باتوجه به سدهای ساخته شده در استان هدر رفت آب نخواهیم داشت/...

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: با توجه به ۳۵ سد ساخته شده در استان هدر رفت آب نخواهیم داشت.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی، محمد علایی در خصوص وضعیت ذخیره سازی آب در استان عنوان کرد: ما با دو اصطلاح در خصوص وضعیت سد ها رو به رو هستیم که یکی ظرفیت سد یعنی میزان آبی که در آن جمع می شود است و دیگری سدی است که میتوان آب را در آن ذخیره کرد.

وی افزود:ظرفیت سد های استان حدود یک میلیاردو و ۵۷۰ میلیون متر مکعب و حجم قابل تنظیم آن ۹۰۰ میلیون مترمکعب است.

علایی خاطر نشان کرد: با وجود ۳۵ سد ساخته شده در استان و اقدامات شاخصی که در این زمینه صورت گرفته قطره ای آب هدر نخواهد رفت و آبی که در کشف رود جاری است در طول ۲۶۰ کیلومتری این رودخانه دشت های مشهد، آق در بند، نریمانی و سرخس را مشروب می کند که ثمره بسیار خوبی بر تغذیه آبخوان های زیر زمینی این مناطق دارد.

وی در خصوص اینکه اگر این سد ها وجود نداشتند تخریب گسترده ای شکل می گرفت افزود: حجم آب ذخیره در سد دوستی در بهمن ماه گذشته به ۱۴۸ میلیون مترمکعب رسید که از این میزان ۴۸ میلیون مترمکعب قابل برداشت بوده که نیمی از آن نیز سهم ترکمنستان بوده است. ولی در حال حاضر حجم سد دوستی ۴۱۴ میلیون متر مکعب می باشد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: برایر پروتکل مرزی حجم آب ایران حقابه مرزی است که بنابر قانون باید آن را ادا کنیم.

رودخانه ها رگ های زمین اند

وی با تاکید بر اینکه رودخانه ها رگ های زمین اند اظهار کرد: به حریم رودخانه ها تجاوز نکنیم چرا که باعث برهم خوردن امنیت و خساراتی چون سیل خواهد شد.

وی تاکید کرد: هرچند امسال بارندگی مناسبی داشته ایم ،اما نباید هیچ گاه شیوه مصرف صحیح آب را فراموش کنیم و سازگاری با کم آبی یک راهبرد مهم برای ما می باشد.

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای خراسان رضوی

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای خراسان رضوی

    شركت آب منطقه‌ای خراسان رضوی یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات