنیم.
وی با اشاره به بارش برف در استان‌های مختلف کشور اظهار داشت: در کرخه حدود ۶ هزار کیلومتر مربع سطح برفی داشته‌ایم.در حوزه کارون بزرگ نیز برآورد برف حدود ۹ هزار کیلومتر مربع است که آبی معادل ۱.۵ میلیارد مترمکعب تولید خواهد کرد.
وزیر نیرو در خصوص شرایط خوزستان گفت: شرایط در خوزستان به گونه‌ای است که توانسته‌ایم در راستای تخفیف فشار به پایین دست ۳۰ درصد خروجی سد گتوند و کرخه را کاهش دهیم.
اردکانیان در پایان تاکید کرد: در پی تشدید بارندگی‌ها و وقوع سیلاب در کشور ۴۰ تالاب بزرگ ایران نیز آبگیری شده است.

لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات