بازگشت به وضعیت عادی در شبکه آب شرب لرستان

بازگشت به وضعیت عادی در شبکه آب شرب لرستان

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، پنجم فروردین‌ماه بود که بارندگی‌های سیل‌آسا در لرستان موجب طغیان رودخانه‌های استان، تخریب راه‌های ارتباطی و در پی آن محاصره بخشی از روستاها و مناطق شهری لرستان در آب شده بود. تشدید سیلاب در مناطق مختلف تاسیسات آب و فاضلاب را نیز تحت تاثیر قرار داده بود و در همان ساعات ابتدایی آب ۱۶۸ روستا قطع شده و آبرسانی به برخی از مناطق پل‌دختر، معمولان و جنوب خرم‌آباد نیز با اختلال مواجه شده بود.
با وجود اینکه بارندگی‌ها رفته‌رفته شدت بیشتری به خود می‌گرفت ولی اکیپ‌های عملیاتی از سراسر استان وارد عمل شدند تا در سریع‌ترین زمان ممکن یکی از نیازهای اصلی سیل‌زدگان تامین و خللی در آبرسانی به این مناطق ایجاد نشود که با تلاش‌های شبانه‌روزی تیم‌های عملیاتی مشکل قطعی آب تمامی روستاها ظرف سه روز برطرف و پایداری نسبی در تامین آب مناطق سیل‌زده ایجاد شد.
در گیر و دار اصلاح کامل شبکه‌های آب و فاضلاب، سیلابی به مراتب سهمگین‌تر از سیل پنجم فروردین‌ماه مخابره شد. سیلابی با خسارت‌های بیشتر که بخش زیادی از تاسیسات آب و فاضلاب استان را نیز تحت تاثیر خود قرار خواهد داد. تجربه سیل پنج فروردین‌ماه و محاصره برخی از مناطق در آب باعث شد تا مخازن ذخیره آب شهرهای در معرض خطر کاملا پر شده، تانکرهای آبرسانی سیار به مناطقی همچون معمولان و پل‌دختراعزام و ذخیره آب بسته بندی به میزان کافی انجام شود.
سیلاب سنگین دوازدهم فروردین‌ماه از راه رسید و طبق پیش‌بینی صورت گرفته بخش زیادی از شبکه و خطوط آب مناطق مختلف لرستان نیز همراه با سیلاب در هم شکست. میزان خسارات سیلاب به گونه‌ای بود که راه‌های ارتباطی شهرهای معمولان و پل‌دختر قطع و ۷۹۶ روستا هم در اقصی نقاط استان با مشکل قطعی آب مواجه شده بودند.
در این میان تمهیدات صورت گرفته در شهرهای مانند معمولان و پل‌دختر و ذخیره مناسب آب در مخازن و استقرار تانکرهای آبرسانی سیار موجب شده بود تا با وجود نبود راه دسترسی به این مناطق و شکستگی خطوط و شبکه‌های آبرسانی مشکل خاصی برای تامین آب ساکنان این مناطق به وجود نیاید ولی مشکل اصلی در این بین قطعی آب حدود ۸۰۰ روستایی است که اغلب آن‌ها در محاصره آب بوده و هیچگونه راه ارتباطی به آن‌ها وجود نداشت.

حضور تیم‌های عملیاتی آب و فاضلاب ۲۱ استان در لرستان
برآورد خسارت‌ها حاکی از آن بود که به دلیل تخریب راه‌های ارتباطی روستاهای مناطق کوهستانی و صعب‌العبور امکان ارسال تجهیزات از طریق ماشین آلات سنگین تا چند روز آینده وجود ندارد ولی حساسیت تامین آب این مناطق به عنوان یکی از نیازهای اصلی ساکنان روستاها موجب شد تا نیروهای عملیاتی آب و فاضلاب ۲۱ استان کشور به لرستان فراخوانده شده تا تجهیزات مورد نیاز به هر طریق ممکن راهی روستاهای سیل‌زده شود.
حساسیت برقراری آب این مناطق باعث شد تا ۷۵ اکیپ عملیاتی آماده‌سازی و تجهیزات مورد نیاز در بسیاری از موارد به صورت پیاده راهی روستاهای سیل‌زده شود که همین سرعت در ارسال تجهیزات موجب شد تا در کمتر از یک هفته مشکل آب حدود ۷۷۰ روستای استان برطرف شود.

توزیع ۳۴۰ هزار بطری آب بسته‌بندی در مناطق سیل‌زده لرستان
همچنین در مدت زمان ترمیم خسارات وارده به شبکه و برقراری مجدد آب روستاهای سیل‌زده تامین آب مورد نیاز این مناطق در دستور کار قرار گرفت و بیش از ۳۴۰ هزار بطری آب بسته‌بندی در این روستاها و شهرهای سیل‌زده توزیع و حدود ۷۰ تانکر نیز وظیفه آبرسانی سیار و اضطراری را بر عهده داشتند تا خللی در تامین آب این نواحی ایجاد نشود.
با وجود اینکه سیلاب فروردین‌ماه بیش از ۵۶۰ میلیارد تومان به تاسیسات آب و فاضلاب شهری و روستایی لرستان خسارت وارد کرده بود ولی با تلاش و ایثار شبانه‌روزی اکیپ‌های عملیاتی وزارت نیرو در حال حاضر آب تمامی روستاها و شهرهای سیل‌زده لرستان وصل شده و هیچگونه مشکلی در تامین آب این مناطق وجود ندارد.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات