شکل گیری کنسرسیوم نیاز جدی صادرات خدمات فنی ومهندسی است

شکل گیری کنسرسیوم نیاز جدی صادرات خدمات فنی ومهندسی است

www.BanaNews.irدبیر انجمن صنفی کارفرمایی پیمانکاران و شرکتهای ساختمانی و تاسیساتی و تجهیزاتی استان تهران معتقد است : رشد صادرات خدمات فنی و مهندسی و تحقق اهداف آن در گرو شکل گیری کنسرسیوم های تخصصی در این بخش است .

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) ' حمید رضا سیفی ' روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت : اکنون صادرات خدمات فنی ومهندسی کشور سالانه به حدود سه میلیارد دلار رسیده ، درحالی که در اوایل دهه ۷۰ شمسی شروع حرکت در این بخش کمتر از ۵۰۰ میلیون دلار بود .

وی افزود : شرکتهای ایرانی در منطقه قابلیتهای خود را با اجرای پروژه های مختلف در زمینه راه سازی ، ایجاد پست ها و نیروگاه های برق ، مجتمع های مسکونی و تاسیسات مختلف بروز داده اند ، اما متشکل شدن آنها برای فعالیت در این بخش یک ضرورت است .

به گفته سیفی ، کارشناسان و دست اندرکاران امر صدور خدمات فنی ومهندسی ظرفیت و توان این بخش را در کشور افزون بر ۱۵ میلیارد دلار برآورد کرده اند ، اما رسیدن به آن پشتیبانی دولت را نیاز دارد .

این منبع آگاه خاطرنشان ساخت : اشتغال همواره به منزله یکی از دغدغه های مسئولان و نمایندگان مجلس مطرح بوده ، درحالی که با حمایت از صادرات خدمات فنی ومهندسی می توان بازار کار خوبی در پروژه های برون مرزی برای نیروی کار جوان کشور فراهم ساخت .

برخی از منابع غیر رسمی پیش بینی کرده اند که چنانچه سالانه ۱۵ میلیارد دلار ارزش صادرات خدمات فنی ومهندسی در کشور تحقق یابد ، امکان ایجاد ۱۰۰ هزار شغل فراهم خواهد شد .

به گفته سیفی اطلاعات موجود نشان می دهد که پروژه های راه سازی بیشترین سهم را در فعالیت برون مرزی شرکت های ایرانی دارد و علاوه برآن ، نیرو ، ساختمان و نفت وگاز از دیگر رشته هایی است که ایرانیان در خارج از کشور فعالانه حضور دارند .

وی رقابت منفی در پروژه های برون مرزی از سوی شرکتهای ایرانی را یک مساله مهم خواند که مانع از رشد فعالیت در این بخش می شود و اظهار امیدواری کرد با حرکتهای فرهنگی اینگونه موانع برطرف شود .

سیفی نیاز مالی و اعتباری شرکتهای ایرانی در پروژه های برون مرزی را یادآور شد و گفت :شرکتهای صادر کننده خدمات فنی ومهندسی باید از منابع بانکی به منظور اجرای پروژه ها برخوردار شوند .

انجمن صنفی کارفرمایی پیمانکاران و شرکتهای ساختمانی و تاسیساتی و تجهیزاتی استان تهران یک هزار و ۶۰۰ شرکت عضو دارد .

 

 

    نظرات