پرآب شدن ۲۸ چشمه مهم در چهارمحال و بختیاری/ اجرای طرح‌های تغذیه مصنوعی در دشت‌های استان

پرآب شدن ۲۸ چشمه مهم در چهارمحال و بختیاری/ اجرای طرح‌های تغذیه مصنوعی در دشت‌های استان


به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، مسلم صادقی با اشاره به وجود پنج تا هفت هزار چشمه در استان، اظهار کرد: از این تعداد حدودا ۳۰۰ چشمه مهم در استان وجود دارد که با بارندگی‌های اخیر ۴۰ مورد از آن‌ها بیش از ۵۰۰ لیتر در ثانیه آبدهی شده‌اند.
صادقی ادامه داد: حداکثر آبدهی چشمه پیرغار فارسان، در سال جاری حدود شش هزار لیتر بر ثانیه بوده که در سال گذشته میزان آبدهی این چشمه به دو هزار لیتر بر ثانیه رسید.
وی گفت: رودخانه‌های فصلی، دائمی و آبشارهای موجود در استان با بارندگی‌های اخیر به طور قابل ملاحظه آبدهی شدند.
سرپرست دفتر مدیریت مطالعات پایه شرکت آب منطقه‌ای استان بیان کرد: سد ناغان، چغاخور و سورک در حیطه وزارت نیرو و شرکت آب منطقه‌ای استان قرار دارند که با وجود بارندگی‌ها میزان آب موجود در سد ناغان چهار میلیون متر مکعب، سد چغاخور شش میلیون متر مکعب و سد سورک به ۱۰ میلیون متر مکعب رسیده است.
وی اضافه کرد: با اجرای طرح‌های تغذیه مصنوعی در استان، آبگیری دشت سفیددشت، فرادنبه و مالخلیفه در سال جاری به طور کامل انجام شده به طوری که حجم آب در آن‌ها قابل ملاحظه‌ است.
صادقی در ادامه با اشاره به اینکه چهارمحال و بختیاری ۱۰ سال با خشکسالی مواجه بوده است، تصریح کرد: در این مدت عمده برداشت‌ها از آب‌های زیرزمینی صورت گرفته که این امر موجب افت سطح ایستایی دشت‌ها شده است به عنوان مثال طبق ارزیابی‌های انجام شده در خصوص افت سطح ایستایی دشت شهرکرد با وجود بارش‌های مطلوب، اسفندماه سال گذشته نسبت به سال ۹۴، این دشت به طور متوسط چهار متر افت و اسفند سال گذشته نسبت به سال ۹۶، سطح ایستایی آن یک متر دیگر افت داشته است.
وی ادامه داد:  بارش‌هایی که در سال زراعی جاری وجود داشته و تا حدودی از حد نرمال بیشتر بوده است به هیچ عنوان جبران کننده کمبود منابع آب زیرزمینی نیست.
صادقی خاطرنشان کرد: عمده بارش در بیشتر مناطق به جز شهرستان کوهرنگ به صورت باران بوده است که این امر موجب شده بارش‌ها به روان ‌آب تبدیل و تنها به لایه سطحی خاک نفوذ کنند، بنابراین با این بارندگی‌ها تغذیه آب‌های زیرزمینی انجام نشده است.

لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات