صدور پروانه‌ساخت الکترونیکی شد

صدور پروانه‌ساخت الکترونیکی شد

www.BanaNews.irدر حالی که پروانه‌ ساختمانی در تهران الکترونیکی شده، اما از مراجعه سازنده‌ها به شهرداری کاسته نشده است

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) وظیفه صدور پروانه ساختمانی در تهران که این روزها افزایش یافته، به دفاتر خدمات الکترونیک واگذار شده تا متقاضیان ساخت‌وساز طبق الگوی جدید در سه مرحله تحویل مدارک، ارسال نقشه و دریافت پروانه بتوانند مجوز ساخت را دریافت کنند؛ اما در شروع این رویه جدید که قرار است زمان اخذ پروانه را در مقایسه با تشکیل پرونده در شهرداری، به نصف کاهش دهد، سازنده‌ها باید هم در دفاتر خدمات الکترونیک و هم در شهرداری‌های مناطق، تشکیل پرونده بدهند.

در برخی دفاتر الکترونیک مجریان قادر نیستند بدون مشورت با شهرداری درباره نقشه ساخت تصمیم مستقل بگیرند. به این ترتیب شیوه جدید که در قالب آن مقرر شده بدون نیاز به حضور سازنده و مهندس‌ناظر و از طریق امضای الکترونیکی، عملیات صدور پروانه انجام شود عملا به یک‌ میان‌بر طولانی مبدل شده است.

هیربد معصومی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در این باره به دنیای‌اقتصاد گفت: در حال حاضر وجود برخی ابهام‌ها در جریان صدور پروانه ساخت موجب شده تا با وجودی که قرار بود با تفویض اختیار به دفاتر خدمات الکترونیک مراجعه حضوری شهروندان به شهرداری‌های مناطق حذف شود، اما همچنان شاهد این گونه مراجعه‌ها باشیم.

وی در این مورد مثالی زد و گفت: برخی از زمین‌های ریزدانه بر اساس طرح جامع نمی‌توانند مجوز ساخت دریافت کنند که این موجب می‌شود متقاضیان به منظور دریافت پروانه‌ساخت چندین بار بین دفاتر خدمات الکترونیک و شهرداری منطقه رفت و آمد کنند. معصومی‌گفت: اما به زودی با ابلاغ طرح تفصیلی به دفاتر خدمات الکترونیک این گونه موارد پاسخ قطعی می‌گیرند و دیگر امکان رایزنی در شهرداری‌های مناطق برای شهروندان وجود ندارد. در همین باره محمدباقر دشتگرد مدیر موسسه فناوران شهرداری تهران در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» اجرایی شدن تحویل مجوز پروانه ساخت از طریق پست را تا خرداد ماه امسال پیش‌بینی کرد و گفت: در حال حاضر در تلاش برای انجام تفاهم با وزارت بازرگانی که متولی امضای دیجیتالی است، هستیم و به زودی با واگذاری این امکان به مهندسان ناظر ارسال پستی پروانه ساخت امکان‌پذیر می‌شود.

سه مرحله‌ جدید صدور پروانه‌ساخت

براساس دستورالعمل جدید ابلاغی به دفاتر خدمات الکترونیک، متقاضیان دریافت پروانه ساخت می‌توانند در سه مرحله این مجوز را دریافت کنند. تشکیل پرونده ثبت درخواست تا صدور نقشه، ارائه نقشه‌های معماری توسط مالک تا صدور پرداخت فیش عوارض و در نهایت تکمیل مدارک و صدور و تحویل پروانه از جمله این ۳ مرحله هستند. در این میان، فقط در مرحله ارائه درخواست، حضور تمام مالکان ضروری است و سایر مراحل به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

 

 

 

 

 

    نظرات