شهرزیرزمینی نوش آباد یکی از آثار ارزشمند میراث فرهنگی ایران است

شهرزیرزمینی نوش آباد یکی از آثار ارزشمند میراث فرهنگی ایران است

کاردار سفارت ژاپن گفت: شهر زیر زمینی نوش آباد -اویی- یکی از آثار ارزشمند تاریخی میراث فرهنگی ایران است.www.BanaNews.ir

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) سوگی موتو روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: مردم ایران بایستی به داشتن آثار ارزشمندی مانند شهر زیرزمینی نوش آباد افتخار کنند.

کاردار سفارت ژاپن ادامه داد: ویژگی ها و جذابیت های شهر زیرزمینی تاریخی اویی آن را از سایر آثار تاریخی جهان متمایز کرده است.

موتو توضیح داد: ثبت شهر زیرزمینی نوش آباد در فهرست آثار جهانی سازمان یونسکو، تاثیر زیادی در رونق گردشگری و معرفی تاریخ و تمدن ایران خواهد داشت.

این مقام مسئول در سفارت ژاپن یادآورشد: در مدت اقامتم در ایران از آثار زیادی دیدن کردم اما این اثر - شهر زیر زمینی نوش آباد-ویژگی ها و جذابیت های خاص و منحصر به فردی دارد.

سوگی موتو ایران را کشوری غنی از فرهنگ و تمدن دانست و ادامه داد: برای ژاپنی ها خیلی جالب است که بدانند، مردم ایران در دوران اولیه چگونه زندگی می کردند.

شهر زیرزمینی نوش آباد، شهری سه طبقه و دست ساز بوده که طبقه اول آن در عمق سه متری و طبقات دوم و سوم آن در عمق بین ۳ تا ۱۶متری زمین واقع است.

شهر زیرزمینی -اویی- دارای ساختارهای متراکم ،پیچده و گسترده ای همچون دالان های باریک تو در تو و اتاق هایی با ابعاد کوچک است.

این شهر که باستانشناسان تاریخ ساخت آن را متعلق به قبل از حمله مغول می دانند، در سال ۸۳ ه-ش در پی فعالیت های عمرانی یکی از سکنه نوش آباد کشف شد.

 

 

    نظرات