افزایش ۱۴۹ درصدی بارش‌ها در استان همدان

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای همدان گفت: افزایش ۱۴۹ درصدی بارش‌ها موجب بهبود چشمگیر منابع آبی شده به‌طوری‌که ۵ سد از مجموع ۷ سد استان پر شده و ۲ مورد هم ذخیره قابل توجهی دارد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای همدان، مهندس منصور ستوده اظهار داشت: مقدار بارندگی رخ داده در استان همدان از ابتدای پاییز ۹۷ تاکنون به طور متوسط ۵۹۳ میلی‌متر بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۴۹ و میانگین بلندمدت ۱۰۰ درصد افزیش یافته است.

وی افزود: در مدت مشابه سال آبی گذشته ۲۳۸ و در میانگین بلندمدت ۴۰ ساله استان ۲۹۵ میلی‌متر بارندگی انجام شده است.

ستوده از بهبود وضعیت منابع آبی استان با بارش‌های فروردین و اردیبهشت امسال خبر داد و گفت: سد اکباتان که سال گذشته در این زمان تنها ۴۲ درصد آن پر بود؛ اکنون سر ریز کرده و بسیاری از سدهای دیگر استان هم پر شده است.

وی اعلام کرد: ذخیره سد اکباتان در مدت مشابه سال گذشته ۱۴ میلیون و ۲۰۰ هزار مترمکعب بود که این مقدار امسال به ۳۴ میلیون و ۳۶۰ هزار متر مکعب رسیده و ۱۰۰ درصد سد پر است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان بیان کرد: مقدار ورودی آب به سد اکباتان همدان ۱۲ هزار مترمکعب است که بیش از هزار متر مکعب آن برای مصرف شرب خارج شده واز سرریز آن ۲ هزار و ۸۰۰ لیتر آب خارج می‌شود.

ستوده از پر شدن صد درصدی سد آبشینه همدان هم خبر داد و گفت: این سد ذخیره دوم مصرف شرب همدان است که ۴ میلیون و ۹۸۰ هزار متر مکعب آب دارد.

وی با اشاره به وضعیت سایر منابع آبی استان بیان کرد: ۷۶ درصد سد شیرین سو شامل ۳ میلیون و ۷۷۰ هزار متر مکعب و ۸۴ درصد سد نعمت آباد اسدآباد شامل ۳ میلیون و ۹۵۰ هزار متر مکعب پر شده است.

ستوده با بیان اینکه سد کلان ملایر مدت‌هاست سرریز کرده، افزود: حجم ذخیره این سد بیش از ۴۵ میلیون متر مکعب است که ۱۸ هزار و ۶۰۰ لیتر در ثانیه ورودی دارد، اما ذخیره آن به دلیل تکمیل نبودن تصفیه‌خانه و شبکه انتقال آب به مصرف شرب نمی‌رسد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای همدان اعلام کرد: مقدار سرریز این سد ۶ هزار و ۵۰۰ لیتر در ثانیه بوده و از دریچه پایین سد هم ۱۲ هزار لیتر در ثانیه آب خارج می‌شود.

ستوده بیان کرد: سد سرابی تویسرکان هم با حجم ۹ میلیون و ۱۱۰ هزار مترمکعبی سرریز کرده و ۲ هزار و ۱۰۰ لیتر در ثانیه آب از محل سرریز آن خارج می‌شود.

وی اعلام کرد: سد شنجور رزن هم ۱۰۰ درصد پر شده و ۵ میلیون و ۲۶۰ هزار متر مکعب آب دارد و درمجموع از ۷ سد استان ۵ مورد پر شده یا سرریز کرده و ۲ مورد هم ذخیره قابل توجهی دارد.

روابط عمومی شرکت آب منطقه ای همدان

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای همدان

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای همدان

    شركت آب منطقه‌ای همدان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات