احداث خط دوم تهران ـ میانه، امسال عملیاتی میشود
مدیرکل راهآهن شمالغرب با بیان اینکه بالغ بر۱۴ میلیارد تومان بهعنوان اعتبار اولیه برای احداث خط دوم تهران ـ میانه تخصیص داده شده است، گفت: امسال دو قطعه از این پروژه از سمت تهران آغاز خواهد شد.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) حسن ماسوری در گفتوگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اینکه احداث خط دوم تهران ـ میانه جزو مصوبات سفر اول رئیسجمهور و هیأت دولت به استان زنجان است، افزود: با توجه به اینکه پروژههای راهآهن مقداری هزینهبر است، لذا اولین کاری که باید در این زمینه انجام میشد، بحث توجیه اقتصادی این طرح بود.
وی با تأکید بر اینکه این خط بین ایستگاه تهران تا میانه، تنها خط دومی است که توجیه اقتصادی دارد، تصریح کرد: این توجیه اقتصادی در نهایت باعث شد که در بحثهای مصوبه و همچنین مجوز اخذ ماده ۳۲ قانون برنامه چهارم توسعه، این اقدام صورت گرفته و جزو اولویت کاری قرار گیرد.
ماسوری، یادآور شد: استان نیز بر اساس بند مصوبه سفر سوم هیأت دولت در زمینه تخصیص اعتبار در رابطه با بحث اجرایی کردن پروژه رجعین تا قروه که جزو حوزه استان زنجان است، به توافقنامهای رسیدهایم که اگر این توافقنامه عملی شود، میتوان امیدوار بود که حداقل خط دوم این مجموعه در حوزه استان زنجان، سریعتر از سایر حوزهها فعال شود.
این مقام مسئول در رابطه با اتصال خط ریلی زنجان به شمال که یکی از دغدغههای مردم این استان است، اظهار کرد: طرح خط آهن قزوین ـ سیاهچشمه ـ رشت، حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است که با اتمام آن، شاهد اتصال خط شمال به خط زنجان خواهیم بود، لذا پیشبینی میکنیم که محور شمالغرب، یکی از محوریترین خطوط ریلی کشور در آینده باشد که اگر این اتفاق محقق شود، میتوان امیدوار بود که روزی مردم ایران، مسافت تهران تا تبریز را در ۶ ساعت طی کنند.
مدیرکل راهآهن شمالغرب کشور، از بحث واگذاری امور به بخش خصوصی خبر داد و خاطرنشان کرد: راهآهن کمکم خود را از بحث حاکمیتی فارغ کرده و فقط در حال بر عهده گرفتن بخش نظارتی است، لذا بخش نگهداری خط نیز جزو اولویتهای واگذاری به بخش خصوصی است که بر اساس هر کیلومتر تعیین شده و بر حسب منطقه کوهستانی و یا جلگه، تعریفهای زیادی دارد که بر اساس آن میتواند نسبت به انتخاب پیمانکار اقدام و نگهداری خط را بر عهده گرفت.
نظرات