هفت سد و بند در شهرستان های استان سرریز شدند/ طغیان رودخانه در...

هرچند بارش های سیل‌آسای فروردین‌ماه امسال در سطح شهرستان‌های استان خراسان رضوی خسارت‌های بسیاری به بخش‌های مختلف وارد کرد اما این بارش‌ها موجب شد بسیاری از رودخانه‌هایی که سال‌ها در آن‌ها آبی جاری نبود، دوباره جان بگیرند و از سویی میزان ذخیره سدها نیز افزایش یافت. در همین خصوص مدیر امور سدها و تاسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: تاکنون سد یام و کمایستان در منطقه جغتای سبزوار، سد سده خواف، سد استای تایباد، بند گلستان که متولی آن آستان قدس است، سد دولت‌آباد در چناران و بند چشمه سبز که متولی آن خود مردم هستند، سریز شده‌اند.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی، رضا نوروززاده بیان کرد: همچنین سد فریمان، قره تیکان، چهچه و چالیدره در آستانه سرریز شدن هستند .

وی ادامه داد: تاکنون هیچ گونه آسیبی به سدها وارد نشده و در این خصوص مشکل و نگرانی خاصی نداریم .

مدیر امور سدها و تاسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی افزود: هرچند سدهایی که از نظر حجم قابلیت ذخیره آب بیشتری دارند، حدود ۱۶ سد هستند ولی در مجموع بالغ بر ۳۲ تا ۳۳ سد در سطح استان خراسان رضوی وجود دارد .

وی بیان کرد: در حال حاضر ۶۲۲ میلیون مترمکعب ذخیره آب داریم که حدود ۴۰ درصد مخازن استان پر و ۶۰ درصد دیگر از ظرفیت مخازن نیز خالی هستند .

نوروززاده همچنین حجم مخازن کل سدهای استان خراسان رضوی را یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: در سدهایی که برای تامین آب شرب هستند از جمله سد دوستی، طرق، کارده و ارداک حجم مخزن به اندازه‌ای هست که بتوانند سیلاب پیش رو را ذخیره کنند و هنوز ظرفیت دارند .

وی در خصوص وضعیت سد دوستی عنوان کرد: در حال حاضر حجم سد دوستی ۴۳۶ میلیون متر مکعب است و تاکنون حدود ۳۹ درصد مخزن پر شده و باقی خالی است. این گنجایش خیلی خوبی است تا بتوانیم حجم بیشتری از سیلاب را که از بالادست می‌آید و در حال حاضر ۱۰۰ مترمکعب بر ثانیه است، ذخیره کنیم .

طغیان رودخانه در شهرستان کلات

در ادامه مدیر مهندسی رودخانه‌ها و سواحل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: تاکنون فقط در شهرستان کلات رودخانه‌ها طغیان کرده‌اند و در باقی شهرها رودخانه‌ها سیلابی بوده اما حالت طغیان نداشته است .

محمد رضا صادقی‌فر افزود: طول کل رودخانه‌های اصلی استان خراسان ۲۸ هزار و ۶۰۳ کیلومتر است که از این میزان ۵۳۴ کیلومتر داخل شهرها و ۲۸ هزار و ۶۹ کیلومتر در خارج شهرها هستند .

وی افزود: از طول ۵۳۴ کیلومتر رودخانه‌هایی که داخل شهرها هستند تاکنون ۲۱۰ کیلومتر آن مطالعه شده است .

صادقی‌فر در خصوص وضعیت تصرف حریم بستر و حریم رودخانه‌ها گفت: براساس وظیفه قانونی در این خصوص اقدام و اخطاریه‌هایی صادر و رفع تصرف هم شده است .

وی اظهار کرد: مساحت اراضی بازگشایی شده حریم رودخانه‌ها طی سال‌های اخیر در داخل شهرها ۳۲۵ هکتار و همچنین مساحت اراضی واقع در بستر داخل شهر ۸۳۶ هکتار است .

صادقی‌فر افزود: از نظر آمار مقایسه‌ای در خصوص عملکرد بازگشایی و رفع تصرف اراضی بستر طی سال گذشته در کل کشور ۲ هزار و ۱۱۴ هکتار و در استان خراسان ۴۸۹ هکتار، در سال ۹۵ در کل کشور یک‌هزار و ۴۰۰ هکتار و در خراسان رضوی نیز ۷۳۰ هکتار و در سال ۹۴ نیز در کشور یک‌هزار و ۹۶۵ هکتار و در این استان ۹۱۷ هکتار بازگشایی و رفع تصرف اراضی بستر صورت گرفته که این نشان می‌دهد عملکرد خوبی داشته‌ایم ولی به علت گستردگی رودخانه‌ها و مشکلات اعتباری سال‌های اخیر مقداری با مشکل مواجه شده‌ایم .

وی بیان کرد: در همه رودخانه‌های استان خراسان رضوی عملیات لایروبی و بازگشایی حریم و بستر رودخانه‌ها انجام شده و فعالیت گسترده بوده است .

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای خراسان رضوی

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای خراسان رضوی

    شركت آب منطقه‌ای خراسان رضوی یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات