عدم رعایت معماری ایرانی و اسلامی در ساخت و سازهای جدید

عدم رعایت معماری ایرانی و اسلامی در ساخت و سازهای جدید

www.BanaNews.irرییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان زنجان گفت: بهره بردن از معماری اسلامی و ایرانی در ساخت بناها در حقیقت به معنای رعایت حریم و ارزش‌های اسلامی در همه ساخت و سازها است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) غلامرضا سهیلی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، منطقه زنجان، با اشاره به مطرح شدن معماری ایرانی و اسلامی در ساخت و ساز بناها، اظهار کرد: براساس مشاهداتی که از بناها و فضاهای مذهبی و تاریخی صورت گرفته است و با توجه به معنویت و قداستی که همگی ما از دوران کودکی در این اماکن، شاهد آن بوده‌ایم، ذهنیتی در همگان ایجاد می‌شود که معماری ایرانی و اسلامی را منحصراً مربوط به مواردی از قبیل گچ‌بری، آینه‌کاری و کاشی‌کاری می‌دانند؛ در واقع نباید چنین تصوری کرد.

وی با بیان این‌که در الگوی تعریف شده برای ساخت و سازهایی که زیربنای کمتر از ۱۰۰ متر دارند، به‌ویژه در مجتمع‌های آپارتمانی تسهیلات ویژه‌ای ارایه می‌شود، افزود: با وجود این‌که نمی‌توان در ساختمان‌هایی با زیربنای کمتر از ۱۰۰ متر مانند خانه‌های قدیمی، فضاهای اندرونی و بیرونی ایجاد کرد، اما رعایت حریم‌ها و روح دادن به فضاها را می‌توان در مقیاس و فضای کوچکتری نیز در نظر گرفت.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان با تأکید بر این‌که بناها باید به گونه‌ای ساخته شوند که مزاحمتی برای همسایه‌ها ایجاد نکرده و در واقع حریم آنها را نیز حفظ کنیم، تصریح کرد: مطرح شدن معماری ایرانی و اسلامی در چند سال اخیر، بیشتر به این دلیل بود که گاهاً الگوی معماری از فرهنگ‌های غربی و به صورتی ناقص وارد فرهنگ ما شده و این در حالی است که باید این موضوع را در نظر گرفت که به شرطی می‌توان از ارزش‌ها و معماری‌های قومیت و ملت‌های مختلف بهره برد که تعارضی با فرهنگ و باورهای جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم، نداشته باشد.

وی با یادآوری این‌که سبک رومی در یک مقطع از زمان و حتی در استان ما نیز مطرح شد، ولی با توجه به فاصله‌ای که با فرهنگ ایرانی داشت، چندان دوامی نیاورد، ادامه داد: ما می‌توانیم ارزش‌ها، خوبی‌ها، زیبایی‌ها و روح و محتوای به‌جا مانده از میراث فرهنگی‌مان را در معماری امروزی رعایت کنیم.

سهیلی با ابراز تأسف از این‌که معماری ایرانی و اسلامی در ساخت و سازهای جدید، کمتر رعایت می‌شود، گفت: اگر متولیان امر، اقدام به تعریف یک بدنه و سیمای شهری کرده و همه را ملزم به رعایت حداقل‌ها در این بدنه و سیمای شهری بکنند، به‌طور حتم یک هارمونی و نظم خاصی را شاهد خواهیم بود که با تداوم این روند، ناهماهنگی‌ها در سیما و معماری شهری از میان خواهد رفت.

این مقام مسوول افزود: در برخی مواقع، مالکین به ضوابطی که برای ساخت و ساز در پروانه صادر شده توسط شهرداری درج شده است، عمل نکرده و ساختمانی را با زیربنا یا طبقه اضافی احداث می‌کنند، لذا قرار گرفتن تک تک این بناها در کنار هم، با توجه به ناهماهنگ بودن آنها از نظر ارتفاع، رنگ و نوع مصالح به‌کار برده شده، سیما و منظر نامناسبی در شهر ایجاد خواهد کرد.

وی با بیان این‌که تاثیر روانی ساختار شهری بر روحیه افراد، به‌خصوص کودکان در سنین مستعد برای شخصیت‌پذیری، انکارناپذیر است، یادآور شد: هرچه سیمای شهر، خشن و ناهماهنگ باشد روحیه افراد نیز کسل و افسرده خواهد بود و هر چه تنوع رنگ و زیبایی بنا در نظر گرفته شود، روحیه افراد به مراتب منبسط می‌شود.

سهیلی با اشاره به این‌که تعهد مهندسان ناظر، نظارت بر اجرای ساخت و ساز مطابق نقشه پروانه تأیید و صادر شده توسط شهرداری است، ادامه داد: اگر تخلفی در بحث اجرا صورت گرفته باشد، تنها اهرمی که در دست مهندسین ناظر می‌باشد، ارایه گزارش تخلف به سازمان نظام مهندسی ساختمان است و این گزارش‌ها طی نامه‌ای به شهرداری اعلام شده و در صورتی که تخلف صورت گرفته در احداث ساختمان، فنی و تخصصی باشد، قطعاً از ادامه ساخت، جلوگیری به‌عمل آمده تا رفع نقص صورت گیرد، ولی گاهاً تخلف در رابطه با زیربنای اضافی است که متولی رسیدگی به این امر، شهرداری و سازمان مسکن و شهرسازی می‌باشد و با روالی که در حال حاضر وجود دارد، این‌گونه تخلفات با اعمال جریمه مالک، حل و فصل می‌شود که این مسئله‌ای است که مد نظر ما نیست.

وی با تأکید بر این‌که فرد متخلف علاوه بر رعایت نکردن ضوابط قانونی، به حریم شهروندان نیز تجاوز کرده است، تصریح کرد: یکی از معیارهای معماری ایرانی و اسلامی، مراعات سالخوردگان، کودکان و کم‌توانان جسمی و در کل، همسایگان و همه شهروندان است، لذا با اعمال جریمه، مشکل تجاوز به حریم شهروندان حل نشده و اثر عمومی خود را بر جای خواهد گذاشت.

سهیلی با یادآوری این‌که در بعضی مواقع میزان تخلف در ساخت و سازها به حدی است که طبق نظر مراجع قانونی، اقدام به تخریب بنا می‌شود، گفت: اگر میزان جریمه در نظر گرفته شده برای تخلف به حدی باشد که مالکان، توجیهی برای تخلف نداشته باشند. به‌طور حتم بسیاری از این معضلات در ساختار شهری رخ نخواهد داد.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان زنجان، افزود: شاید یک مقدار نارسایی در ضوابط و مقررات مربوط به ساخت و ساز وجود داشته باشد و گاهاً این قوانین نیاز به بازنگری داشته باشند، لذا باید دید که آیا طرح تفصیلی که برای شهر در نظر گرفته می شود کاملاً گویا و جامع است تا افراد زیاده‌خواه و منفعت‌طلب، اقدام به تخلف در ساخت و سازها نکنند.

وی با بیان این‌که نمود معماری ایرانی و اسلامی در ساخت و سازهای جدید، نیاز به برنامه‌ریزی و ارایه طرح‌های کارشناسی شده برای سیمای شهری دارد، اظهار کرد: اگر هر فرد با سلیقه خود و به هر شکل دلخواه اقدام به ساخت بنا کند، دیگر سیمای زیبای شهری را نخواهیم داشت.

سهیلی با ابراز تأسف از این‌که ضوابط طرح تفضیلی که برای مقاطع زمانی مشخص توسط مشاورین ذی‌صلاح مطالعه و ارایه می‌شود، بیش از عبور از فیلترهای مختلف و اعمال اصلاحات لازم توسط سازندگان ساختمان‌ها به‌خوبی رعایت نمی‌شود، خاطرنشان کرد: هماهنگ نبودن ساختمان‌ها در داخل شهر و وجود انواع مختلف سبک‌های معماری، تأثیر خود را بر مبلمان شهری و حتی در تابلوهای نصب شده در شهر خواهند گذاشت.

 

 

    نظرات