آبگیری ۷ سد مخزنی در استان خراسان جنوبی

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی گفت: ۴۲ درصد از حجم ۷ سد مخزنی استان پس از بارندگی های اخیر آبگیری شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی ،"حسین امامی" گفت: در پی بارش های سه روز اخیر در سطح استان، بالغ بر ۱۰ میلیون متر مکعب رواناب وارد سدهای مخزنی شد که بیشترین حجم ورودی متعلق به سد نهرین طبس با ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار متر مکعب می باشد.

وی به حجم بالای بارندگی در شهرستان طبس و آبگیری مناسب دو سد کریت و دره بید این شهرستان اشاره کرد و خاطر نشان ساخت: این بارندگی ها سبب شد سد نهرین و دره بید به مرحله سرریز برسند و با کنترل و مدیریت سیلاب  و تخلیه به موقعی که در سد نهرین انجام شد ،از پیک سیلاب و بروز خسارت در شهر طبس جلوگیری به عمل آمد.

وی با اشاره به آبگیری ۴۲ درصد از حجم  ۷ سد مخزنی استان،اظهار داشت: پس از بارندگی های اخیر و ورود بالغ بر ۱۰ میلیون مترمکعب آب به سدهای استان ،در حال حاضر از مجموع ۵۸ میلیون مترمکعب ظرفیت سدهای درحال بهره برداری استان  ۲۵ میلیون مترمکعب آب در این سدها ذخیره سازی شده است.

امامی با بیان اینکه در پروژه های تغذیه مصنوعی استان هم بالغ بر ۵ میلیون متر مکعب سیلاب وارد شده است،گفت: در سد در حال احداث سیاهو سربیشه نیز ۳ میلیون متر مکعب آب مهار و بخشی از این آب به مرور در جهت تغذیه سفره های پایین دست رها سازی شد.

وی افزود: با این اقدام از ورود سیلاب شدیدی که رخ داده بود به سمت منطقه درح جلوگیری به عمل آمد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی در ادامه با اشاره به پایداری و ایمنی سدهای استان اظهار داشت : سدهای مخزنی استان از لحاظ وضعیت ایمنی و پایداری در شرایط مناسبی هستند و بازرسی های میدانی و پایش مستمر سدها به صورت روزانه انجام می شود.

امامی با بیان این مطلب گفت: با توجه به اعلام آماده باش توسط مدیریت بحران استان به جهت بارش های فروردین ماه، تمهیدات لازم از قبیل لایروبی، احداث دیواره حفاظتی و هدایت سیل به منظور مدیریت و کنترل سیلاب ها انجام شد و خوشبختانه با کمترین خسارت، کنترل سیلاب اصورت پذیرفت.

وی افزود: بیشترین مشکلاتی که ایجاد شد در نقاطی بود که به حریم و بستر رودخانه ها تجاوز شده بود وسیلاب مشکلاتی را برای این افراد بوجود آورد.

وی با اشاره به جلوگیری از تجاوز به حریم و بستر رودخانه ها ،یادآور شد: امیدواریم با بهره گیری از این تجربه ، رعایت حد و حدودهای قانونی رودخانه ها در بحث توسعه شهری ، وقوع رواناب ها و دفع آب های سطحی در برنامه ریزی و آماده سازی مناطق مختلف شهری و روستایی مد نظر قرارگیرد تا دغدغه ای در هنگام سیلاب نداشته باشیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی در ادامه به وضعیت بارندگی های استان اشاره کرد و گفت: براساس ایستگاه های سنجش، متوسط میزان بارش در فروردین ماه سال جاری تاکنون ۶۰ میلیمتر می باشد که نسبت به سال گذشته و دوره دراز مدت مشابه حدود ۲۰ درصد افزایش نشان می دهد.

امامی گفت: در همین مدت از نظر میزان بارندگی در شهرستان های استان خراسان جنوبی ، شهرستان فردوس با ۷۶.۹ میلیمتر ، اسدیه  با ۶۳.۳ میلیمتر بارش و قاین با ۶۳.۱ میلیمتر بیشترین و شهرستان های نهبندان با ۳۰.۷  و  بیرجند با ۲۲.۲ میلیمتر کمترین بارش را ثبت کردند.

وی افزود: در پی بارندگی های ۷۲ ساعت گذشته درجه پیک سیلاب در رودخانه بندان شهرستان نهبندان به  ۵۰۰ متر مکعب در ثانیه ، رودخانه رزه شهرستان درمیان به ۱۰۰ متر مکعب در ثانیه و رودخانه خرو شهرستان طبس به ۴۰ متر مکعب در ثانیه رسید.

لینک اصل خبر در سایت شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    منبع خبر

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات