"روز سنه " فرصت مناسبی برای احیاء آداب و رسوم گذشتگان و معرفی مشاهیر و مفاخر کرد به نسل های امروزی است

"روز سنه " فرصت مناسبی برای احیاء آداب و رسوم گذشتگان و معرفی مشاهیر و مفاخر کرد به نسل های امروزی است

شهردار سنندج با بیان اینکه نامگذاری روزی در تقویم بنام "روز سنه "  یکی از اقدامات مهم فرهنگی و اجتماعی است، گفت: "روز سنه " فرصت مناسبی برای احیاء آداب و رسوم گذشتگان و معرفی مشاهیر و مفاخر کرد به نسل های امروزی است.

به گزارش ارتباطات و امور بین الملل شهرداری سنندج: شهردار سنندج فرا رسیدن روز سنه را به تمامی مردم شریف و فهیم سنندج تبریک گفت.

شهردار سنندج اظهار داشت: استان کردستان دارای پیشینه تاریخی و فرهنگی بسیار غنی است که شاید بهترین توصیف از استان کردستان را مقام معظم رهبری در سفر به  این استان تحت عنوان استان کردستان یک استان فرهنگی است؛ بیان نمودند.

مهندس صیدی بیان کرد: در استان کردستان هنر و هنرمندان از جایگاه ویژه ای برخوردارند وغنای فرهنگی و هنری و آداب و رسوم بسیار زیبا همواره از جمله مواردی است که مورد استقبال بسیاری از مسافران و گردشگران خارجی است.

وی گفت: سنندج هم بعنوان مرکز استان کردستان همواره خاستگاه هنرمندان، مفاخر و مشاهیر برجسته ای  است که نام و آوازه آنها نه تنها در کشور بلکه در خارج از مرزهای ایران اسلامی درخشیده است.

وی افزود: سنندج علاوه بر مفاخر و مشاهیر برجسته از لحاظ‌ موقعیت‌ جغرافیایی‌ و به خاطر فعالیت‌های‌ شهرسازی‌ عصر صفوی و قاجار بناهایی  نظیر حمام، بازار و مساجد از بافت سنتی بسیار با ارزشی برخودار است.

مهندس صیدی بیان کرد: آنچه سنندج را در میان شهر های کرد نشین به شهر فرهنگی تبدیل نموده جایگاه ویژه هنرمندان و فعالیت تعداد زیادی از آنان در رشته های مختلف فرهنگی وهنری نظیر موسیقی، تئاتر، صنایع دستی و تصوف و عرفان در تکایا و خانقاها است.

مهندس صیدی افزود : یکی از اقدامات ارزنده شهرداری و شورای اسلامی شهر در این دوره که با پیگیری فراوان محقق شده نامگذاری روزی در تقویم محلی تحت عنوان " روز سنه " پس از تصویب شورای فرهنگ عمومی استان بود.

وی عنوان کرد: نامگذاری روزی در تقویم تحت عنوان "روز سنه " فرصت مناسبی برای احیاء آداب و سنن گذشتگان و معرفی مشاهیر و مفاخر کرد به نسل های امروزی است.

مهندس صیدی تاکید کرد: بسیاری از آداب و رسوم گذشتگان ما به دلایل مختلف کم کم در حال فراموش شدن است که در اینچنین مناسبتی هایی می توان با برگزاری مراسمات مختلف نسبت به احیاء آن و انتقال آن به نسل های امروزی اقدام نمود.

شهردار سنندج گفت: آشنا نمودن نسل های امروزی با آثار هنرمندان ،مفاخر و مشاهیر کرد و همچنین بررسی آثار شهر سازی و معماری سنندج می تواند یکی دیگر از دستاوردهای نامگذاری روز سنه باشد.

وی ضمن تبریک فرا رسیدن روز سنه از تمامی  شهروندان، هنرمندان، مفاخر و محققان دعوت نمود با حضور در برنامه های تدوین شده به مناسبت روز سنه، ما را در اجرای بهتر این مراسمات یاری نمایند.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری سنندج

    منبع خبر

    شهرداری سنندج

    شهرداری سنندج یک شهرداری در شهر سنندج می باشد

      نظرات