ثبت بیشترین بارندگی ایستگاه های استان در منشاد

رییس اداره منابع آب حوزه یزد و اشکذر در شورای حفاظت از منابع آب شهرستان مهریز اظهار داشت: ایستگاه منشاد درسال جدید با بیشترین بارندگی در بین ایستگاه های استان از میزان بارش ۴۶۳میلی متری بهره مند بوده است.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای یزد، شورای حفاظت از منابع آب شهرستان مهریز، روز دوشنبه ۲۶ فروردین با حضور معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای یزد، فرماندار شهرستان مهریز، رئیس اداره منابع آب حوزه یزد و اشکذر و اعضای این شورا در فرمانداری مهریز تشکیل شد.

فرماندار مهریز نیز در این نشست با اشاره به وضعیت بارش های سالجاری گفت: امسال با بارش رحمت الهی در شهرستان بخشی از دغدغه مردم مهریز در رابطه با آب رفع شد اما هنوز به ساماندهی برداشت آب و مدیریت مصرف نیازمندیم.

رضا زارع زاده افزود: باید بسترهای فرهنگی برای انجام اقدامات مدیریت مصرف آب آماده باشد و آب منطقه ای یزد با حضور در شهرستان، با کشاورزان در خصوص برنامه ریزی ها و اقدامات انجام شده تعامل کند.

دلیل افزایش بارندگی ها تغییر اقلیم است نه ترسالی

رئیس اداره منابع آب حوزه یزد و اشکذر نیز در این شورا اظهار کرد: بارش های اخیر در ارتفاعات شهرستان مهریز به شکل برف بوده است و خوشبختانه آبگرفتگی خاصی در این شهرستان نداشتیم.

محمدحسین باقری ادامه داد: میزان بارش متوسط سالیانه شهرستان مهریز ۶۶ میلی متر بوده است که این رقم در سال جدید، ۹۸ میلی متر گزارش شده که نسبت به دوره مشابه بلندمدت ۶۳ درصد افزایش داشته است. وی افزود: میزان بارندگی در ایستگاه های بهادران نیز ۸۵ میلی متر ثبت شده است که نسبت به دوره مشابه بلندمدت ۷۰ درصد افزایش داشته است.

باقری در ادامه عنوان کرد: در ایستگاه های بهادران و فخرآباد به ترتیب ۸۵و ۱۸۲میلی متر بارندگی ثبت شده است که نسبت به دوره مشابه بلندمدت ۷۰و ۴۸ درصد افزایش داشته است.

وی با ارائه گزارشی از سوابق سیلاب های کشور بیان کرد: آمارسیلاب های مخرب کشور نشان می دهد در سال های ۱۳۳۵ و ۱۳۷۳ به ترتیب در منشاد – سانیج و منشاد – یزد دچار سیلاب بوده ایم که این موضوع حکایت از پتانسیل وقوع سیلاب های مخرب در استان دارد وحفظ حریم و بستر رودخانه در این حوزه حتی در زمان خشکسالی ضرورت دارد.

باقری با اشاره به شدت بارش های منشاد در سال آبی جاری، میزان بارش های منشاد در روزهای ۲۲و ۲۳ بهمن را ۸۱ میلی متر باران و ۲۷ میلیمتر برف عنوان کرد و اظهار داشت: در روزهای ۵ تا ۷ فروردین امسال بارش های منشاد ۱۴۲ میلیمتر بوده است.

وی با انتقاد از رواج بحث شروع دوره ترسالی در استان اظهار کرد: اینکه برخی می گویند از امسال ترسالی شروع خواهد شد، مسئله کارشناسی شده ای نیست و تحقیقات نشان داده است که در هرسالی که بارندگی ها افزایش پیدا می کند، کاهش بارندگی به میزان چشمگیر در سال آینده وجود خواهد داشت.

باقری در پایان تصریح کرد: در سال ۷۷-۷۸ میزان بارندگی استان یزد ۱۵۰.۷ میلیمتر بوده است اما در سال بعد بلافاصله با بارندگی ۳۵.۲میلی متری، سال خشکی را گذرانده ایم همچنین در سالهای ۹۱-۹۲، ۱۳۷ میلیمتر بارندگی در استان گزارش شده است که در سال۹۲-۹۳ میزان بارش به ۸۵.۷ میلیمتر کاهش یافته است و این افزایش بارندگی نه به دلیل ترسالی بلکه به دلیل تغییر اقلیم است.

گفتنی است گزارش اقدامات شاخص سال ۹۷، وضعیت بندهای شهرستان، نصب کنتورهای هوشمند و خاموشی چاههای کشاورزی از دیگر مسائل مطرح شده در این شورا بود.

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای یزد

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای یزد

    شركت آب منطقه‌ای یزد یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات